هوشمندترین شهرهای جهان / استراتژی‌های هر شهر

آتن پایتخت یونان، چنای در هند و بوئنوس آیرس آرژانتین به خوبی توانسته‌اند از طریق نوآوری و تکنولوژی بسیاری از مشکلات شهری را برطرف کنند و در لیست هوشمندترین نقاط دنیا قرار گیرند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهر هوشمند به نقطه‌ای از جهان اشاره دارد که در آن مدیران از انواع مختلف حسگرهای دیجیتالی و روش‌های الکترونیکی به منظور جمع‌آوری اطلاعات در زمینه‌های مختلف می‌پردازند و سپس از این اطلاعات برای مدیریت کارآمد منابع، دارایی‌ها و خدمات شهری بهره می‌گیرند. سنسورهای هوشمند ممکن است در مناطقی با بیشترین تردد شهروندان نصب شود که در این صورت مسائلی نظیر کشف جرم مورد بررسی قرار می‌گیرد یا اینکه در سایر فضاهای عمومی و به منظور نظارت بر حمل و نقل، ترافیک، خدمات شهری، شبکه‌های تأمین آب و مدیریت پسماند نصب شود. برنامه‌ریزان از طریق تلفیق فناوری اطلاعات و ارتباطات با دستگاه‌های فیزیکی متصل به شبکه اینترنت اشیا، فرآیندهای شهری، ارائه خدمات و ارتباط با مردم را بهینه می‌کنند. در ادامه به معرفی هوشمندترین شهرهای جهان و تدابیر هر یک پرداخته می‌شود.

هوشمندترین شهرهای جهان / استراتژی‌های هر شهر

آتن، حل مشکلات واقعی شهروندان و افزایش اعتماد بین مردم و دولت

آتن، پایتخت یونان باستان در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ با مشکلات مالی بسیاری مواجه شد و بدهی ۲۸۰ میلیون یورو به بار آورد. دولت محلی دیگر از توانایی مالی کافی برای استخدام نیروی جدید برخوردار نبود و حتی در پرداخت حقوق نیروهای انسانی قبلی نیز با مشکل مواجه می‌شد. از همه بدتر اینکه شهروندان مشکلات اجتماعی عدیده‌ای را تجربه می‌کردند و همین امر باعث از بین رفتن اعتماد آن‌ها نسبت به دولت شده بود. در سال ۲۰۱۵، حدود ۳۰۰ هزار پناهنده اهل سوریه به سمت آتن روانه شدند که این اتفاق، بحران بسیار بزرگ‌تری پیش روی مردم بومی قرار داد.

اما شرایط اینگونه ادامه پیدا نکرد؛ در سال ۲۰۱۸، آتن به عنوان پایتخت نوآوری اروپا معرفی شد و جهان را با این پرسش روبرو کرد که چگونه آن همه بحران در مدت زمانی کوتاه به دستاوردهای بزرگ تبدیل شده بود.

برنامه‌ریزان پایتخت یونان دیدگاه خود را در مورد شهر هوشمند به طور قابل توجهی تغییر دادند و به پیاده‌سازی استراتژی‌های شهر هوشمند روی آوردند. این افراد:

· اهداف خود را با ایجاد یک ساختار ساده، شامل ابزاری دیجیتالی و ساخت جایگاهی برای افسر ناظر آغاز کردند

· به مشارکت با سایر نهادهای خصوصی و دانشگاه‌ها پرداختند تا با همکاری یکدیگر مشکلات شهری را کشف و برطرف کنند

· به حل مسائلی پرداختند که در زمان حال پیش روی شهروندان قرار گرفته بود که در این راستا به ایجاد زیرساخت‌های جدید، تقویت مهارت بزرگسالان و حتی افراد پیر، آموزش افراد بیکار، حمایت مالی و مکانی از پناهندگان و افزایش ارتباط با شهروندان پرداختند

· و در نهایت از طریق همکاری با نهادهای شخصی و دانشگاه‌ها تلاش کردند اعتماد بین دولت و مردم را افزایش دهند.

هوشمندترین شهرهای جهان / استراتژی‌های هر شهر

چنای، نوآوری در آموزش، ترافیک و محیط زیست

در حال حاضر چنای، چهارمین کلان‌شهر پرجمعیت هندوستان، چالش‌های بسیاری نظیر جمعیت هشت میلیون نفری، ترافیک ناشی از تردد خودروهای شخصی، زیرساخت‌های نامناسب و آلودگی هوا را تجربه می‌کند اما خبر خوش اینکه اخیراً بهره‌گیری از تدابیر هوشمند مدیران را در حل این مشکلات، یکی پس از دیگری، موفق کرده است. از مهمترین اقداماتی که برنامه‌ریزان چنای برای هوشمندسازی شهر به کار گرفته‌اند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

· بهبود زیست‌پذیری شهر از طریق افزایش فضاهای عمومی علیرغم احتمال تخریب مراکز تجاری و رکود اقتصادی

· ترویج استفاده از نرم‌افزار مسیریاب که امکان مالکیت دوچرخه‌سواران در خیابان‌ها را افزایش می‌دهد

· افزایش زیرساخت‌های زیرزمینی در سراسر شهر که البته این کار چالش‌های بسیاری را پیش رو دارد چرا که اطلاعات زیادی در خصوص اینکه لوله‌های آب دقیقاً در کدام قسمت تعبیه شده است، وجود ندارد، بنابراین مدیران از تکنولوژی‌های پیشرفته برای ساخت تونل بهره می‌گیرند

· ایجاد بزرگترین سیستم مدیریت پارک در کشور که در آن از دوربین‌های دیجیتالی بسیاری برای شناسایی نقاط خالی پارک در جاده‌ها بهره گرفته می‌شود و شهروندان با استفاده از نرم‌افزارهای نصب شده روی گوشی‌های تلفن همراه خود این فضاها را از قبل رزرو می‌کنند

· مجهز کردن کلاس‌های درسی، خواه در مدارس یا دانشگاه‌ها به امکانات تکنولوژی هوشمند

· ساخت سه هزار بدنه آبی که این پروژه شامل استفاده از پهبادهایی است که در سطح آب فرود می‌آید و نمونه‌ای از آن را به مرکز نظارت منتقل می‌دهد تا بررسی‌های لازم جهت اندازه‌گیری میزان آلودگی آن انجام شود.

هوشمندترین شهرهای جهان / استراتژی‌های هر شهر

بوئنوس آیرس، ایجاد تحولات دوستدار شهروند

بوئنوس آیرس پایتخت اقتصادی و سیاسی آرژانتین به شمار می‌رود که طی یک دهه اخیر به واسطه استراتژی‌های شهر هوشمند، تحولات بسیاری را تجربه کرده است. برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ و تقریباً همزمان با انتخاب رئیس جمهور کنونی کشور، استراتژی‌های مدرن‌سازی و نوآوری در پایتخت با هدف بهبود کیفیت زندگی مردم آغاز شد. مدیران بوئنوس آیرس از هوشمندسازی پایتخت آرژانتین دو هدف اصلی یعنی ایجاد تحولات مردم محور و تغییر مدیریت عمومی را در سر پرورانده و برای رسیدن به اهداف خود:

· طی چند سال اخیر تمام خدمات اداری را به صورت دیجیتالی انجام داده‌اند تا از اتلاف کاغذ خودداری به عمل آورند که برای این کار، ایجاد دو مرکز اطلاعاتی در رأس برنامه‌های آنان قرار داشت (تا پیش از این، تمام اداره‌ها مملو از فایل‌هایی بود که علاوه بر مصرف بی رویه کاغذ، فضای بسیاری را نیز به خود اختصاص می‌داد)

· از طریق ایجاد یک سیستم اداری ساده و تخصیص یک شماره تلفن کوتاه (۱۴۷)، نحوه برقراری ارتباط شهروندان با کارکنان دولت را متحول کرده‌اند. در سراسر پایتخت آرژانتین تعداد ۵۰ اداره وجود دارد که تا پیش از اقدام جدید مدیران، شهروندان برای حل مشکلات خود، برای انتخاب اداره مرتبط با سردرگمی مواجه می‌شدند.

· بهبود مدیریت عمومی از طریق تغییر رویکرد دولت از استدلال به شواهد؛ به عنوان مثال، مدیران شهر مدلی ایجاد کرده‌اند که به طراحان امکان پیش‌بینی بهترین مکان و زمان برای احداث مدارس در هر منطقه را می‌دهد.

هوشمندترین شهرهای جهان / استراتژی‌های هر شهر

کد خبر 526295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.