در سیل آستارا بر مردم چه گذشت؟

بارش باران در شهر آستارا همواره با معضلی به نام آب‌گرفتگی معابر همراه است و مسئولان متولی همچنان عاجز از حل این مشکل هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آب‌گرفتگی در خیابان‌ها و کوچه‌های شهر گردش پذیر و توریستی بندر مرزی آستارا یک داستان قدیمی است که به دلیل مشکلات زیرساختی و شهرسازی، هر ساله با شروع فصل پاییز و بارش باران تکرار می‌شود. سرریز شدن آب رودخانه و سیلاب در معابر شهری علاوه بر ایجاد مشکل در عبور و مرور عابران پیاده و وسایل نقلیه عمومی، گاهاً وارد منازل شهروندان شده و آنها را دچار خسارت می‌کند و مسئولان متولی بعد از گذشت چندین دهه همچنان عاجز از حل این مشکل هستند.

امسال نیز با آغاز فصل پاییز، بارش شدید باران طی ۴۸ ساعت باعث سیلاب و آب‌گرفتگی برخی از معابر شهری آستارا شد و مشکلات را برای شهروندان ایجاد این شهر ایجاد کرد؛ به طوری که نیروهای هلال احمر در محله خلیل آباد و خیابان شهید رستمیان برای جابجایی و امدادرسانی به شهروندان از قایق استفاده کردند.

براساس آخرین گزارش اداره کل هواشناسی استان گیلان در پنج روز گذشته در شهرستان آستارا حدود ۱۷۲ میلیمتر باران باریده است.

سرریز شدن سیلاب به خانه‌ها

«نصیر نعمت زاده» از اهالی محله خلیل آباد آستارا به خبرنگار ایمنا می‌گوید: ۳۰ سال است که به همراه خانواده‌ام در این محله ساکن هستیم هرساله با شروع بارندگی فصل پاییز، خلیل آباد دچار آب‌گرفتگی شده و تردد شهروندان با مشکل مواجه می‌شود و تاکنون برای رفع این مشکل هیچ‌گونه اقدامی از سوی مسئولان انجام نشده است.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات سیلاب وارد خانه‌ها و انبار فاضلاب شهروندان شده و باعث انتشار آلودگی و خسارت به آنها می‌شود، می‌افزاید: در بارندگی چند روز اخیر در خلیل آباد با آب‌گرفتگی شدید و مشکل تردد مواجه بودیم. نیروهای امدادی علی رغم اینکه با یک قایق به ساکنان خیابان شهید رستمیان امدادرسانی می‌کردند، اما متأسفانه برای کمک رسانی به سمت خانه ما نیامدند و من و سایر همسایگان در شرایط بسیار سختی برای خانواده، نان و مواد غذایی تهیه کردیم.

نعمت زاده با اشاره به اینکه در بارندگی سال گذشته نیز در خلیل آباد با مشکل آب‌گرفتگی مواجه بودیم و سرریز شدن سیلاب به داخل خانه، باعث اتصال برق، سوختگی یخچال، خرابی فرش‌ها و ماشین لباس‌شویی خانه شد، می‌گوید: از مسئولان انتظار داریم برای تسهیل در تردد ساکنان محله خلیل آباد در هنگام بارندگی و جلوگیری از خسارت بیشتر به شهروندان، مشکل آب‌گرفتگی این محله را هر چه سریع‌تر برطرف کنند.

نیروهای امدادی کمکی به ما نکرده‌اند

«باباش جعفرزاده» از ساکنان محله خلیل آباد می‌گوید: بیش از ۳۰ سال است که به همراه خانواده‌ام در این محله زندگی می‌کنیم هر ساله در هنگام بارندگی شدید، معابر و خانه‌های خلیل آباد دچار مشکل آب‌گرفتگی می‌شود.

این شهروند آستارایی با بیان اینکه در بارندگی شدید اخیر، آب وارد خانه‌ام شد و برنج، مواد غذایی، البسه و دو دستگاه یخچال در طبقه همکف منزلم را خراب کرده است، می‌گوید: در آب‌گرفتگی شدید هفته گذشته خلیل آباد، مسئولان و نیروهای امدادی هیچ گونه کمکی به ما نکرده‌اند.

جعفرزاده می‌افزاید: در حال حاضر هنوز آب در داخل منزل ما وجود دارد از مسئولان انتظار داریم در این شرایط سخت اقتصادی، علاوه بر جبران خسارت مالی شهروندان، مشکل آب‌گرفتگی محله خلیل آباد و خیابان شهید رستمیان را رفع کنند.

گلایه شهروندان در حالی مطرح می‌شود، که «یاشار سلوکی» سرپرست شهرداری آستارا در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در بارندگی شدید اخیر، در محله خلیل آباد و کوچه ۲۳ خیابان شهید رستمیان، حدود ۳۰۰ خانوار دچار سیلاب و آب‌گرفتگی شده بودند و تمامی نیروهای شهرداری در حالت آماده‌باش بودند که با همکاری هلال احمر با به‌کارگیری یک قایق، علاوه بر توزیع ۵۰۰ بسته نان لواش در بین شهروندان این مناطق، از منازل مسکونی حدود ۱۰ خانوار را تخلیه کردند.

وی با بیان اینکه در حاضر در محله خلیل آباد و کوچه ۲۳ خیابان شهید رستمیان وضعیت عادی شده و آب به طور کامل از معابر و خانه‌های شهروندان فروکش کرده است، می‌افزاید: آب‌گرفتگی این مناطق ناشی از بارندگی داخل شهر نیست بلکه بارش شدید باران در بالادست، باعث بالا آمدن سطح آب رودخانه شده و در مسیر عبور از داخل شهر به سمت دریا، میزان دبی آب افزایش یافته است و به معابر خلیل آباد و کوچه خیابان شهید رستمیان سرریز می‌شود.

سرپرست شهرداری آستارا می‌افزاید: در سال گذشته اصلاح رقوم تمامی کوچه‌های خیابان شهید رستمیان توسط شهرداری انجام شده و فقط کوچه ۲۳ باقی مانده است که به زودی با اصلاح آن، مشکل آب‌گرفتگی این کوچه نیز رفع می‌شود.

وی می‌گوید: شهرداری آستارا در سال ۱۳۹۴ با کمک مشاور مطالعه طرح جامع کنترل سیلاب شهری آستارا را انجام داد و مشاور راهکارهای بسیار خوبی را برای کنترل سیلاب و آب‌گرفتگی محله خلیل آباد و خیابان شهید رستمیان ارائه کرد که اجرای این طرح نیازمند اعتبارات استانی بود.

سلوکی تصریح می‌کند: از سال ۱۳۹۴ تاکنون، هرساله با انجام مکاتبات، اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح کنترل سیلاب محله خلیل آباد و خیابان شهید رستمیان را از مدیریت بحران استانداری گیلان درخواست کرده‌ایم که متأسفانه در شش ساله گذشته اعتبار کمی به شهرداری آستارا تخصیص داده شده که این با این مبالغ اندک امکان اجرای کامل طرح امکان پذیر نبوده است.

وی یادآور می‌شود: حدود چهار الی پنج سال پیش، برای احداث سردهنه پل کشاورز، حدود دو میلیارد ریال برآورد هزینه شده بود و اگر در آن زمان سردهنه احداث می‌شد اکنون با این حجم از آب‌گرفتگی معابر مواجه نبودیم.

ستاد مدیریت بحران شهرستان آستارا بیل چرخ زنجیری ندارد

وی می‌گوید: برای کنترل سیلاب و آب‌گرفتگی خلیل آباد و خیابان شهید رستمیان، ابتدا باید رودخانه مرداب به طور کامل لایه روبی شود که این اقدام نیازمند بیل چرخ زنجیری مناسب است و متأسفانه ستاد مدیریت بحران شهرستان توریستی و گردش پذیر بندر مرزی آستارا فاقد چنین امکاناتی است.

سرپرست شهرداری آستارا تصریح می‌کند: با توجه به اینکه آستارا جز شهرهای اول یا دوم پربارش کشور است از ۴۵ روز پیش، برای لایه روبی رودخانه مرداب، از شرکت راه آهن چندین بار بیل چرخ زنجیری درخواست کردیم، اما متأسفانه راه آهن بیل را روز گذشته در اختیار شهرداری قرار داد و نیروهای خدمات شهری نیز بلافاصله لایه روبی رودخانه مرداب را آغاز کردند. تاکنون حجم زیادی از زباله و موانع مختلف از بستر رودخانه آستارا و زیر پل کشاورز جمع‌آوری شده است‌.

وی می‌افزاید: برآورد اعتبار اولیه برای اجرای فاز نخست کنترل سیلاب و آب‌گرفتگی محله خلیل آباد و کوچه ۲۳ خیابان شهید رستمیان شامل لوله گذاری، احداث سردهنه، دیواره حفاظتی و دستمزد پیمانکار نیازمند اختصاص ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار استانی است که امیدواریم این مبلغ هر چه سریع‌تر به شهرداری آستارا تخصیص یابد تا بلافاصله اجرای طرح آغاز کنیم.

استقرار قایق برای امدادرسانی

«بابک حیدرزاده» سرپرست هلال احمر آستارا نیز در این باره می‌گوید: در بارندگی اخیر منازل ساکنان محله خلیل آباد و خیابان شهید رستمیان دچار آب‌گرفتگی شدید شد و نیروی هلال احمر برای امداد رسانی به شهروندان به صورت ۲۴ ساعته در این مناطق در حال آماده‌باش و امدادرسانی به شهروندان بودند.

برای امدادرسانی به شهروندان آماده‌ایم

وی می‌افزاید: هلال احمر به منظور امداد رسانی به شهروندان با همکاری شهرداری یک قایق در مناطق سیل زده مستقر کرده بود و با هماهنگی فرمانداری و اداره صنعت، معدن و تجارت، علاوه بر تهیه و توزیع ۵۰۰ نسخه نان در بین شهروندان، سایر اقلام معیشتی مورد نیاز شهروندان را نیز تهیه و در اختیار آن قرار داد.

سرپرست هلال احمر شهرستان آستارا با بیان اینکه در حال حاضر آب‌گرفتگی از منازل ساکنان محله خلیل آباد و رستمیان فروکش کرده است و نیازی به پمپ گذاری برای تخلیه آب نیست، می‌افزاید: به ساکنان منطقه اطلاع رسانی شده است که در صورت نیاز به پمپ گذاری برای تخلیه آب پارکینگ منزل، مراتب را به هلال احمر شهرستان اطلاع دهند که تاکنون هیچ تماسی از سوی شهروندان نداشته‌ایم.

طراحی پل‌های رودخانه‌ها بر اساس بارندگی و دبی

«عباس زراعتکاری» کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه اکثر کانال‌های جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی در آستارا در هنگام بارندگی شدید دچار مشکل می‌شود و ظرفیت مقدار دبی آب حاصل از بارش باران را ندارد، می‌گوید: برای اصلاح این کانال‌ها ابتدا باید نقشه جامع توپوگرافی شهر تهیه شود سپس بر اساس شیب زمین، کانال‌های دفع آب‌های سطحی را طوری طراحی و احداث کنیم که آب باران از طریق این کانال‌ها وارد رودخانه و دریا شود.

وی معتقد است: «بسیاری از کانال‌های شهری آستارا بر اساس روش سعی و خطا احداث می‌شود و اگر در هنگام بهره برداری دچار مشکل شد تخریب و دوباره ساخته می‌شود. این روش باعث هدر رفتن وقت، هزینه و فرسودگی نیروی انسانی می‌شود.»

وی با تاکید بر اینکه کانال‌های جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی باید طبق محاسبات مهندسی، میزان بارندگی، مقدار دبی آب و شیب زمین در آستارا طراحی و ساخته شود، می‌افزاید: با توجه به اینکه بسیاری از فاضلاب‌های شهری آستارا وارد کانال‌ها می‌شود اگر این کانال‌ها با شیب ملایم ساخته شود باعث ایجاد مانداب، آلودگی و بوی تعفن می‌شود.

زراعتکاری با بیان اینکه طی سال گذشته پل‌هایی با دهانه کوچک بر روی رودخانه‌های شهری آستارا احداث شده است که در هنگام بارندگی شدید و وجود کمترین زباله، باعث بسته شدن دهانه پل و سرریز شدن آب رودخانه و سیلاب به معابر شهری می‌شود، می‌افزاید: برای رفع این مشکل، باید پل‌ها را بر اساس میزان بارندگی و مقدار دبی آب طراحی و احداث کرد.

گزارش از: محمدرضا رشیدی، خبرنگار سرویس شهرهای ایران خبرگزاری ایمنا

کد خبر 526386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.