۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱
افول کرونا با وفور واکسن

ورود روزانه محموله‌های میلیونی واکسن به کشور و کاهش مرگ و میر کرونایی از جمله خبرهایی است که در میان انبوه خبرهای تلخ و ناگوار این روزها، لبخند بر لب همگان می‌نشاند و نور امید بیشتر به زندگی را در دل‌ها می‌تاباند.

به گزارش ایمنا، تا دو ماه پیش، کمبود واکسن کرونا در کشور خوراک رسانه‌های معاند بود تا آنجا که در صدر اخبار خود، وضعیت واکسیناسیون در کشور را به سخره می‌گرفتند و صف‌های طولانی را به رخ می‌کشیدند.

وضعیتی که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و اولویت قرار گرفتن واکسیناسیون در جهت مقابله با کرونا به یکباره تغییر کرد و بسیج همگانی در جهت افزایش تزریق واکسن روزانه شکل گرفت تا آنجا که چندین بار رکورد روزانه تزریق واکسن در کشور شکسته شد.

دیگر کسی بر سر در مراکز بهداشتی، تابلوی «واکسن نداریم» را ندید و روند واکسیناسیون به گونه‌ای پیش رفت که بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نهم مهرماه و در سفر استانی به استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: با تزریق ۵۴ میلیون دُز واکسن در کشور ۶۲ درصد از جمعیت کشورمان در برابر کرونا واکسینه شده‌اند.

وی افزود: در تیرماه فقط پنج میلیون دز واکسن تزریق شده بود که با تلاش دولت، جمعیت افراد واکسینه شده در ۲ ماه اخیر به ۵۴ میلیون نفر رسیده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: خوشحالیم که با تأمین گسترده واکسن که حاصل تلاش‌های گسترده رئیس جمهوری و ارکان دولت بود، روند واکسیناسیون در کشور شتاب گرفته است.

افزایش گسترده تزریق واکسن در کشور در حالی شکل گرفته است که در دو ماه اخیر با اتخاذ دیپلماسی جدید واردات و تماس‌های رئیس‌جمهوری با رئیس‌جمهورهای کشورهای مختلف از جمله چین، روند واردات واکسن سرعت بسیار بالایی گرفته است به طوری که بررسی‌ها نشان می‌دهد واکسن‌هایی که در این مدت وارد کشور شده، نسبت به کل واردات واکسن در هفت ماه گذشته، سهم ۴۵ درصدی دارد.

موضوعی که «مهرداد جمالی ارونقی» معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران ۹ مهرماه اعلام کرد که شصت و یکمین محموله واکسن کرونا شامل ۱۵۰ هزار دز آسترازنکا وارد کشور شد با ترخیص این محموله واکسن از گمرک، تعداد واکسن‌های کرونای وارداتی به کشور به ۷۹ میلیون و ۴۹۸ هزار و ۶۰۶ دز رسید.

بر اساس آمار منتشر شده گمرک، بیشترین واردات واکسن از ۱۵ بهمن‌ماه ۹۹ تا هشتم مهرماه سال جاری مربوط به واکسن سینوفارم چین با ۳۶ محموله شامل ۶۹ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۳۹۶ دز بوده است.

پس از آن سه محموله واکسن آسترازنکا (وارداتی از ژاپن) با ۲ میلیون و ۹۱۱ هزار و ۸۱۰ دز، یک محموله کووکس وارداتی از ایتالیا با یک میلیون و ۴۵۲ هزار دز، یک محموله واکسن آسترازنکا وارداتی از چین- سبد کووکس با یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۶۰۰ دز، ۱۲ محموله واکسن روسی اسپوتنیک با یک میلیون و ۳۴۵ هزار دز، ۲ محموله واکسن آسترازنکا وارداتی از روسیه با ۹۶۳ هزار دز، یک محموله کووکس وارداتی از کره‌جنوبی با ۷۰۰ هزار و ۸۰۰ دز، ۲ محموله واکسن آسترازنکا وارداتی از اتریش با ۶۵۰ هزار دز و یک محموله واکسن بهارات هندی با ۱۲۵ هزار دز وارد کشور شده است.

بر پایه این آمارها، بیشترین میزان واردات واکسن در شهریورماه امسال با ۳۸ میلیون و ۶۴۳ هزار و ۹۹۶ دز است و در مهرماه نیز ۱۹ میلیون و ۲۵ هزار دز واکسن سینوفارم به کشور وارد شد.

روند واردات واکسن تا اشباع کامل بازار واکسیناسیون ادامه دارد و قرار نیست دوباره کمبود آن احساس شود تا آنجا که طبق گفته کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر قرار است واردات واکسن تا بهمن ماه به ۱۸۰ میلیون دز برسد.

محمدحسن قوسیان مقدم دبیر کل جمعیت هلال‌احمر هم دلیل این موفقیت را اینگونه عنوان می‌کند که پیش از این، کشورهایی که تولیدکننده واکسن بودند اولویت اول را تزریق داخلی خودشان گذاشته بودند و ظرفیت صادراتی آنها هم باید بین کشورهای دیگر دنیا تقسیم می‌شد. اما اکنون تولیدات چند برابر شده و تزریق داخلی کشورهای تولیدکننده هم نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است. بر این اساس می‌توانیم واکسن‌های بیشتری را در اختیار داشته باشیم.

وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر تعداد کشورهای سازنده واکسن هم افزایش یافته، مثلاً خط تولید آسترازنکا، اسپوتینک‌وی و سینوفارم در کشورهای دیگر هم ایجاد شده که ظرفیت بیشتری برای خرید ایجاد می‌کند. به همین دلیل عرضه و تقاضا در صحنه بین‌المللی دیگر مثل گذشته نیست. کووکس هم سهمیه‌ای را که قرار بود بهمن و اسفند سال گذشته به ایران تحویل بدهد، در حال فرستادن به کشور است.

افزایش روند واردات واکسن و تزریق واکسیناسیون از فروکش کردن کرونا در آینده نزدیک و بازگشت افراد به زندگی عادی که دو سالی است حسرت آن بر دل‌ها مانده است، حکایت می‌کند. حال که انبارهای وزارت بهداشت مملو از واکسن شده و دولت سیزدهم هم از وعده تأمین واکسن و مقابله جدی با کرونا روسفید بیرون آمده بهتر است که هموطنان هم با حضور در مراکز و انجام واکسیناسیون، سلامت خود، خانواده و جامعه را به ارمغان آورند.

هموطنان نباید بگذارند بار دیگر رسانه‌های معاند با انتشار تصاویر و به رخ کشیدن آمار فوتی‌های کرونا، وضعیت بهداشت کشور را به سخره بگیرند و دستمایه خود قرار دهند. بلکه با تزریق واکسن کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی خط بطلانی بر تمامی باورهای غلطی که توسط افراد نامطلع و سودجو منتشر می‌شود، بکشند.

منبع: ایرنا

کد خبر 526626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.