فراخوان «لاکپشت پرنده» برای پدیدآورندگان کتاب کودک

گروه داوری طرح «لاک‌پشت پرنده» از ناشران و پدیدآورندگان کتاب کودک و نوجوان خواست تا آثار خود را که برای اولین بار در پاییز و زمستان ۹۹ منتشر شده به این طرح ارسال کنند.

‌به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی طرح لاک‌پشت پرنده، گروه داوری «لاک‌پشت پرنده»، داوری کتاب‌های منتشر شده در فصل‌های پاییز و زمستان سال ۱۳۹۹ را آغاز و طی فراخوانی اعلام کرد ناشر و پدیدآورندگان کتاب کودک و نوجوان که آثارشان برای اولین‌بار در پاییز و زمستان سال ۱۳۹۹ منتشر شده و هنوز آنها را برای لاک‌پشت پرنده ارسال نکرده‌اند، می‌توانند یک یا دو نسخه از کتاب‌ها را به نشانی تهران، خیابان شریعتی، بالاتر از مطهری، نبش کوچه کلاته، فروشگاه شهر کتاب مرکزی، لاک‌پشت پرنده ارسال کنند.

لاک‌پشت پرنده فهرستی از کتاب‌های ادبیات کودک و نوجوان است که با همکاری مؤسسه شهر کتاب و فصلنامه تخصصی پژوهش نامه ادبیات کودک و نوجوان از سال ۱۳۹۰ تهیه می‌شود. گروهی از منتقدان و کارشناسان کودک و نوجوان در پایان هر فصل، فهرستی از کتاب‌های کودک و نوجوان منتشر شده را در فهرست لاک‌پشت پرنده معرفی می‌کنند. این فهرست به عنوان ضمیمه فصلنامه پژوهش نامه ادبیات کودک و نوجوان منتشر می‌شود و می‌تواند راهنمای پدرها و مادرها، معلم‌ها و مربی‌ها و سایر علاقمندان به ادبیات کودک و نوجوان باشد تا مناسب‌ترین کتاب‌های سال را برای کتاب‌خوانی بچه‌ها و دانش‌آموزان انتخاب کنند.

در سال اول انتشار این فهرست، کتاب‌ها در سه گروه کتاب‌های عالی، کتاب‌های خوب و کتاب‌های راه‌یافته طبقه‌بندی و معرفی می‌شدند. در حال حاضر، کتاب‌ها بر مبنای گروه سنی و گروه موضوعی و هم‌چنین، بر حسب رأی داورها با امتیاز شش لاک‌پشت (کتاب‌های بسیار عالی)، پنج لاک‌پشت (کتاب‌های عالی)، چهار لاک‌پشت (کتاب‌های خیلی خوب) و سه لاک‌پشت (کتاب‌های خوب) معرفی می‌شوند.

افزون بر این هیئت‌داوران لاک‌پشت پرنده، کتاب‌های برگزیده هر سال را نیز انتخاب و به کتاب‌های برگزیده نشان‌های طلایی و نقره‌ای اهدا می‌کنند. کتاب‌ها بر اساس شیوه‌نامه‌ای مکتوب و با اصول و معیارهایی روشن به فهرست راه می‌یابند.

هر سال داوران و سیاست‌گذاران فهرست، بر اساس مقتضیات روز و با توجه دیدگاه‌ها و نقد و بررسی صاحب‌نظران، این معیارها و ملاک‌ها را بازبینی می‌کنند و آن‌ها را در متنی با عنوان اصول، شیوه اجرایی و معیارهای فهرست و نشان‌های لاک‌پشت پرنده اعلام می‌کنند.

اسفندماه سال گذشته فهرست ۳۵ و ۳۶ کتاب‌های کودک و نوجوان ویژه پاییز و زمستان ۱۳۹۸ توسط هیئت داوران لاک‌پشت پرنده، امتیازبندی و منتشر شد.

فراخوان «لاکپشت پرنده» برای پدیدآورندگان کتاب کودک

کد خبر 526370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.