خیابان‌های تاریخی با بهترین طراحی در جهان

گاهی قدم زدن یا تردد از طریق وسایل نقلیه در بعضی از خیابان‌ها به حدی لذت‌بخش است که کاربران را به تکرار سفر خود در آن‌ها سوق می‌دهد؛ کشورهای انگلستان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، ایالات متحده آمریکا و کانادا میزبان خیابان‌هایی تاریخی با زیباترین طراحی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، خیابان‌ها اصلی‌ترین فضاهای عمومی در شهرها به حساب می‌آید چرا که بیشترین تردد، خواه در غالب پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری یا سوار بر وسایل نقلیه از طریق آن‌ها صورت می‌گیرد بنابراین طراحی این مکان‌های عمومی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مدیران شهری در طراحی خیابان‌ها اغلب اولویت‌های متفاوتی را مورد توجه قرار می‌دهند؛ برای برخی از این افراد زیباسازی معابر از اولویت ویژه‌ای برخوردار است حال آنکه بسیاری نیز کاربری را بیشتر مورد تمرکز قرار می‌دهند و طراحی را بر این اصل استوار می‌کنند. در این میان، خیابان‌هایی نیز وجود دارد که از هر نظر به خوبی طراحی شده و به واسطه ویژگی‌های خاص خود به هویتی جهانی دست یافته است. در ادامه به معرفی نمونه‌هایی از خیابان‌های تاریخی جهان با بهترین استراتژی طراحی پرداخته می‌شود.

خیابان Acorn، ایالات متحده آمریکا

خیابان Acorn که در منطقه تاریخی بی کن هیل، واقع در کلانشهر بوستون در ایالت ماساچوست واقع شده، عنوان زیباترین خیابان سراسر ایالات متحده آمریکا را از آن خود کرده است. زیبایی چشم‌نواز Acorn ارزش املاک اطراف آن را به طور قابل توجهی افزایش داده است به طوری که از قرن نوزدهم به بعد تنها تاجران و هنرمندان ثروتمند آمریکایی امکان سکونت در آنجا را داشته‌اند. امروزه خیابان معروف Acorn یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های سراسر ایالات متحده آمریکا به شمار می‌رود که به واسطه چشم‌انداز سبز با فانوس‌های قدیمی گازی اما زیبای خود هر ساله میزبان سیل عظیمی از گردشگران سراسر دنیا است.

خیابان‌های تاریخی با بهترین طراحی در جهان

شانز الیزه، فرانسه

شانز الیزه خیابانی اعیان‌نشین و از معابر اصلی شهر پاریس در فرانسه به شمار می‌رود که به واسطه طراحی منحصر به فرد خود روزانه میزبان بیش از ۳۰۰ هزار نفر است که به شیوه‌های مختلف، اما اغلب سوار بر خودرو به عبور و مرور در آن می‌پردازند. چشم‌انداز بسیار شگفت‌انگیز این خیابان دو کیلومتری در کنار مسیر مستقیم آن، شانز الیزه را در لیست فضاهای عمومی با بهترین طراحی قرار داده است. جالب اینکه محبوب‌ترین خیابان پاریس در دو طرف خود به جاذبه‌های پرطرفدار پلازای کنکورد و طاق پیروزی منتهی می‌شود که همین ویژگی به سهم خود در افزایش شهرت خیابان نقش مهمی ایفا کرده است.

خیابان‌های تاریخی با بهترین طراحی در جهان

کانال Via Giudecca، ایتالیا

جزیره اعجاب‌انگیز بورانو، واقع در ونیز ایتالیا با خانه‌های رنگارنگ خود و رستوران‌های کوچک با غذاهای دریایی از آبزیان صیدشده از مرداب در سراسر جهان به شهرت رسیده است. کانال Via Giudecca معروف‌ترین و محبوب‌ترین گذرگاه شهر به شمار می‌رود که با خانه‌هایی با رنگ‌های درخشان در دو طرف محصور شده است. مورخان چنین تصور کرده‌اند که طراحی این کانال با الهام از نقاشی‌هایی انجام شده است که در زمان‌های قدیم توسط ماهیگیریان روی خانه‌هایشان حک می‌شد. زیبایی اعجاب‌انگیز این مسیر باعث شده است بسیاری از مردم هر روزه مسافت بین ونیز و جزیره بورانو را سپری کنند تا به تماشای چشم‌اندازهای اطراف آن بپردازند.

خیابان‌های تاریخی با بهترین طراحی در جهان

خیابان Calle Ciegos، اسپانیا

درخت‌های انگور با تنه‌های بسیار کلفت در خیابان Calle Ciegos، واقع در شهرستان خرز ده لا فرونترا اسپانیا به سمت بالا رشد کرده و سایبانی بر سراسر آن گسترانده است چنان که گویی سقفی سبز دو طرف خیابان را به هم متصل کرده است. مردم شهر از زمان‌های قدیم تا به امروز هر ساله به چیدن محصولات درختان این خیابان که به بزرگترین تولیدکننده انگور اسپانیا معروف است می‌پردازند و برای بزرگداشت آن به جشن و سرور مشغول می‌شوند.

خیابان‌های تاریخی با بهترین طراحی در جهان

ابی رود، انگلستان

ابی رود، گذرگاهی در منطقه کمدن و شهر وست مینستر در لندن به ظاهر شبیه سایر خیابان‌های جهان به نظر می‌رسد با این وجود، خیابان فوق همان مکانی است که گروه موسیقی معروف بیتلز به همراه ایان مک‌میلان، عکاس برجسته اسکاتلندی در هشتم ماه اوت ۱۹۶۹ تصاویری بسیار افسانه‌ای و زیبا از گروه موسیقی در حین عبور از گذرگاه ابی رود ثبت کردند و از آن زمان، شهرتی جهانی به خیابان بخشیدند. عکس‌های گرفته شده در این خیابان زمینه آلبوم‌های معروف ابی رود را تشکیل داد و نقش مهمی در افزایش شهرت آن ایفا کرد.

خیابان‌های تاریخی با بهترین طراحی در جهان

خیابان شامپلن کوچک، کانادا

شهرستان کبک در کانادا از ویژگی‌های رمانتیک زیادی در فضاهای عمومی خود برخوردار نیست با این حال، خیابان شامپلن کوچک با زیبایی بسیار شگفت‌انگیز خود، حس رمانتیک بودن را در میان بازدیدکنندگان و عابران پیاده به حد اعلی می‌رساند. بارش برف در فصل زمستان و پوشش کاملاً سفید فضا محبوبیت آن را در میان مردم دوچندان می‌کند تا جایی که حتی بسیاری از گردشگران سراسر دنیا، بازدید از کبک را تنها به بهانه عبور از خیابان شامپلن کوچک به فصل سرما موکول می‌کنند. این خیابان که یکی از قدیمی‌ترین گذرگاه‌های تجاری آمریکای شمالی به شمار می‌رود، اخیراً تنها به تردد عابران پیاده اختصاص داده شده است. عنوان خیابان شامپلن کوچک درست پس از بنیانگذاری شهرستان کبک توسط ساموئل دو شامپلن، طراح و کاوشگر فرانسوی در سال ۱۶۰۸ برای آن انتخاب شد.

خیابان‌های تاریخی با بهترین طراحی در جهان

کد خبر 526629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.