عزم آفریقا برای افزایش امنیت جاده‌ای

قاره آفریقا اگرچه پایین‌ترین نرخ تردد وسایل نقلیه موتوری جهان در خیابان‌ها و جاده‌ها را از آن خود کرده است با این حال، میزان وقوع سوانح جاده‌ای در آن با هیچ جای دنیا قابل مقایسه نیست و هر ساله جان بسیاری از مردم قربانی حادثه می‌شود؛ اخیراً مدیران برای حل مشکل بیش از پیش کوشیده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جمعیت شهرهای سراسر جهان و به تبع، عبور و مرور خودروها هر روز بیشتر از قبل افزایش می‌یابد که این رویداد پیامدهای مثبت و منفی زیادی در پی دارد. تصادفات جاده‌ای از مهم‌ترین نتایج افزایش جمعیت و تردد خودرویی در شهرها به شمار می‌رود که البته نرخ آن بسته به زیرساخت‌ها و قوانین راهنمایی و رانندگی در نقاط مختلف دنیا متفاوت است. به عنوان مثال، در قاره آفریقا سایر شیوه‌های تردد بر استفاده از خودرو اولویت دارد با این حال، هر ساله جمعیت زیادی از مردم جان خود را بر اثر سوانح خیابانی از دست می‌دهند. در واقع، طبق آمار هر روزه تعداد ۶۵۰ نفر قربانی تصادفات می‌شوند که ۳۹ درصد این جمعیت را عابران پیاده و سایر کاربران آسیب‌پذیر جاده تشکیل می‌دهد.

عزم آفریقا برای افزایش امنیت جاده‌ای

متأسفانه کودکان دو برابر بیش از سایر اقشار جامعه آفریقایی قربانی حوادث خیابانی می‌شوند که بسیاری از منتقدان علت این امر را به نبود زیرساخت‌های مناسب تردد و قوانین راهنمایی و رانندگی کارآمد در شهرهای سراسر قاره نسبت داده‌اند (در آفریقا، محدودیت سختگیرانه‌ای برای سرعت خودروها وجود ندارد). گزارشات حاکی است که سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت خودروها احتمال نجات عابران پیاده را تا ۹۰ درصد افزایش می‌دهد که جان سالم به در بردن این افراد در سرعت ۴۵ کیلومتر بر ساعت به ۵۰ درصد می‌رسد. اما متأسفانه در اغلب شهرهای آفریقایی به علت نبود قوانین ویژه در این زمینه، رانندگان مطابق میل خود و با هر سرعتی حرکت می‌کنند که همین امر روزانه به وقوع فجایع دردناکی منجر می‌شود.

اما در کنار تمام واقعیات منفی که در مورد قاره آفریقا تا کنون ذکر شد، خبر خوش اینکه بسیاری از مدیران اخیراً عزم خود را جزم کرده‌اند از طریق نوآوری‌های متعدد، تغییر زیرساخت‌ها و قوانین راهنمایی و رانندگی، تلفات جاده‌ای را به حداقل برسانند و امنیت را برای کاربران به ویژه عابرانی که سهم بالای تردد را از آن خود کرده‌اند به ارمغان آورند. در ادامه به معرفی چند نمونه از اقداماتی که تا کنون در این زمینه انجام شده است، پرداخته می‌شود.

عزم آفریقا برای افزایش امنیت جاده‌ای

بهبود قوانین مربوط به امنیت جاده‌ای در اوگاندا

مدیران کامپالا، پایتخت کشور آفریقایی اوگاندا از مارس ۲۰۲۱ استراتژی جدیدی برای افزایش امنیت جاده‌ای اعمال کرده‌اند که به شدت با استقبال و حمایت انستیتوی منابع جهانی مواجه شده است. استراتژی مدیران شهر هم‌سو با اهداف توسعه پایدار است که در آن کاهش ۵۰ درصدی مرگ و میرهای ناشی از تصادفات جاده‌ای در رأس برنامه‌های شهری قرار دارد. در واقع، مقامات پایتخت در نظر دارند بر شواهد شفاف برای تشخیص و طراحی مداخلات بهره گیرند و از این طریق، تصادفات جاده‌ای را به حداقل برسانند و ایمنی تمام کاربران، اعم از عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و حتی رانندگان را تأمین کنند.

انستیتوی منابع جهانی متعهد شده است مقامات کامپالا را در رسیدن به هدف خود یاری کند که برای این کار به همکاری با آنان در پیاده‌سازی مرحله اول استراتژی جدید، یعنی بهبود زیرساخت‌های پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری پرداخته است. از دیگر اقداماتی که مدیران کامپالا برای افزایش امنیت کاربران خیابانی انجام داده‌اند اعمال محدودیت سرعت ۳۰ کیلومتری در خیابان‌های اطراف مدارس بوده است تا از قربانی شدن دانش‌آموزان در حین تردد خودداری به عمل آورند.

عزم آفریقا برای افزایش امنیت جاده‌ای

تقویت اراده سیاسی برای افزایش امنیت جاده‌ای در غنا

انسیتیوی منابع جهانی تا کنون با بسیاری از کشورهای جهان به ویژه مناطق آفریقایی دست به همکاری زده است تا مشکلات شهری را به حداقل برساند. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که این مؤسسه انجام داده تقویت اراده سیاسی ملل مختلف برای درک بهتر نیازهای شهروندان و لزوم بهبود امنیت جاده‌ای بوده است. به عنوان مثال مجمع شهری آکرا، پایتخت غنا در غرب قاره آفریقا در سال ۲۰۱۹ طرح جدیدی برای مدیریت سرعت تردد تمام وسایل نقلیه موتوری آغاز کرد که پیامدهای مثبت زیادی برای شهر به ارمغان آورد. موفقیت این پروژه مدیران را بر آن داشت تا به پیاده‌سازی مداخلات بیشتری نظیر بهبود طراحی تقاطع‌ها و سایر معابر پرخطر شهر و همچنین اعمال محدودیت سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت در خیابان‌های اطراف مدارس بپردازند.

پس از آن، شهردار آکرا از سپتامبر سال ۲۰۲۱ اعمال محدودیت سرعت ۳۰ کیلومتر در تمام خیابان‌های پرتردد شهر را اجباری کرد و آن را بهترین رویکرد برای افزایش امنیت تمام کاربران به ویژه عابران پیاده، دوچرخه‌سواران، کودکان، کهن‌سالان و افراد دارای معلولیت جسمی فرض کرد.

عزم آفریقا برای افزایش امنیت جاده‌ای

افزایش امنیت کودکان و نوجوانان در معابر اتیوپی

حدود ۶۰ درصد جمعیت کشورهای آفریقایی را افراد زیر ۲۵ سال تشکیل می‌دهد و این در حالی است که طبق آمار، این قشر بیشترین آسیب را از سوانح خیابانی متحمل می‌شوند. مقامات آدیس‌آبابا، پایتخت و بزرگترین شهر اتیوپی، طی چند سال اخیر رویکرد سیستم ایمن را در شهر پیاده کرده‌اند که بر اساس آن، عابران پیاده در معابر عمومی بر وسایل نقلیه حق تقدم دارند ضمن اینکه محدودیت سرعت در سراسر شهر تغییر یافته است. پیاده‌سازی این استراتژی دستاورد بزرگی برای اتیوپی و پایتخت آن بود و با پیامدهای مثبت خود توانست جایزه رویکرد صفر برای جوانان در سال ۲۰۲۱ را برای شهر به ارمغان آورد.

مدیران آدیس‌آبابا در تلاش هستند به یک طرح جامع برای مدیریت سرعت دست یابند که احتمالاً در اعمال قانون سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت در مناطق دارای مدارس و ۵۰ کیلومتر بر بزرگراه‌های شهر به توافق نظر برسند چرا که تا کنون نیز این محدودیت‌ها در بسیاری از خیابان‌های سراسر پایتخت اتیوپی پیاده شده است.

عزم آفریقا برای افزایش امنیت جاده‌ای

کد خبر 526562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.