تجاری‌سازی دستاوردهای علمی شیلات با مشارکت بخش خصوصی

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور برای تولید و تجاری‌سازی محصولات شیلاتی با بخش خصوصی همکاری می‌کند.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمود بهمنی در مراسم افتتاحیه تولید مشارکتی مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با بخش خصوصی، اظهار کرد: تجاری‌سازی دستاوردهای علمی این مؤسسه و تولید محصولات فناورانه شیلاتی، دستاوردی بزرگ با رویکرد آینده‌نگری در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها است.

وی افزود: محققان علوم شیلاتی تاکنون تولید دانش فنی ۴۰ محصول فناورانه را در کارنامه تحقیقاتی خود به ثبت رسانده اند.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اشاره به تاریخچه ۱۰۳ ساله تحقیقات شیلات در ایران گفت: در چارچوب موافقتنامه‌ای که در سال ۱۳۷۲ با هدف تولید و بهره برداری بهینه از آبزیان (به ویژه کیلکا ماهیان) بین وزارت جهاد کشاورزی و برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) به امضا رسید، عملیات اجرایی احداث و راه اندازی مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان، آغاز و در سال ۱۳۸۰ با محوریت تولید و مصرف فرآورده‌های خمیری ماهی به بهره برداری رسید و در اختیار شرکت بازرگانی شیلات وقت قرار گرفت.

بهمنی ادامه داد: با توجه به وجود ظرفیت‌های تحقیقاتی مناسب، این مرکز در سال ۱۳۸۳ با هدف انجام تحقیقات تخصصی در زمینه فرآوری، حفظ کیفیت، تولید محصولات با ارزش افزوده و تکمیل زنجیره ارزش به مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور ملحق شد و از همان زمان با عنوان مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان تحت نظارت و مدیریت مؤسسه، نتایج حاصل از تحقیقات فرآوری آبزیان در کشور را برای بهره برداری به بخش‌های دولتی و خصوصی ارائه کرده است.

وی با بیان اینکه آخرین فعالیت‌های تولیدی مرکز، به صورت جسته و گریخته در سال ۱۳۹۲ بوده است، اظهار کرد: از آن پس به رغم فراخوان‌های عمومی متعدد برای ورود بخش خصوصی و فعال سازی مجدد خط تولید مرکز، متأسفانه استقبالی صورت نگرفت تا آن که سیاست‌های دولت و رویکرد کشور برای بهره برداری از امکانات و عرصه‌های دولتی نیز دستخوش تغییر شد.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور اضافه کرد: تاکنون پروژه‌های ارزشمندی در مجموعه مؤسسه، حول سه محور «حفظ کیفیت و افزایش عمر ماندگاری آبزیان و فرآورده‌های شیلاتی»، «تنوع بخشی غذاهای دریایی» و «استخراج ترکیبات زیستی فراسودمند و زیست فعال» با هدف بهره برداری حداکثری از منابع شیلاتی کشور اجرا شده است.

بهمنی تصریح کرد: علاوه بر تجربیات علمی و میدانی، تجاری سازی دانش فنی تولید محصولات مختلف شامل فرمولاسیون‌های مختلف غذاهای دریایی آماده، ترکیبات زیستی نظیر ژلاتین ماهی از زایدات گونه‌های مختلف آبزیان و هیدروکلوئیدهای قابل استخراج از جلبک‌ها شامل آگار، آلژینات، کاراگینان، کیتین و مشتقات آن از زایدات سخت پوستان از جمله اقدامات ارزشمند این مؤسسه به شمار می‌رود.

وی با اشاره به برگزاری مزایده عمومی اسفند ماه ۱۳۹۹ در خصوص مشارکت در سالن فرآوری آبزیان و تولید محصول توسط بخش خصوصی، گفت: یکی از شرکت‌های بخش خصوصی، با ارائه بهترین پیشنهاد و دارا بودن صلاحیت عمومی و اختصاصی به عنوان برنده مزایده، برای مدت سه سال انتخاب و قرارداد تولیدات مشارکتی با آن شرکت، منعقد شده است.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور راه اندازی مجدد خط تولید مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان را پس از پنج ماه تلاش، دستاورد مهمی دانست و گفت: فعال سازی مجدد سالن تولید مرکز پس از نزدیک به ۸ سال توقف و فراهم سازی بستر اجرایی دستاوردهای پژوهشی در زمینه تنوع بخشی غذاهای دریایی و بهره برداری بهینه از منابع شیلاتی کشور، به ویژه آبزیان کم طرفدار و ارزان قیمت، با مشارکت مستقیم بخش خصوصی از مهمترین اهداف قرارداد مذکور محسوب می‌شود.

بهمنی با بیان این که بخش خصوصی برای این منظور، ۲۸۰ میلیارد ریال، سرمایه گذاری کرده است، افزود: مشارکت در سرمایه گذاری و اجرای عملیات تولید اعم از فرآوری، عمل‌آوری و بسته بندی گونه‌های مختلف آبزیان، به صورت گوشت چرخ شده بدون استخوان (minced) و انواع فرآورده‌های بر پایه آن، نظیر کوفته، برگر، کباب لقمه و ناگت، با و یا بدون روکش سوخاری، به صورت خام و یا سرخ شده، انواع فیله ساده و طعم دار شده، محصولات دودی گرم، مارینادها (ترشی ماهی)، خمیر آماده مصرف ماهی، آبزیان خشک طعم دار، پودر سوپ، پودر پروتیبن تغلیظ شده ماهی و سایر تولیدات با استفاده از امکانات موجود، با پشتیبانی‌های فنی و علمی پژوهشگران مؤسسه از مهمترین موضوعات این قرارداد است.

وی ابراز امیدواری کرد که این قرارداد، موجب ارتقای فرهنگ و بهبود الگوی مصرف آبزیان، افزایش تقاضا برای محصولات شیلاتی و ترغیب سرمایه گذاران برای ورود به این عرصه شود.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور ادامه داد: با انعقاد این قرارداد حداقل برای ۶۰ نفر به طور مستقیم در سال جاری و تا ۱۵۰ نفر در سال‌های آینده از افراد بومی منطقه اشتغال ایجاد می‌شود.

بهمنب خاطرنشان کرد: قرارداد تولید مشارکتی محصولات شیلاتی با بخش خصوصی، بر اساس ضوابط ابلاغی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در خصوص قراردادهای مشارکت در تکمیل و توسعه فناوری و با هدف برون سپاری دستاوردهای پژوهشی در زمینه فرآوری آبزیان و اجرای مطالعات مشترک با بخش خصوصی، منعقد شده است و بدیهی است انجام پروژه‌های مشترک طی مدت زمان اجرای قرارداد منوط به تفاهمات بعدی و عقد قراردادهای جداگانه خواهد بود.

کد خبر 525610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.