جلوگیری از فرود هواپیمای شهروندان تخلیه شده از کابل

وزارت امنیت داخلی آمریکا روز چهارشنبه به صورت ناگهانی مجوز ورود هواپیمای مسافربری حامل بیش از ۱۰۰ شهروند این کشور و دارندگان کارت سبز و ۵۹ کودک برجای مانده در کابل را به حریم هوایی آمریکا، لغو کرده است.

به گزارش ایمنا، رویترز، نوشت: گروه کنشگر غیرانتفاعی پروچکت دینامو اعلام کرد که این هواپیما پس از برخاستن از فرودگاه کابل، وادار به فرود در ابوظبی شده و توقف این هواپیما تا بامداد امروز ادامه داشته است.

هواپیمای شرکت خصوصی کام‌ایر افغانستان که در اجاره این گروه قرار دارد، با ۲۸ سرنشین شهروند آمریکا، ۸۳ دارنده کارت سبز و ۶ شهروند افغان دارای روادید ویژه مهاجرتی ایالات متحده که برای دولت این کشور کار می‌کرده‌اند، روز سه شنبه وارد ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی شده است.

به گفته برایان استرن بنیانگذار این گروه خیریه، سازمان گمرک و حفاظت مرزهای آمریکا نخست با انتقال این مسافران از کابل به هواپیمای خطوط هوایی اتیوپی و سپس ورود آنان به فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی نیویورک موافقت کرده بود، اما ناگهان مقصد نهایی به فرودگاه بین‌المللی دالاس در واشنگتن دی سی تغییر یافت و سپس مجوز ورود هواپیما با این سرنشینان به حریم هوایی ایالات متحده، به کلی لغو شد.

تاکنون دولت آمریکا و نهادهای مسئول این کشور از ارائه هرگونه توضیحی دراین‌باره خودداری کرده اند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای پایان طولانی‌ترین جنگ این کشور، ۱۷ روز تاریک و دلهره‌آور را برای آمریکایی‌ها و جهان و پایانی مرگبار و پر از درد و رنج را برای مردم افغانستان رقم زد تا در واقع پایان پروژه ناکام "ملت سازی" آمریکا را اعلام کند.

آمریکا در طولانی‌ترین جنگ خود، نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ نفر از نظامیانش را از دست داد اما آنچه دولت بایدن را با چالش اساسی مواجه کرد، کشته شدن ۱۳ نظامی آمریکایی جوان در حمله انتحاری داعش در خارج از فرودگاه کابل است که بسیاری از آنها هنگام حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ نوزاد بودند.
بایدن در نخستین سخنرانی پس از خروج نیروهایش از افغانستان اذعان کرد که این جنگ به مدت دو دهه برای آمریکا روزانه ۳۰۰ میلیون دلار هزینه داشت و واشنگتن با گزینه‌های خروج نیروها یا افزایش درگیری نظامی روبرو بود.

وی همچنین اذعان کرد روزانه ١٨ نظامی معلول از جنگ، در آمریکا خودکشی می‌کنند.

پروازهای خارجی و داخلی پس از سقوط کابل به دست گروه طالبان متوقف شد و با خروج کامل نظامیان آمریکایی، به دلیل تخریب سامانه‌ها و رادارهای فرودگاه کابل، همچنان ادامه یافت.

گروه طالبان با همکاری دولت قطر و ترکیه موفق شد پس از نزدیک به یک ماه، این مشکلات را برطرف کند.

منبع: ایرنا
کد خبر 525647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.