هشدار سازمان زمین‌شناسی درباره فرونشست زمین در ایران

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان این‌که در تهران میزان فرونشست بسیار زیاد است، گفت: بر اساس اطلاعات، تهران روزی یک میلیمتر دچار فرونشست می‌شود که عدد بسیار زیادی است همچنین دشت‌های استان اصفهان یکی از بحرانی‌ترین مناطق کشور است.

به گزارش ایمنا و به نقل از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، علیرضا شهیدی با بیان اینکه میزان آبی که درون زمین فرو می‌رود، با میزان آب استخراج شده متناسب نیست، اظهار کرد: همین امر باعث بروز پدیده فرونشست در همه نقاط کشور به جز استان‌های گیلان و مازندران شده است.

وی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی می‌شود استان‌های گیلان و مازندران نیز طی سال‌های آینده دچار فرونشست شوند، افزود: از ۶۰۶ دشت موجود در کشور بیش از ۳۰۰ دشت ممنوعه هستند، به گونه‌ای که این دشت‌ها دچار وضعیت قرمز شده‌اند و بقیه دشت‌ها نیز شرایط مناسبی ندارند.

بالا بودن میزان فرونشست در اصفهان و تهران

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور دشت‌های استان اصفهان را یکی از بحرانی‌ترین مناطق کشور دانست که با فرونشست جدی مواجه است، اظهار کرد: میزان فرونشست در شهر اصفهان حدود ۱۶ سانتی‌متر است و متأسفانه زبانه‌های فرونشست وارد شهر شده و قسمت‌های مرکزی و بافت تاریخی شهر نیز تحت تأثیر قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که در تهران نیز میزان فرونشست بسیار زیاد است، گفت: گفته می‌شود تهران روزی یک میلیمتر دچار فرونشست می‌شود که عدد بسیار زیادی است.

شهیدی تصریح کرد: بر اساس آمارهای موجود در اتحادیه اروپا اگر در منطقه‌ای چهار میلیمتر فرونشست ایجاد شود، آن منطقه وارد شرایط بحرانی می‌شود و وقتی ما در ایران صحبت از سانتیمتر می‌کنیم، باید متوجه شویم که دچار شرایط بسیار حادی شده‌ایم.

کد خبر 526330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.