واکنش سریع به‌ تحرکات آذربایجان

در مرزهای شمال غربی، در حاشیه رود ارس، جایی که گفته می‌شود تحرکاتی علیه امنیت ملی کشور مشاهده شده، نیروهای زرهی ارتش و صدها تانک‌ چیفتن ایران باردیگر آمادگی خود را به نمایش گذاشتند.

به گزارش ایمنا، روزنامه همشهری در گزارشی به تیتر «واکنش سریع به تحرکات آذربایجان‌» به تحولات اخیر در روابط ایران و آذربایجان پرداخت و نوشت: در مرزهای شمال غربی، در حاشیه رود ارس، جایی که گفته می‌شود تحرکاتی علیه امنیت ملی کشور مشاهده شده، نیروهای زرهی ارتش و صدها تانک چیفتن ایران باردیگر آمادگی خود را به نمایش گذاشتند. رزمایش «فاتحان خیبر»، یکی از بزرگ‌ترین رزمایش‌های چند سال اخیر ارتش ایران دیروز در منطقه عمومی شمال غرب کشور آغاز شد. رزمایشی که فرمانده نیروی زمینی ارتش می‌گوید طبق تقویم و برنامه‌ریزی برگزار شده و بزرگی و حتی نام آن حاوی پیام‌های مشخصی است. در این رزمایش تیپ‌های ۲۱۶ زرهی، ۳۱۶ زرهی، تیپ ۲۵، گروه ۱۱ توپخانه، گروه پهپاد، جنگال و گروه ۴۳۳ مهندسی رزمی حضور داشتند که توسط بالگردهای هوانیروز نیز پشتیبانی شدند. تمام این تجهیزات نیز به‌گفته فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال غرب در ۴۸ ساعت به منطقه رزمایش منتقل شدند که حکایت از پیشرفت ملموس کشنده‌های ارتش در نقل‌وانتقال تجهیزات داشت. همه اینها کافی است تا نگاه‌های بسیاری در داخل و خارج کشور معطوف به این رزمایش و عملکرد ارتش در آن شود. هر چند که رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان پیش از برگزاری رزمایش در اظهاراتی آن را «بسیار تعجب‌برانگیز» دانسته بود. فرمانده نیروی زمینی ارتش اما در حاشیه رزمایش فاتحان خیبر به روشنی به اظهارات مقامات باکو پاسخ داد و حتی پیش از آن فرمانده نیروی زمینی سپاه نیز تأکید کرد که دولت‌های همسایه بهتر از هرکس دیگری دلایل برگزاری رزمایش‌های ایران را می‌دانند. وزیر کشور، فرمانده نیروی زمینی سپاه و دیگر مقامات لشکری و کشوری نیز درباره این رزمایش و البته روابط تهران و باکو و امنیت مرزها صحبت کردند.

انتخاب نام فاتحان خیبر برای یکی از بزرگ‌ترین رزمایش‌های سال‌های اخیر نخستین پیام آن بود. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در این زمینه در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: «عنوان رزمایش ارتش کاملاً هوشمندانه انتخاب شده است. پیامبر اکرم (ص) توطئه سران یهود را با فتح خیبر خنثی کرد، رزمایش ‎فاتحان خیبر نیز هشداری به رژیم ‎صهیونیستی است که اگر پیرامون مرزهای جمهوری اسلامی ایران دست از پا خطا کند، با چنان واکنش کوبنده‌ای مواجه می‌شود که دیگر به انتظار ۲۵ ساله نیازی نیست.» یک روز قبل از برگزاری رزمایش نیز وزیر کشور از توطئه رژیم اسرائیل بین ایران و آذربایجان سخن گفت. به گزارش ایسنا، احمد وحیدی، ایران را دوست و رفیق کشورهای همسایه خواند و با بیان اینکه مرزهای ما مرزهای دوستی است، اضافه کرد: ما باید با همدیگر تبادل اقتصادی و رفت‌وآمد داشته باشیم و هیچ دلیلی ندارد که اختلاف داشته باشیم. وحیدی که برای معارفه استاندار اردبیل در شمال غرب کشور حضور دارد با اشاره به اتفاقات اخیر میان تهران و باکو گفت که سیاست همسایگی یعنی اینکه همسایه‌ها برای ما اولویت دارند و به همین دلیل همواره همه کشورهای همسایه را به گفت‌وگو و دوستی دعوت کرده‌ایم. وحیدی تأکید کرد: سو تفاهمات پیش‌آمده هم با پیگیری وزارت خارجه ان‌شاءالله حل می‌شود.

سفیر جمهوری آذربایجان در ایران در جریان تقدیم رونوشت استوارنامه خود درست یک روز قبل از برگزاری رزمایش با انتقادهای وزیر خارجه کشورمان روبه‌رو شد. حسین امیرعبداللهیان ضمن آرزوی موفقیت برای سفیر آذربایجان در دوران ماموریتش در تهران و همچنین تأکید بر اهمیت روابط فی‌مابین در چارچوب روابط همسایگی، از برخوردهای نامناسب اخیر نیروهای مرزبانی جمهوری آذربایجان با رانندگان کامیون‌های ایرانی و بازداشت ۲ نفر از آنها، ابراز نارضایتی کرد و اظهارات منفی اخیر از سوی جمهوری آذربایجان را تعجب‌آور و تأسف‌برانگیز خواند. او همچنین در پاسخ به اظهارات الهام علی‌اف درباره برگزاری رزمایش از سوی ایران، انجام رزمایش نظامی از سوی کشورها در داخل اراضی خود را در چارچوب حق حاکمیت ملی دانست و با اشاره به تحرکات رژیم صهیونیستی در کنار مرزهای مشترک کشورمان تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران حضور و فعالیت رژیم صهیونیستی علیه امنیت ملی خود را تحمل نمی‌کند و در این رابطه هر اقدامی که لازم باشد انجام می‌دهد. البته سفیر جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار داشتن روابط خوب و عمیق کشور متبوعش با جمهوری اسلامی ایران را به‌عنوان کشور همسایه و عزیز برای جمهوری آذربایجان حائز اهمیت دانست و ابراز امیدواری کرد وقایع اخیر از طریق رایزنی‌های بین مقامات ۲ کشور به‌زودی حل و فصل شود. رزمایش فاتحان خیبر در چنین شرایطی برگزار شد و روشن‌ترین پاسخ به اظهارات علی‌اف نیز در حاشیه آن از زبان فرمانده نیروی زمینی ارتش مطرح شد.

طبق گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده در این رزمایش، ابتدا یگان پهپاد نزاجا به شناسایی کلی منطقه پرداخت و پس از ارسال تصاویر به قرارگاه فرماندهی، تیپ ۲۵ واکنش سریع با هلی برن نیروها در منطقه رزمایش عملیات تاخت و تازش را به نمایش گذاشتند. در ادامه رزمایش یگان توپخانه با اجرای آتش تهیه بر مواضع و اهداف از پیش تعیین شده، اقدام به آتش تهیه انبوه کرد. همزمان با آتش تهیه یگان‌های توپخانه، یگان‌های زرهی عملیات قدرت ضربت زرهی را اجرا کردند و در تمامی مراحل رزمایش فاتحان خیبر، بالگردهای کبرای هوانیروز با اجرای آتش یگان‌های عمل‌کننده را پشتیبانی کردند.

امیر سرتیپ کیومرث حیدری در حاشیه رزمایش با اشاره به اهداف برگزاری آن گفت: در این منطقه ما یک عنصر ناخوانده و برهم‌زننده امنیت را داریم که از جای دیگر آمده و آن رژیم نامشروع صهیونیستی است و از موقعی که این رژیم آمده، حساسیت ما به این مرز افزایش یافته و فعالیت آنها در اینجا کاملاً در رصد ماست. سرتیپ حیدری ادامه داد: در کنار این موضوعات هنوز برای جمهوری اسلامی ایران خروج نیروهای تروریستی که از سوریه به این منطقه آمده‌اند محرز نشده و جمهوری اسلامی ایران از این بابت حساس است. سرتیپ حیدری در این زمینه افزود: جمهوری اسلامی ایران کاملاً نسبت به تغییرات مرزهای رسمی کشورها در این منطقه حساس است و آن را قابل‌قبول نمی‌داند. او تأکید کرد که همه مرزهای قانونی باید حفظ شود و ضعف احتمالی یک کشور در حفظ مرزهای خود دلیل نمی‌شود که کشور دیگری با کمک بیگانه، مرزها را به هم بریزد و جمهوری اسلامی ایران اجازه این کار را نمی‌دهد. فرمانده نیروی زمینی ارتش درباره تردد کامیون‌های ایران در مرزهای شمال غربی نیز گفت: تردد کامیون‌ها از خاک آذربایجان به جمهوری اسلامی ایران و از آنجا به ترکیه یا به نخجوان و یا از جمهوری اسلامی ایران به آذربایجان و ارمنستان باید در امنیت و آرامش کامل صورت بگیرد. او تأکید کرد که انتظار می‌رود کشورها در این رابطه به مسئولیت خودشان که احترام به امنیت و مسیرهای اقتصادی و انتقال انرژی است توجه کنند و خود را از بازی‌های رسانه‌ای دور کنند.

در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد که پیام‌های رزمایش خیبر از مرزهای شمال غربی ایران به باکو و آنکارا مخابره شده است. اما باید دید که واکنش‌ها و روابط تهران و باکو در آینده دستخوش چه تحولاتی خواهد شد و در چه مسیری پیش می‌رود.

همزمان با برگزاری رزمایش فاتحان خیبر، سفیر ایران در باکو از تعرض عده‌ای به ساختمان سفارت خبر داد. سیدعباس موسوی گفت: در پی تعرض و بی‌احترامی عده‌ای به سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو در نیمه‌شب گذشته و اعتراض شدید و پیگیری‌های رسمی، پلیس دیپلماتیک و وزارت کشور جمهوری آذربایجان ۴ متعرض به سفارت جمهوری اسلامی ایران را شناسایی، بازداشت و بازجویی کرد. همچنین موسوی تأکید کرد که سفارت جمهوری اسلامی ایران در حال پیگیری موضوع تا حصول نتیجه و تنبیه خاطیان است.

یکی از سوالات محوری درباره رزمایش فاتحان خیبر علل استراتژیک برگزاری آن است. در شرایطی که فرماندهان نظامی کشورمان نیز تأکید کردند که هرگونه تغییر ژئوپولتیک در منطقه و مرزها را مخل امنیت داخلی و خط قرمز می‌دانند. برای روشن‌شدن این بحث باید به مهرماه سال گذشته و درگیری‌های آذربایجان و ارمنستان بازگشت. احتمال قطع مرز زمینی ایران و ارمنستان و خطرات آن یکی از بحث‌هایی بود که زمزمه‌های آن پس از پایان جنگ آذربایجان و ارمنستان بر سر قره‌باغ مطرح شد. درگیری‌ها مهرماه سال گذشته رخ داد و پس از ۴۴ روز آذربایجان توانست کنترل بسیاری از مناطق مورد اختلاف تحت کنترل ارمنستان را تصرف کند. نکته اینجاست که پس از پایان جنگ، ترکیه و آذربایجان تلاش دارند تا کنترل راهروی زنگزور را به‌دست بگیرند و به این ترتیب ارتباط مرز ایران با ارمنستان نیز به‌دست آنها می‌افتد. این راهرو بین جمهوری خودمختار نخجوان و جمهوری آذربایجان قرار دارد و در صورت خارج شدن آن از خاک ارمنستان، ترکیه، نخجوان و آذربایجان نیازی به استفاده از راه‌های ایران برای مراودات زمینی خود ندارند و این بی‌نیازی بر معادلات مرزهای شمالی تأثیر بسزایی خواهد داشت؛ چراکه در سوی مقابل جمهوری آذربایجان می‌تواند در عبور و مرورهای ایران به ارمنستان و اروپا خلل ایجاد کند. در چنین شرایطی حتی گفته می‌شود که شبه نظامیان وابسته به گروه‌های مخالف دولت سوریه نیز همچنان پس از جنگ در نزدیکی مرزهای شمال غربی ما مستقر هستند. در جریان جنگ میان ارمنستان و آذربایجان، گزارش‌هایی از انتقال شبه‌نظامیان مخالف دولت سوریه به جبهه‌های این جنگ منتشر شد. حتی فیلم‌هایی نیز از حضور داعشی‌ها در مرزهای آذربایجان و ایران منتشر شده بود که البته مقامات ترکیه و آذربایجان آن را تکذیب کردند.

کد خبر 526000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.