کمیته‌داوران یک بار هم که شده قانون را اجرا کند!/ باید در تست‌ها جدیت به خرج داد

نوذر رودنیل، جدیت فدراسیون در انجام تست‌های داوران را رمز کاهش اشتباهات داوری در فصل پیش رو می‌داند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فصل آینده لیگ برتر فوتبال زودتر از آنچه به نظر می‌رسید، دارد سر می‌رسد و حالا کمتر از ۱۶ روز تا آغاز سوت لیگ بیست و یکم باقی مانده است. عملکرد داوران در چند فصل اخیر و تأثیر سوت‌های صحیح و غلط‌شان، نقل مباحث فوتبالی از اینستاگرام تا برنامه‌های تخصصی بوده و نیامدن VAR، فرصت رقم خوردن اتفاقات مشابه در فصل آتی را فراهم کرده است. فدراسیون فوتبال و کمیته داوران به نظر می‌رسد برای حل مشکل تصمیم گرفته‌اند، برترین‌ها را برای قضاوت‌های لیگ برتری دست‌چین کنند و تعداد داوران را کاهش داده‌اند. از امروز نیز دوره آموزشی داوران برای فصل ۱۴۰۰-۱۴۰۱ آغاز خواهد شد و باید دید ماحصل این تلاش‌ها، چگونه سوت‌هایی را به ارمغان می‌آورد. به بهانه تغییر و تحولات اخیر داوری نوذر رودنیل، پیشکسوت داوری کشورمان که سال‌ها سابقه قضاوت، نظارت و تدریس داوری را در کارنامه دارد، گفت و گویی با خبرنگار ایمنا انجام داده که در ادامه می‌خوانیم:

فدراسیون فوتبال برای فصل آینده تغییری در تعداد داوران اعمال کرده. کمی درباره آن توضیح می‌دهید؟

کار بسیار خوبی که امسال کمیته داوران و دبیر کل فدراسیون فوتبال انجام دادند، این بود که تعداد داوران لیگ را از ۱۴۱ تا ۱۴۵ نفر در فصل گذشته، به ۱۱۰ نفر کاهش داد. به اعتقادم ۱۱۰ داور هم زیاد است اما آقایانی که قرار است از داوران تست بگیرد، دارند بسیار جدی عمل می‌کنند و امیدوارم در تستی که می‌گیرند را مجدداً تکرار نکنند. حداقل ۱۰-۱۵ نفر از داوران فعلی با تست کم خواهند شد و این یعنی تعداد داوران به حدود ۸۵ نفر می‌رسد.

کمیته‌داوران یک بار هم که شده قانون را اجرا کند!/ باید در تست‌ها جدیت به خرج داد

پس معتقدید باید تست‌ها را جدی گرفت.

اعتقاد دارم کمیته داوران و آقای کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون باید این جدیت را به خرج دهند. بالاخره باید از جایی شروع کنیم. در AFC اگر داوری برای مسابقات مختلف آسیایی در تست مردود شد، دیگر از او تست مجدد نمی‌گیرند و حداقل تا نیم فصل او را نگه می‌دارند. بنابراین معتقدم باید جدیت به خرج داده و یک بار هم که شده، قانون را اجرا کنند! پیشاپیش می‌توانم حدس بزنم کدام داور نمی‌تواند تست بزند و امیدوار اگر کسی در تست رد شد، ولو اینکه داور سرشناسی بود، کنار گذاشته شود و حداقل برای نیم فصل دوم برود چرا که حق دیگران ضایع نشود. الان داوری داریم که سه ماه در بالاترین درجه گرما دارد تمرین می‌کند و باید فرقی با این آقا که در تست رد شده، داشته باشد. این طور نباشد که شخص تمرین نکند و با خود بگوید نیم فصل می‌روم و تست می‌زنم! این اتفاق شایسته نیست و حق دیگران را ضایع می‌کند. امیدوارم کمیته داوران یک بار هم که شده قانون را اجرا کند تا شخصی که تمرین نمی‌کند، بفهمد و خود را برای نیم فصل آماده کند و نیایند تیم‌ها را از داوری متضرر کنند.

در صحبت‌هایتان گفتید که حتی اگر داور سرشناس باشد و در تست رد شود، باید کنار گذاشته شود. آیا قبولی در تست‌ها را به تجربه ترجیح می‌دهید؟

حرف اول را دو کلمه در داوری می‌زند؛ دانش و آمادگی بدنی. ۹ اصل در داوری داریم که سه اصل مهم آن دانش داوری، آمادگی بدنی و شخصیت اجتماعی است. داوری که دانش داوری داشته باشد اما آمادگی بدنی نه، چه کار می‌خواهد انجام دهد؟ و یا عکس آن؟ بنابراین از آقای کامرانی فر و افشاریان می‌خواهم تست را جدی گرفته و حق را به حق دار دهند.

دوره آموزشی داوران برای فصل آینده آغاز خواهد شد. مدرسان این دوره را چطور ارزیابی می‌کنید؟

مدرسانی که برای دوره آموزشی داوران در فصل جدید گذاشته‌اند، همه خوب و خدا را شکر به روز هستند. آقای اسماعیل سفیری و کامرانی فر تدریس داوران، و آقای رضا سخندان تدریس کمک داوران را بر عهده دارد.

کمیته‌داوران یک بار هم که شده قانون را اجرا کند!/ باید در تست‌ها جدیت به خرج داد

فکر می‌کنید اقدامات فدراسیون مؤثر واقع خواهد شد؟

با این حرکت کمیته داوران امیدواریم اشتباهات داوران‌مان در فصل پیش رو کمتر شود.

مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ از آمدن VAR به مسابقات لیگ برتر در نیم فصل دوم سخن می‌گویند. چقدر آمدن این تکنولوژی را ممکن می‌دانید؟

زیر ساخت VAR را هنوز نداریم. البته فیفا در نظر دارد کارهایی را انجام دهد تا برای کشورهایی که توانایی خرید VAR را ندارند، کار را آسان کند. مثلاً این تکنولوژی به ۳۳ دوربین احتیاج دارد که برای ۱۶ تیم لیگ برتری کشورمان تهیه آن بسیار دشوار است.

کد خبر 526253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.