ارتباط با صنعت؛ حلقه مفقوده‌ توسعه "نانوتکنولوژی"

«اگر شما در بین رفرنس‌های بین المللی به جستجو بپردازید متوجه نکته‌ای عجیب خواهید شد؛ با وجود اینکه جامعه علمی کشور ما از لحاظ تعداد مقاله و پایان نامه در زمینه نانو جز ۱۰ کشور برتر دنیا است؛ نتوانسته‌ایم ارتباط خوبی بین نخبگان و صنعت ایجاد کنیم.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، نانوتکنولوژی، توانمندی و تولید مواد، ابزارها و سیستم‌های جدید با در دست گرفتن کنترل در سطح مولکولی و اتمی با استفاده از خواصی خواهد بود که در آن سطوح ظاهر می‌شود. برای نانوتکنولوژی کاربردهایی در حوزه‌های تشخیص پزشکی، غذا، دارو، بیوتکنولوژی، محیط زیست، انرژی، شیمی، فیزیک و صنعت برشمرده‌اند که این فناوری را به عنوان یک زمینه فرارشته‌ای و فرابخشی مطرح می‌کند.

ارتباط صنعت و دانشگاه از ارکان مهم توسعه است و بستر مناسبی نیز برای تعمیم و توسعه راهکارهای اشتغال در جامعه ایجاد می‌کند، اما متأسفانه در کشور ما حلقه ارتباطی صنعت و دانشگاه برای نانوتکنولوژی به عنوان یک فناوری فرارشته‌ای از هم گسیخته و مشکلاتی در این راستا به‌وجود آورده است. در همین رابطه با حمیدرضا یوسفی دکترای شیمی آلی، گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

نانو تکنولوژی چیست؟

"نانوتکنولوژی" علمی میان رشته‌ای و پلی میان تحصیلات، سلامت و خدمات است. نانو تکنولوژی گوهر درونی هر ماده‌ای را آشکار می‌سازد. "نقره" برای اکثر انسان‌ها یادآور زینت است، اما همین عنصر در تکنولوژی نانو مهم‌ترین عامل درمان و پیشگیری از سرطان است.

ایران چقدر توانسته در مسائل مربوط به نانوتکنولوژی پیشرفت کند؟

طی بیست سال گذشته ایران پیشرفت چشمگیری در حیطه نانوتکنولوژی داشته است، اما اگر شما در بین منابع بین‌المللی به جست و جو بپردازید متوجه نکته‌ای عجیب خواهید شد؛ با وجود اینکه جامعه علمی کشور ما از لحاظ تعداد مقاله و پایان نامه در زمینه نانو جز ۱۰ کشور برتر دنیا است؛ نتوانسته‌ایم ارتباط خوبی بین نخبگان و صنعت ایجاد کنیم.

آیا از تمام پتانسیل نانوتکنولوژی در ایران استفاده شده است؟

بستر مناسبی برای شکوفایی نانوتکنولوژی در ایران فراهم نشده است، البته طی چند سال اخیر استفاده از مصالح نانو در ساختمان‌سازی تا حدودی رواج پیدا کرده است. در واقع نانو تکنولوژی وارد صنایع ما شده است، اما روند رشد خیلی کندی دارد و به همین دلیل نتوانسته است پتانسیلی که دارد را شکوفا کند.

چرا ایده‌های مطرح شده در زمینه استفاده از نانوتکنولوژی برای داروسازی در همان مرحله پایان‌نامه نویسی باقی می‌ماند؟

نانوتکنولوژی در شاخه‌های علوم پزشکی خصوصاً در جراحی‌ها و تجهیزات آن و داروسازی قابلیت توسعه خوبی دارد. با وجود اینکه ایده‌های بسیار خوبی در زمینه استفاده از نانوتکنولوژی در داروسازی، مطرح می‌شود، اما وجود مکانیزم بالینی در تهیه دارو مسیر را کمی ناهموار می‌کند و این دسته موضوعات در ادامه باعث می‌شود تا ایده‌های مربوط به نانوتکنولوژی در همان مرحله پایان‌نامه نویسی باقی بماند.

نگاه کشورهای دیگر به نانوتکنولوژی چگونه است؟

یک جستجوی ساده کافیست تا به میلیون‌ها مطلب در زمینه مسائل کاربردی شده نانو هدایت شوید. کمبود آب یکی از معضلات کشور است؛ در کشورهای توسعه یافته با ساخت نانوفیلتر، بی‌کیفیت‌ترین آب تبدیل به آب آشامیدنی می‌شود، اما در کشور ما علیرغم حضور اندیشمندان و نخبگان در این زمینه، به دلیل وجود نداشتن بستر مناسب، هنوز نتوانستیم آن چنان که باید و شاید از نانوتکنولوژی بهره‌برداری عملی کنیم.

به‌نظر شما چگونه می‌توانیم امکان بهره‌برداری از نانوتکنولوژی را در کشور فراهم کنیم؟

دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای نوشتن پایان‌نامه زمان و هزینه زیادی را صرف می‌کنند، اما عدم بستر سازی و ارتباط نه چندان مناسب با صنعت موجب دلسردی دانشجویان و نخبگان این زمینه خواهد شد. اگر در پایان‌نامه و مقاله نویسی "نانو" حرف نخست را بزنیم، اما نتوانیم در بعد صنعتی آن را به کار ببندیم مثل این است که کاری انجام نداده‌ایم. حضور سرمایه‌گذاران و حمایت از پایان نامه‌ها و مقالات نانو تکنولوژی می‌تواند زمینه ساز استخراج مطالب مفیدی از پایان‌نامه‌ها باشد تا در مسیر توسعه صنعتی قرار گیرد.

به‌نظر شما کاربردی شدن نانوتکنولوژی در زندگی روزمره چگونه خود را نشان خواهد داد؟

ورود نانو تکنولوژی به صنایع، گره‌گشای بسیاری از مشکلات خواهد بود؛ با ساختن ساختمان‌ها، خودروها، ماشین آلات و تجهیزات ایمن‌تر می‌توانیم بسیاری از حوادث و تصادفات را کاهش دهیم.

کد خبر 525946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.