میزان اثر بخشی دُز تقویت کننده واکسن جانسون اند جانسون

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که دوز تقویت کننده واکسن جانسون اند جانسون میزان تاثیرگذاری آن را از ۸۵ درصد به ۹۴ درصد افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویروس کرونا بیش از یک سال و نیم است که زندگی و سلامت افراد را تحت تأثیر قرار داده است، پدیدار شدن گونه‌های جدید این ویروس نیز میزان تأثیرگذاری واکسن‌ها را کاهش داده است. علاوه بر این، به نظر می‌رسد که آنتی بادی تولید شده در بدن پس از دریافت واکسن کرونا با گذشت زمان کاهش پیدا می‌کند، به همین دلیل لازم است افراد دوز تقویت کننده واکسن کرونا را تزریق کنند.

شرکت تولید کننده واکسن تک دوزی جانسون اند جانسون اعلام کرده است که میزان تأثیرگذاری دوز تقویت کننده این واکسن ۹۴ درصد است و افراد می‌توانند دو ماه پس از تزریق دوز اول واکسن، دوز تقویت کننده را دریافت کنند.

آیا یک دُز واکسن جانسون اند جانسون در برابر بیماری کووید -۱۹ مؤثر است؟

نتایج آزمایشات بالینی اولیه نشان می‌دهد که واکسن جانسون اند جانسون خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ را ۸۵ درصد کاهش می‌دهد، اطلاعات ارائه شده در ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی حاکی از این است که میزان تأثیرگذاری واکسن ذکر شده پس از گذشت چه ماه به ۶۶.۳ درصد کاهش یافته است. البته از آنجایی که آزمایشات مربوطه پیش از پدیدار شدن گونه‌های جهش یافته ویروس کرونا انجام شده است، به نظر می‌رسد که میزان تأثیرگذاری واکسن در برابر گونه‌های جدید نیز کمتر است. با این وجود، شرکت سازنده واکسن جانسون اند جانسون اعلام کرده است که این واکسن خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ و بستری شدن در بیمارستان به دلیل این بیماری را به ترتیب ۷۹ و ۸۱ درصد کاهش می‌دهد، میزان تأثیرگذاری آن با گذشت زمان کاهش پیدا نمی‌کند و در برابر گونه‌های جهش یافته نیز مؤثر است.

آیا لازم است افراد دوز تقویت کننده واکسن کرونا را دریافت کنند؟

متخصصان معتقدند که کاهش آنتی بادی تولید شده در بدن افراد پس از دریافت واکسن کرونا با گذر زمان امری کاملاً طبیعی است. علاوه بر این، تا زمانی که ویروس جهش پیدا می‌کند، حتی افراد واکسینه شده نیز در معرض خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ قرار دارند. البته این بدان معنا نیست که واکسن‌ها در برابر ویروس کرونا مؤثر نیست، بلکه واکسن‌های تولید شده خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹، بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از این بیماری را حتی با توجه به شیوع گونه دلتا به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد، اما این میزان تأثیرگذاری در برابر نوع خفیف و متوسط بیماری کووید -۱۹ با گذر زمان کاهش پیدا می‌کند. در این صورت لازم است افراد دُز تقویت کننده واکسن را دریافت کنند تا ایمنی لازم در برابر بیماری کووید -۱۹ را کسب کنند.

میزان تأثیرگذاری دوز تقویت کننده واکسن جانسون اند جانسون چقدر است؟

شرکت جانسون اند جانسون اخیراً اطلاعاتی ارائه کرده است که نشان می‌دهد افراد می‌توانند دُز دوم واکسن جانسون اند جانسون را دو یا ۶ ماه پس از دریافت دوز اول تزریق کنند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که دوز تقویت کننده این واکسن میزان تأثیرگذاری آن را از ۸۵ درصد به ۹۴ درصد افزایش می‌دهد. متخصصان معتقدند که دوز تقویت کننده واکسن جانسون اند جانسون برای مدت زمان طولانی‌تری از افراد در برابر بیماری کووید -۱۹ محافظت می‌کند.

عوارض جانبی دوز تقویت کننده واکسن جانسون اند جانسون چیست؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که دوز تقویت کننده واکسن جانسون اند جانسون ایمن است و احتمالاً عوارض جانبی آن همانند عوارض جانبی دوز اول است که شامل تب، خستگی، درد در محل تزریق و درد عضلانی می‌شود. محققان معتقدند که افراد دارای نقص ایمنی یا کسانی که به بیماری‌های خاص مبتلا هستند باید در اولویت دریافت دوز تقویت کننده واکسن کرونا قرار بگیرند.

کد خبر 526014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.