بیش از ۱۳ هزار توانخواه از خدمات مستمر بهزیستی محروم هستند

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: ۱۳ هزار و ۵۱۴ نفر از افرادی که واجد شرایط دریافت مستمری هستند به دلیل کمبود اعتبار، در چرخه حمایت‌های مستمر قرار نگرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ولی‌الله نصر اصفهانی روز گذشته در نشست هفتگی شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص مأموریت‌های این سازمان، اظهار کرد: مأموریت‌های سازمان بهزیستی از قبل از تولد از مشاوره‌های ژنتیک برای پیشگیری از متولد شدن معلولانی که ممکن است در آینده بار بسیار سنگینی را روی دوش دولت‌ها قرار دهد شروع شده تا ایجاد سرای سالمندان و ساماندهی سالمندان مجهول الهویه‌ای که هزینه کفن و دفن و مراسم باغ رضوان آنها با سازمان بهزیستی است و این طیف وسیع مأموریت‌ها از تولد تا سالمندی برای این سازمان تعریف شده است.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی گوش ناشنوایان، چشم نابینایان، دست و پای معلولان جسمی حرکتی، ذهن مددجویان ذهنی و بیماران اعصاب و روان است. بنابراین مطالبه‌گر حقوق حقه همه معلولان در جامعه خصوصاً در رابطه با حقوق حقه معطل مانده در قانون جامع "حمایت از حقوق معلولان" است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان افزود: در راستای فعالیت‌های سازمان، اداره کل بهزیستی استان اصفهان دارای سه معاونت تخصصی توانبخشی، اجتماعی، پیشگیری و دو معاونت با وظیفه پشتیبانی خدمات که شامل معاونت‌های مشارکت‌های مردمی و معاونت پشتیبانی می‌شود، است. فعالیت‌های سازمان بهزیستی بسیار متنوع است و نزدیک به یکصد و ۵۹ فعالیت در سازمان بهزیستی انجام می‌شود. به دلیل در ارتباط بودن امور بهزیستی با دستگاه‌های اجرایی، غیراجرایی، قضائی و انتظامی می‌توان به خدمات عمق بیشتری بخشید.

وی با تاکید بر ساماندهی معلول و جامعه هدف درون خانواده، اظهار کرد: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی شهید فیاض‌بخش در سال ۱۳۵۹ در راستای توانمندسازی معلولان و اصول قانون اساسی، سازمان بهزیستی کشور را تشکیل داد تا در راستای بهتر زیستن فعالیت کند. هدف سازمان بهزیستی ساماندهی معلول و جامعه هدف درون خانواده است و هدایت آنها به مراکز شبانه روزی از اهداف آن نیست. به همین علت مراکز توانبخشی روزانه شامل کارگاه‌های تولیدی حمایتی، چند معلولیت‌ها، اوتیسم، بیماران روانی مزمن، سالمندان، شنوایی، ضایعه نخاعی، جسمی حرکتی، ذهنی زیر ۱۴ سال توسعه یافت.

نصر اصفهانی ادامه داد: در موقعیت‌هایی مانند نگهداری سالمندان، نگهداری بیماران روانی مزمن یا معلولان ایزوله، اجبار بر دایر کردن مراکز توانبخشی شبانه‌روزی است. استان اصفهان دارای ۶۳ مرکز توانبخشی و نگهداری شبانه‌روزی، شش خانه حمایتی توانبخشی است. تعداد مراکز توانبخشی و نگهداری شبانه‌روزی به تفکیک نوع معلولیت به ۳۲ مرکز سالمندان، ۱۳ مرکز بیماران روانی، ۱۵ مرکز بیماران ذهنی، یک مرکز اوتیسم و دو مرکز جسمی حرکتی تقسیم می‌شوند. سازمان بهزیستی دارای مراکز توانبخشی ویزیت در منزل است که تیمی از مددکاران به منازل مددجویان رفته و اقدامات توانبخشی را برای آنها انجام می‌دهند.

کمبود اعتبار و تحت پوشش قرار نگرفتن بیش از ۱۳ هزار نفر

وی با اشاره به قرار نگرفتن افراد واجد مستمری در چرخه حمایت مستمر به دلیل کمبود اعتبار، اظهار کرد: کمک هزینه پرستاری به یک هزار و ۳۱۰ نفر پرداخت می‌شود و اگر در خانواده معلول بسترگرا وجود دارد کمک هزینه پرستاری، مبلغ سرانه ۶۰۰ و ۱۰ هزار تومان به خانواده وی پرداخت می‌شود. از اوایل سال جاری بر مستمری‌ها افزوده شد و به نزدیک به ۳۲ هزار و ۱۴۲ معلول مستمری پرداخت می‌شود. خانواده تک نفره ۳۰۰ و ۵۰ هزار تومان تا خانواده چهار نفر به بالا که یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود. ۱۳ هزار و ۵۱۴ نفر از افرادی که واجد شرایط دریافت مستمری هستند به دلیل کمبود اعتبار، در چرخه حمایت‌های مستمر قرار نگرفته‌اند. دانش‌آموزان و دانشجویان توان‌خواه نیز از کمک هزینه تحصیلی و شهریه برخوردار می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان اضافه کرد: خدمات ارائه شده به افراد کم‌شنوا و ناشنوا در شش ماهه اول سال جاری شامل دریافت سمعک رایگان، قطعات کاشتی که باید انجام شود و کاشت حلزون بوده است. آمار صدور پلاک ویژه خودرو معلولان یکصد و ۷۶ مورد بوده که طبق توافق با پلیس راهور به برخی معلولان با توانایی رانندگی تعلق گرفته است.

چالش‌های حوزه توانبخشی چیست؟

نصر اصفهانی در خصوص چالش‌های حوزه توانبخشی، تصریح کرد: از چالش‌های موجود در حوزه توانبخشی می‌توان به تسهیلات ساخت مسکن معلولان خصوصاً در رابطه با وثیقه‌های گرفته شده توسط بانک‌ها، مناسب‌سازی پارک‌ها و فضاهای تفریحی، طراحی سامانه به منظور تردد کم هزینه و آسان معلولان اشاره کرد.

وی با اشاره به اهداف معاونت اجتماعی بهزیستی، ادامه داد: حوزه معاونت اجتماعی اهدافی را در سه دفتر توانمندسازی زنان و خانواده، دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی و فوریت‌های اجتماعی، دفتر شبه خانواده و امور کودکان و نوجوانان دنبال می‌کند. معاونت اجتماعی وظیفه ساماندهی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش که نزدیک به ۹ هزار نفر خانواده هستند و خانواده‌های دارای دو قلو، سه قلو، چهار قلو، دانشجویان و گروه‌های همیاری که از زنان تشکیل می‌شوند و برخی موارد دیگر را بر عهده دارد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با تاکید بر چالش‌های توانمندسازی زنان و خانواده، گفت: چالش‌های دفتر توانمندسازی زنان و خانواده شامل مشکلات مربوط به مسکن خصوصاً ودیعه مسکن مددجویان است، خانواده‌های دارای فرزندان چندقلو که با مشکل مسکن و تأمین هزینه‌های فرزندان به خصوص آموزشی و درمانی مواجه هستند و این معاونت پیگیر تأمین هزینه‌های تحصیلی فرزندان زنان سرپرست خانوار می‌شود.

اورژانس اجتماعی با خدمات سیار در ۱۹ شهرستان

وی افزود: دفتر امور آسیب دیدگان از دو بخش آسیب‌های اجتماعی و برنامه اورژانس اجتماعی تشکیل شده که در ۱۹ شهرستان استان اصفهان اورژانس اجتماعی با خدمات سیار در سه سطح وجود دارد. فعالیت‌های دفتر امور آسیب‌دیدگان فوریت‌های اجتماعی شامل مداخله در بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی و پاسخگویی شبانه‌روزی تلفنی به فوریت‌های اجتماعی از طریق خط ۱۲۳ و خدمات سیار فوریت‌های اجتماعی است.

نصر اصفهانی در خصوص خط ۱۲۳، اظهار کرد: خط ۱۲۳ ابتدا در خصوص کودک آزاری ایجاد شد اما در حال حاضر به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی مسائل خشونت‌های خانوادگی، سالمندآزاری، نزاع‌ها و بحران‌هایی که درون خانواده ایجاد می‌شوند، است. اگر به مشاوره تلفنی نیازی بود انجام شده و در صورت نیاز به مراجعه، تیم سیار اعزام می‌شود، همچنین اگر مددکار آموزش دیده احساس کند نیاز به هماهنگی با دستگاه قضائی و نیروی انتظامی است هماهنگی را انجام می‌دهد. در مورد وضعیت اعلامی کودکان، کودک جداسازی می‌شوند تا پس از بررسی‌های مددکاری و قضائی در رابطه با صلاحیت نگهداری و حضانت کودک از طریق والدینش احراز شود.

وی در خصوص فعالیت‌های دفتر امور آسیب دیدگان، تصریح کرد: فعالیت‌های دفتر امور آسیب دیدگان در خصوص مرکز کودکان کار و خیابان، بازپروری زنان و دختران آسیب دیده اجتماعی، خانه سلامت، مرکز حمایت‌های روانی و اجتماعی دختران و خانواده، مرکز حمایتی و آموزشی کودک و خانواده، مرکز زنان تحت خشونت خانگی یا خانه امن است.

۱۱ دستگاه مسئول ساماندهی کودکان کار اما در عمل شهرداری و بهزیستی فعالیت دارند

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: گروه‌های هدف دفتر امور آسیب دیدگان شامل زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی یا آسیب دیده اجتماعی است که مراکز زنان در معرض آسیب و زنان آسیب دیده جداسازی شده‌اند و فعالیت این مراکز شامل افراد با قصد خودکشی و یا افرادی که اقدام به خودکشی کرده‌اند، کودکان خیابانی و کودکان کار، همسران آزار دیده، کودکان آزار دیده، مبتلایان به اختلال هویت جنسی، دختران و پسران فراری از منزل و سایر افرادی که در شرایط بحرانی قرار دارند، است.

نصر اصفهانی عدم انجام کار گروهی را متذکر شد و اضافه کرد: چالش‌های دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی ناشی از عدم انجام کار گروهی است. در ساماندهی کودکان کار نزدیک به ۱۱ دستگاه در کشور عضو هستند که در خصوص ساماندهی کودکان کار و خیابان باید اقدام کنند. دانشگاه علوم پزشکی در بحث درمان، فنی حرفه‌ای، شهرداری‌ها و بسیاری دستگاه‌های دیگر مانند صدا و سیما، دادگستری و سازمان بهزیستی برای کودکانی که فاقد سرپرست مؤثر هستند باید فعالیت کنند اما در عمل، تنها بهزیستی و شهرداری در این زمینه فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به همکاری شهرداری با بهزیستی در مراکز اورژانس اجتماعی، اظهار کرد: نزدیک به ۸۵ درصد کودکان کار و خیابان از اتباع هستند و در سه محله حاشیه نشین اصفهان از پنج کشور تبعه داریم و از اداره اتباع انتظار می‌رود در رابطه با ساماندهی اتباع و کودکان فعالیت قابل قبولی را با بهزیستی داشته باشد. ارتباط ما با شهرداری در شناسایی و جذب در مرکز اورژانس اجتماعی انجام شده، کودکان توسط شهرداری ورود پیدا می‌کنند و بررسی توسط مددکار انجام می‌شود. چنانچه کودک فاقد سرپرست مؤثر باشد با هماهنگی مرجع قضائی به مراکز شبانه‌روزی بهزیستی ارجاع داده می‌شود.

تلاش برای حفظ عزت نفس و کرامت کودکان در مراکز شبه خانواده

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در خصوص ساماندهی کودکان در واحدهای غیر دولتی، تصریح کرد: در مراکز تحت پوشش دفتر شبه خانواده استان اصفهان نزدیک به یک هزار و ۲۰۰ کودک فاقد سرپرست مؤثر داریم و سیاست اصلی ساماندهی کودکان در درون خانواده است. نزدیک به ۶۰۰ کودک درون خانواده‌هایی که پدربزرگ، مادربزرگ، خاله یا عمه و دایی دارند ساماندهی شده و ماهانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به صورت مستمری به آن خانواده پرداخت می‌شود. بعضاً هیچ خانواده‌ای برای کودک متصور نیست و اجبار بر ساماندهی آنها در ۴۰ واحد غیردولتی که اصولاً از مؤسسات خیریه هستند به صورت خانه‌های کودکان و نوجوانان است.

وی ادامه داد: در مرکز استان یک شیرخوارگاه وجود دارد و در رژیم گذشته از این کودکان درمکان‌هایی که تحت عنوان پرورشگاه و یتیم‌خانه از آنها یاد می‌کردند، نگهداری می‌شد اما پس از انقلاب ساماندهی این کودکان در خانه‌های کودکان و نوجوانان و مراکز شبه خانواده انجام شد که ممکن است در نزدیکی خانه‌های شما نیز مراکز شبه خانواده به صورت غیردولتی، بدون تابلو وجود داشته باشد تا عزت نفس و کرامت کودک حفظ شود و بتوانند درون خانواده با مددکار حداکثر با ظرفیت ۱۰ تا ۱۲ نفر با ترکیب سنی مناسب خدمات بگیرند.

نصراصفهانی افزود: حوزه معاونت پیشگیری شامل چهار دفتر است که پیشگیری امور اعتیاد، کمپ‌های ترک اعتیاد ماده ۱۵ و مراکز ماده ۱۶ در آن وجود دارند. کمپ‌های ماده ۱۵ مراجعه اختیاری افراد به مراکز ترک اعتیاد است و دو مرکز ماده ۱۶ در استان اصفهان وجود دارد. یکی از مراکز ماده ۱۶ واقع در قلعه شور است که با دستور مراجع قضائی و حفاظت نیروی انتظامی نزدیک به یکصد و ۵۰ نفر مقیم دارد و دیگری واقع در مبارکه با ۳۰۰ نفر مقیم با همکاری سپاه است.

جلوگیری از آسیب دیدن بیشتر معتادان

وی حائز اهمیت بودن جلوگیری از آسیب دیدن بیشتر معتادان را متذکر شد و گفت: مراکز گذری آسیب، مراکز سرپناه مردان و زنان، کانکس و موبایل سنتر، مراکز توانمندسازی و جامعه پذیری، مرکز ماده ۱۶ از مراکز پیشگیری هستند. از ابتدای انقلاب اسلامی رویکردهای متفاوتی نسبت به معتادان وجود داشته که در آخرین رویکرد نسبت به آنها، توانایی زندگی معتادان در کنار سایر افراد جامعه ذکر شد و مورد حائز اهمیت جلوگیری از آسیب دیدن بیشتر آنها است، به همین علت مراکز سرپناه مردان و زنان مشابه گرمخانه در مرکز استان دایر شده که شب‌ها می‌توانند از یک وعده غذای گرم، استحمام و خدمات دیگر از قبیل وسایل بهداشتی برخوردار شوند. هنگامی که مراجعه افراد به بهزیستی به میزان کم رسید، سازمان بهزیستی به سراغ افراد معتاد می‌رود و سعی بر رساندن خدمات به مکان‌های تجمیعی معتادان دارد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: دفاتر روانشناختی و مشاوره بهزیستی با شماره ۱۴۸۰ و مشاوره‌های سطح شهر با نیروهای آموزش دیده در خدمت جامعه هدف هستند. دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی طرح‌های پیشگیری از خشونت و خودکشی در ۲۴ شهرستان، همیار مادر و کودک، مشارکت اجتماعی نوجوانان ایرانی یا مانا، سامانه رصد اجتماعی یا سراج و برنامه همیاران سلامت روانی را اجرا کرده است.

نصر اصفهانی در خصوص اشتغال افراد دارای معلولیت در بخش‌های غیردولتی، اظهار کرد: اشتغال و مسکن، دو بحث موردی هستند که در رابطه با توانمندسازی جامعه هدف مطرح است و این دو مورد از معضلات سطح کشور است که در دفاتر مشارکت‌های مردمی مدیریت می‌شوند. کمک به ایجاد اشتغال افراد دارای معلولیت در بخش‌های غیر دولتی مانند جذب خیران در حوزه اشتغال، استفاده از ظرفیت‌های مجازی یا کارگاه‌هایی که به صورت کارگاه‌های حمایت شده هستند و مراکز پشتیبانی شغلی تحت عنوان SE ایجاد شده‌اند، انجام می‌پذیرد.

وام اشتغال ۱۰۰ میلیون تومانی

وی با تاکید بر وام یکصد میلیونی چهار درصدی اشتغال معلولان، تصریح کرد: در حال حاضر سازمان بهزیستی به هر معلول خود که گواهی فنی‌وحرفه‌ای داشته باشد و بتواند شغلی ایجاد کند یکصد میلیون تومان وام چهار درصد اشتغال پرداخت کرده و حمایت‌های شغلی از او را انجام می‌دهد. اگر کارفرمایی بتواند یک مددجو تحت پوشش سازمان را جذب کند ۲۳ درصد کارفرمایی به او تعلق گرفته و ۵۰ درصد از حقوق وی را به صورت مادام‌العمر پرداخت می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: چالش‌های دفتر اشتغال شامل سخت‌گیری بانک‌های عامل در دریافت وثیقه و ضامن، موازی کاری نهادهای دولتی و غیردولتی در امر تسهیل گیری مشاغل خانگی و عدم ابلاغ به موقع اعتبارات است. دفتر مسکن به صورت تعاونی، سه جانبه طبق تفاهمی که سازمان بهزیستی با بنیاد مسکن و بنیاد مستضعفان دارد برای خانواده‌های دو معلول به بالا اقدام می‌کند. فعالیت‌های دفتر مسکن در شش ماهه اول سال جاری شامل ۸۶ واحد واگذار شده و ۴۳۰ مورد در دست اقدام است. همچنین دفتر توسعه مراکز غیردولتی و نظارتی، فرآیند صدور، تمدید و ابطال مجوزها را برعهده دارد.

کد خبر 526550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.