پرندگان مهاجر به تالاب‌های مازندران رسیدند

تالاب مازندران میزبان پرندگان، فوک‌ها تلف شدند، آتش‌سوزی بلای جان میانکاله، وضعیت نامساعد تالاب قوری گول، توزیع علوفه در سبزوار، کم شدن آب ورودی دریاچه ارومیه، دستگیری ۸۶ متخلف در بوشهر را در بسته محیط زیست ایمنا بخوانید:

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوروس ربیعی رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست استان مازندران اظهار کرد: خوتکاها و فلامینگوها، نخستین گروه از پرندگانی وحشی طی روزهای گذشته به مازندران رسیدند و از این پس به تدریج دیگر پرندگان هم در روزهای آینده در تالاب‌ها، آبگیرها و آب‌بندان استان فرود خواهند آمد.

وی با بیان اینکه امسال تأخیری در زمان مهاجرت پرندگان به مازندران با توجه به تغییر اقلیم و کاهش بارش‌ها مشاهده نشد، افزود: طبق روال سال‌های گذشته گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر شامل انواع اردک‌ها (سرسبز، سرحنایی، ارده‌ای، تاج‌دار و فیلوش)، پلیکان، قو، غاز خاکستری، خوتکا، فلامینگو، چنگر و باکلان برای زمستان گذرانی وارد ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار هکتار از آبگیر و آب‌بندان و همچنین تالاب میانکاله خواهند شد.

رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست استان مازندران ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در پاییز و زمستان سال جاری ۱۲۰ گونه پرنده در تالاب، آبگیر و آب‌بندان‌های مازندران فرود بیایند و روند فرود پرندگان مهاجر تا اواسط آذر امسال ادامه بیابد، از ۱۰ دی ماه سال جاری هم روند سرشماری پرندگان مهاجر در استان شروع خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: هرگونه دام گذاری و شکار پرندگان در تالاب‌ها، آب‌بندان‌ها و آبگیرهای مازندران ممنوع است و در صورت بروز هرگونه قانون شکنی با متخلفان برخورد خواهد شد. تاکنون برای صدور پروانه شکار در زمستان امسال تصمیماتی گرفته نشده و بیش از ۳۰۰ محیط بان و صدها همیار محیط زیست، وظیفه حفاظت از پرندگان مهاجر را برعهده خواهند داشت.

ربیعی افزود: برخی از پرندگان مهاجر که در آب‌بندان و تالاب‌ها فرود می‌آیند، عبوری هستند و تالاب‌های استان را برای زمستان گذرانی انتخاب نمی‌کنند.

مرگ غیر عادی فک‌های خزری

حسینعلی ابراهیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری شاهد تلفات غیرعادی فوک‌ها در سواحل دریای خزر در استان مازندران هستیم که تاکنون تعداد آنها به چهارده قلاده رسیده است.

وی با اعلام این خبر افزود: تلفات فوک‌های خزری در شرایطی اتفاق افتاد، که متوسط تلفات در سال‌های گذشته سه تا چهار قلاده و عمدتاً ناشی از صدمات فیزیکی و گرفتار شدن در تورهای صیادی بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: از طریق سازمان حفاظت محیط زیست، در حال بررسی اطلاعات از میزان و علل مرگ و میر فک خزری در دیگر کشورهای واقع در سواحل شمالی و شرقی دریای خزر هستیم.

وی افزود: هماهنگی انجام شده با معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، قرار شد تیمی متشکل از متخصصین سازمانی برای بررسی و اظهارنظر در خصوص علت تلفات و ارائه راهکارهای اجرایی در کنترل تلفات به منطقه اعزام شوند.

نخستین پرندگان مهاجر به تالاب‌های مازندران رسیدند

مهار حریق در میانکاله/۱۵ هکتار عرصه طعمه حریق شد

محمدرضا کنعانی مدیر کل محیط زیست گلستان اظهار کرد: با تلاش نیروهای محیط زیست، منابع طبیعی، بسیج، نیروی انتظامی، شیلات، دریابانی، هلال احمر و نیروهای مردمی آتشی که در محدوده کانال خزینی در شبه جزیره میانکاله به وقوع پیوسته بود، مهار شد.

وی با اشاره به حضور ۸۰ تا ۱۰۰ نیروی امدادی و مردمی در عملیات اطفای حریق از دو استان گلستان و مازندران، افزود: در این حریق حدود ۱۵ هکتار از عرصه‌های منطقه که عمدتاً از نوع سازیل بوده طعمه حریق شد.

مدیر کل محیط زیست گلستان تصریح کرد: به منظور جلوگیری از شعله‌ور شدن مجدد آتش، بخشی از نیروها در منطقه حضور دارند و در حال ایجاد آتش بُر در دو نقطه هستند.

وی ادامه داد: دو دستگاه تراکتور و دو دستگاه لودر نیز در منطقه مستقر هستند، درخواست اعزام بالگرد از ساری داده شده بود اما شرایط آب و هوایی این امکان میسر نشد.

نخستین پرندگان مهاجر به تالاب‌های مازندران رسیدند

وضعیت آبی تالاب بین‌المللی قوری‌گول خوب نیست

حسن عباس نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اظهار کرد: تالاب بین‌المللی قوری گول امسال با توجه به کاهش میزان بارندگی و وقوع شرایط خشکسالی در منطقه و همچنین شرایط نابسامان کانال آبرسانی آن نسبت به سال‌های گذشته وضعیت مساعدی به لحاظ آبگیری و تأمین حقابه نداشته است.

وی ادامه داد: بر اساس آمار ارائه شده از طرف شرکت آب منطقه‌ای استان، میزان آب ورودی تالاب در سال آبی جاری ۰.۹۶ میلیون متر مکعب بوده که در مقایسه با سال آبی قبلی (۱.۴ میلیون متر مکعب) به میزان ۰.۴۴ میلیون متر مکعب کاهش آبگیری داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: تراز آبی تالاب در پایان فصل آبی جاری به ۱۹۱۱.۷۸ رسیده که نسبت به تراز زمان مشابه سال قبل (۱۹۱۲.۳۱) به میزان ۵۳ سانتی متر کاهش نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه آبگیری تالاب قوری گول هر سال از اواسط آبان ماه شروع و تا اواسط اردیبهشت ماه سال بعد ادامه پیدا می‌کند، گفت: وضعیت آبی فعلی تالاب نشان می‌دهد اگر در فصل آبی جدید روند آبگیری این تالاب به نحو مطلوب صورت نگیرد چه بسا در سال آتی شاهد خشک شدن کامل این تالاب مهم در استان خواهیم بود.

نخستین پرندگان مهاجر به تالاب‌های مازندران رسیدند

توزیع ۴۸ تن علوفه در زیستگاه‌های حیات وحش سبزوار

حمیدرضا صادقی رئیس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار اظهار کرد: بیشتر هزینه تأمین این مقدار علوفه به وسیله نیکوکاران، فعالان حوزه محیط زیست و برخی شرکت‌ها تأمین شده است.

وی ادامه داد: کاهش علوفه یکی از مهمترین آثار خشکسالی در مناطق حیات وحش است که موجب ضعف حیوانات و آسیب پذیری آنها در برابر بیماری‌ها شده و حیات گونه‌های جانوری را تهدید می‌کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار تصریح کرد: در کنار کمک خیران و فعالان محیط زیستی همچنین با راه‌اندازی پویش "نذر ضامن آهو" و تأمین علوفه مورد نیاز آهوان منطقه حفاظت شده شیر احمد سبزوار، هجوم این حیوانات گرسنه به کشتزارها به میزان چشمگیری کاهش یافته است.

نخستین پرندگان مهاجر به تالاب‌های مازندران رسیدند

حجم آب ورودی به دریاچه ارومیه ۱.۵ میلیارد متر مکعب کاهش یافت

حجت جباری معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اظهار کرد: میزان ورودی آب به دریاچه ارومیه در سال آبی گذشته به دلیل خشکسالی تنها یک میلیارد مترمکعب بود که این میزان نسبت به سال آبی قبل از آن ۱.۵ میلیارد متر مکعب و نسبت به حقابه این دریاچه برای آنکه به سطح اکولوژیک برسد ۲.۴ میلیارد متر مکعب کاهش یافت.

وی، نیاز آبی سالانه دریاچه ارومیه را ۳.۴ میلیارد متر مکعب دانست و افزود: در سال آبی گذشته میزان بارندگی ۲۲ درصد کاهش یافت و از سویی دیگر میزان تولید آب در سطح حوزه نیز به دلیل خشکسالی با کاهش قابل توجه‌ای روبه‌رو شد که این امر به میزان ذخایر پشت سدها نیز تأثیر زیادی گذاشته است و موجب کاهش آن شد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی تصریح کرد: از سویی دیگر کاهش میزان حجم آب رودخانه‌ها، روان آب‌ها و کاهش رهاسازی آب از پشت سدها موجب شد تا حقابه موردنیاز این دریاچه تأمین نشود و شاهد کاهش وسعت دریاچه و میزان حجم آب آن شویم. سطح تراز دریاچه ارومیه هم اکنون هزار و ۲۷۰ متر و ۶۴ سانتی متر از سطح آب‌های آزاد است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۲ سانتی متر کاهش یافته است.

جباری ادامه داد: وسعت دریاچه ارومیه نیز از دو هزار و ۶۲ کیلومتر مربع در سال گذشته به هزار و ۲۶۲ کیلومتر مربع کاهش پیدا کرده است. به رغم کاهش بارش‌ها، کشاورزان و بهره برداران حوضه دریاچه ارومیه همچنان در حال مصرف بی رویه آب بوده و کاهشی در این زمینه رخ نداده است.

نخستین پرندگان مهاجر به تالاب‌های مازندران رسیدند

۸۶ متخلف شکار و صید در استان بوشهر دستگیر شدند

فرهاد قلی‌نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اظهار کرد: محیط‌بانان در پنج مورد، شکارچیان را پیش از اقدام به شکار دستگیر کردند. در این ارتباط ۳۲ قبضه سلاح و ۱۵۶ مورد ادوات صید نیز از شکارچیان غیر مجاز کشف شد.

وی در ارتباط با آمار صید غیرمجاز حیات وحش در نیمه نخست امسال افزود: یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر در این مدت ۷۷۹ قطعه آبزی، ۳۷۹ قطعه پرنده زنده‌گیری شده و ۲۵ رأس پستاندار را که به صورت غیرمجاز شکار شده بودند، کشف و نجات دادند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به کوشش محیط‌بانان در بخش پایش فضای مجازی، خاطرنشان کرد: ۱۵ پرونده درباره خرید و فروش غیرمجاز حیات وحش در فضای مجازی استان بوشهر در نیمه نخست امسال تشکیل و متخلفان به دستگاه قضائی تحویل شدند.

کد خبر 525840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.