کارون بی‌پول؛ کارگر معترض

شهرداری کارون پولی برای پرداخت به کارکنان خود ندارد و کارگران و کارمندان شهرداری معترض هستند... شورای شهر اما تقصیر را در گذشته می‌جوید و قول بهبود اوضاع را داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از اعتراض کارکنان شهرداری‌های اهواز، امیدیه و گلگیر مسجدسلیمان حالا نوبت کارکنان شهرداری کارون شهری که دیوار به دیوار اهواز قرار دارد رسیده و معترضان می‌گویند چهار ماه حقوق عقب افتاده دارند ولی کسی به دادشان نمی‌رسد.

عبدالله یکی از کارگران این شهرداری می‌گوید: خدا را شکر که کلاس‌ها در موبایل است وگرنه چگونه بچه‌هایم را به مدرسه می‌فرستادم نه لباسی برای پوشیدن و نه دفتری برای نوشتن، شرمندگی برایم عادت شده است

او ادامه می‌دهد: درست است که کارگریم اما ما هم آدم هستیم، چرا نباید مثل بقیه سر ماه حقوق خودمان را که برای خرجی یک هفته خانواده هم کافی نیست دریافت نکنیم. چرا باید همکار ما در انتظار حقوق بمیرد و خانواده اش پولی در بساط نداشته باشند؟ باز هم خداراشکر کرونا هست و دیگر مراسم نمی‌گیرند وگرنه خدا می‌دانست این خانواده چه عذابی می‌کشیدند.

استخدام بی‌رویه در دوره‌های قبل شواری شهر کارون

محمد ناصری عضو شورای شهر کارون در گفت‌وگو با ایمنا در این خصوص می‌گوید: در دوره‌های قبل شورای شهر بدون در نظر گرفتن نیازمندی شهرداری اقدام به استخدام نیرو کرده و به گونه‌ای شده که در حال حاضر بیش از چندین برابر نیاز شهرداری نیرو وجود دارد که بسیاری از آن‌ها مازاد و بیکار هستند.

او ادامه می‌دهد: یکی از معضلات و دلایل توسعه نیافتن شهر کارون بیکاری است ولی با این اوصاف در ماه قریب به ۱۰ میلیارد تومان حقوق کارکنان شهرداری است که باید پرداخت شود، ارزش افزوده و درآمد اختصاصی که شهرداری دارد برای پرداخت حقوق کفایت نمی‌کند.

ناصری تصریح می‌کند: با وجود اینکه ما عملکرد مثبتی در بحث عمرانی، رشد و توسعه مدیریت شهری و زیباسازی نداریم باز هم کسری بودجه ماهیانه نزدیک به ۷ میلیارد تومان می‌شود.

عضو شورای شهر کارون اضافه می‌کند: همه این عوامل سبب شده است که بدهی شهرداری کارون به بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان برسد و هر ماه برای پرداخت حقوق کارکنان با مشکل روبرو شویم و این پرداخت نشدن‌ها باتوجه به مشکلات اقتصادی سبب ایجاد فشار مالی بر کارکنان می‌شود.

ناصری ادامه می‌دهد: حقوق کارکنان خدماتی برمبنای اداره کاری است و به سختی به مخارج زندگی آن‌ها می‌رسد و هر ماه بحث اعتراض و حضور نیافتن کارکنان در محل کار وجود دارد و برآیند اینها روز به روز چهره شهر را نازیباتر می‌کند.

عضو شورای شهر کارون می‌گوید: در جلسه‌ای که در استانداری تشکیل شد مشکلات شهرداری کارون مطرح و مقرر شده ارزش افزود متناسب با جمعیت شهر کارون پرداخت شود و بودجه پروژه‌های عمرانی از طریق بودجه عمرانی استان جذب و از بودجه جاری جدا شود.

او می‌افزاید: به طور کلی به دنبال این هستیم که مخارج شهرداری کمتر از درآمد آن باشد و با ساماندهی هزینه کرد خروجی آن وضعیت حقوقی کارکنان بهتر شود.

ناصری اضافه می‌کند: مشکل عمده پرداخت نشدن حقوق مربوط به نیروهای خدماتی است به طوری که نیروهای فضای سبز دو ماه و نیروهای خدماتی نیز سه تا چهار ماه حقوق دریافت نکرده‌اند با این حال برنامه‌ریزی و پیش بینی‌هایی شده است که مشکل حقوقی آنها حل شود تا دیگر کسی اعتراض و اعتصاب نکند.

ناصری ادامه می‌دهد: پیش از این جمعیت شهر کارون بین ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر تعریف شده بود اما اصلاح محدوده‌ها باعث بیش دوبرابر شدن جمعیت خواهد شد، به همین دلیل ارزش افزوده بیشتری وارد شهرستان می‌شود و پیگیری‌های لازم در این زمینه و همچنین ماده ۲۳ نیز توسط یکی از نمایندگان مجلس شده است که اگر تخصیص داده شود بودجه خوبی وارد شهرداری می‌شود.

او می‌گوید: در گذشته بودجه پروژه‌های عمرانی از بودجه جاری تأمین می‌شد که بسیار اشتباه بود، بودجه عمرانی باید تعریف و نیازسنجی شود، و با رایزنی اعتبار لازم را از بودجه عمرانی استان تأمین کرد تا بودجه جاری شهر به خدمات شهری، فضای سبز و زیبا سازی شهر اختصاص یابد.

ناصری می‌گوید: حق آلایندگی و ارزش افزوده‌ای که طبق قانون باید توسط صنایعی که در حوزه شهرستان کارون قرار دارد پرداخت شود به میزان دقیق و قانونی اجرا نمی‌شود؛ صنایع فولاد، نیشکر و شیلات باید در بحث حق آلایندگی و ارزش افزوده آنچه متناسب با حق شهرستان کارون بوده را پرداخت کنند.

کد خبر 526805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.