دستگاه‌های اجرایی چابهار به حالت آماده باش درآمد

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار ویژه چابهار گفت: باتوجه به احتمال توفان شدید همه ادارات و دستگاه‌های اجرایی در حالت آماده باش کامل بوده و مرخصی همه مدیران و کارشناسان مرتبط تا پایان بحران احتمالی لغو شد.

به گزارش ایمنا، رحمدل بامری اظهار کرد: سازمان هواشناسی کشور در پی تشکیل کم‌فشار حاره‌ای (توفان چرخنده) و تقویت احتمال تبدیل آن به چرخند حاره‌ای شدید و ورود آن به سواحل چابهار و کنارک و دشتیاری نخستین هشدار سطح قرمز خود در سال‌جاری را صادر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس نقشه‌های هواشناسی قرار است این توفان چرخند پس از تشکیل به سمت دریای عمان و نزدیکی سواحل جنوب سیستان و بلوچستان حرکت کند و شاهد وزش بادهای شدید، افزایش ارتفاع موج به ۲ تا ۶ متر، (۲ تا ۳ متر در سواحل و ۶ متر در فرا ساحل) بارش شدید باران و رعد و برق از جمله مخاطرات ناشی از این چرخند حاره‌ای است که ارتفاع بارش‌های مناطق دور از ساحل آن بیش از ۳۰۰ میلی متر برآورد می‌شود.

فرماندار چابهار با اشاره به آماده‌باش و تشکیل جلسات مدیریت بحران، ادامه داد: مدیران هواشناسی و ستاد مدیریت بحران گزارش و وضعیت بحران آب و هوا به صورت مرتب به فرمانداری ارسال و همچنین از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی به اطلاع مردم و اعضای عضو ستاد بحران برسد.

بامری تاکید کرد: شهرداری‌های تابعه نسبت به تشکیل جلسه فرعی مدیریت بحران اقدام کرده و تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شده است. مقرر شده صورت‌جلسات و گزارشات اقدامات انجام شده به فرمانداری ارسال شود.

وی با اشاره به اینکه بخشداری‌های تابعه نسبت به تشکیل جلسه فرعی مدیریت بحران اقدام و وضعیت بحرانی به دهیاران، شوراهای اسلامی سایر شهروندان اطلاع رسانی شود، تصریح کرد: همچنین مقرر شد تمامی ادارات و دستگاه‌های اجرایی نسبت به تشکیل کارگروه‌های مرتبط و برگزاری جلسات فرعی اقدام و گزارش‌های مربوطه را به فرمانداری اعلام کنند.

فرماندار چابهار گفت: تا پایان و وضعیت بحرانی از خروج همه شناورهای موجود در اسکله‌ها جلو گیری و به شناورهای موجود در دریا اطلاع رسانی تا اسرع وقت به ساحل و مکان امن هدایت شوند.

بامری اضافه کرد: اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان از صدور هرگونه مجوز برای صید و صیادی در زمان بحران خودداری کند و علاوه بر این، شناورهای نجات غریق و یدک کش‌ها در آمادگی کامل بوده و در اسرع وقت برای حوادث احتمالی اقدام کنند.

وی ادامه داد: جمعیت هلال احمر نسبت به فعال کردن اکیپ‌ها و تیم‌های امدادی در سطح شهرستان چابهار، بخش پلان، پیرسهراب اقدام و تجهیزات و وسایل مورد نیاز را در مکان‌های مناسب برای تسریع در امداد رسانی مستقر کنند.

فرماندار چابهار تصریح کرد: اداره برق، آب و فاضلاب، مخابرات تمهیدات لازم را برای جلوگیری از قطعی آب و برق، تلفن به عمل آورده و وسایل و تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز را در مکان‌های مناسب برای تسریع ارائه خدمات مستقر کنند.

بامری تاکید کرد: مدیریت جهاد کشاورزی نیز ضمن آمادگی لازم، به همه کشاورزان اطلاع رسانی کند تا اقدامات لازم برای جلوگیری از خسارات احتمالی به اراضی کشاورزی، چاه‌های آب، قنوات، راه‌های دسترسی به مزارع را به عمل آورد.

وی گفت: اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز نسبت به بازدید از پل‌ها مسیر جاده‌ها نسبت به رفع مشکلات آن‌ها اقدام کنند و همچنین اکیپ‌های خودرویی و خدمات رسان را در بخش پلان و بخش پیرسهراب مستقر کنند.

فرماندار چابهار ادامه داد: شهرداری‌های چابهار و پلان نسبت به بازدید از کانال‌های آب، پل‌ها، مسیل‌ها و خیابان‌ها اقدام نموده و هرگونه عیب و نقص را به قید فوریت بر طرف نمایند.

بامری تاکید کرد: مدیریت امور منابع آب شهرستان در اسرع وقت نسبت به رفع مشکل دریچه‌های سدزیردان اقدام لازم را برای خروج آب از پشت سد با فرمانداری ویژه چابهار و مقامات استانی به عمل آورد.

وی گفت: شبکه بهداشت و درمان شهرستان نسبت به تشکیل جلسه فرعی مدیریت بحران اقدام و نسبت به آماده‌باش تمامی واحدهای زیر مجموعه از جمله بیمارستان امام علی (ع)، مراکز درمانی، اورژانس‌ها و داروخانه‌ها اقدام نمایند و همچنین اقلام دارویی مورد نیاز پیش بینی و حداکثر ظرفیت بیمارستانها و مراکز درمانی و.. برای ارائه خدمات لازم فعال گردد.

فرماندار چابهار با بیان اینکه اداره کل بنادر و دریانوردی از دپوی نهاده‌ها و سایر اقلام صادراتی و وارداتی در فضای باز خودداری و آنها را در انبارهایی مسقف با رعایت همه مسائل ایمنی و بهداشتی قرار دهد، خاطرنشان کرد: امور برق چابهار با هماهنگی شهرداری‌ها و بخشداری‌ها از سطح محلات و روستاهای حاشیه شهر بازدید و نسبت به جمع آوری کابل‌های موجود در سطح زمین که احتمال خطر برای شهروندان دارند را جمع‌آوری کنند.

رئیس اداره هواشناسی چابهار نیز اظهار کرد: در پی توفان، مواج شدن دریا قطعی است اما مقدار بارش و درگیری منطقه بستگی به مسیر حرکتی توفان دارد، چنانچه شمال غربی شود بارش و طوفان در سواحل داریم و اگر جنوب غربی شود به سمت عمان و یمن همین مواج شدن دریا و احتمال بارش کم حتی ناچیز خواهد بود.

محمدرضا سالاری ادامه داد: این سامانه‌ها بسیار اکتیو و دینامیک بوده و هر ساعت و روز تغییر مسیر می‌دهند و پیش بینی‌ها را سخت می‌کنند.

وی گفت: ساعات آینده پیش‌بینی بهتری می‌شود و هم اینک هشدار دریایی قرمز صادر شده و پیش بینی شکل گیری چرخند حاره‌ای در دریای عرب، روز جمعه است.

رئیس اداره هواشناسی چابهار گفت: در پی وقوع توفان احتمال غرق شدن شناورهای تجاری و صیادی، آسیب دیدن شناورهای مستقر در بنادر صیادی، از بین رفتن قفس‌های پرورش ماهی و تورهای صیادی وجود دارد.

منبع: ایرنا

کد خبر 525821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.