دادستان تهران: ۹۲۵ زندانی به کمیسیون عفو معرفی شدند

 دادستان تهران از آزادی ۲۷۵ زندانی خبر داد و گفت: ۹۲۵ زندانی دیگر هم به کمیسیون عفو معرفی شدند و ۶۸ نفر از محکومان مالی و ردمال و دیه از محل اعتبارات اداره کل اوقاف استان تهران، ستاد دیه و خیران با بدهی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان شناسایی و اقدامات لازم برای آزادی آنها انجام شد.

به گزارش ایمنا به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، علی‌القاصی مهر به همراه یک تیم ۱۶۵ نفره قضائی متشکل از معاونان و سرپرستان دادسراهای تهران، دادستان‌های شهرستان‌های تابعه تهران و برخی معاونان، قضات اجرای احکام و دادیاران ناظر زندان روز گذشته به زندان تهران بزرگ رفتند تا در دیدار چهره به چهره با زندانیان و بررسی پرونده‌هایشان، زمینه آزادی تعدادی از آنها فراهم کنند.

در این بازدید که تا بعد از نماز مغرب و عشا به طول انجامید، دادستان تهران و هیئت قضائی همراه، با تک تک زندانیان ملاقات چهره به چهره داشتند و به درخواست‌ها و مشکلات آنها رسیدگی کردند.

القاصی مهر با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری پنج هزار و ۳۴۸ زندانی از زندان‌های استان تهران آزاد شدند، افزود: در این بازه زمانی شاهد کمک ۱۳ میلیاردی خیران برای آزادی زندانیان بوده‌ایم.

وی ادامه داد: ٨٧٥ محکوم مالی از جمله محکومان دیه و ردمال شناسایی و با دادخواست اعسار آن‌ها موافقت شد.

شناسایی ۱۶۵۰ زندانی برای بهره‌مندی از نهادهای ارفاقی

از دیگر دستاوردهای این بازدید می‌توان به شناسایی هزار و ۶۵۰ زندانی برای استفاده از نهادهای ارفاقی اعم از آزادی مشروط، تعلیق، نظام نیمه آزادی تحت نظارت سامانه الکترونیکی (پابند) اشاره کرد.

دادستان تهران خاطرنشان کرد: ٥٥٠ نفر از محکومان مالی شناسایی و به واحد صلح و سازش شوراهای حل اختلاف مستقر در زندان که تحت نظارت دادیاران ناظر است، معرفی شدند.

وی با بیان اینکه اگر جامعه و بدنه جامعه درست شود زندان خود به خود درست می‌شود، گفت: زندان و محیط زندان و جمعیت کیفری آن، معلول کارکردهای اجتماعی است بنابراین اگر مشکل اشتغال و بیکاری را رفع کنیم، همچنین فقر جامعه و مشکلات معیشتی مردم مرتفع شود شاهد جرم نخواهیم بود.

مواد مخدر و سرقت بیشترین جرم زندانیان

القاصی مهر افزود: دو جرم مواد مخدر و سرقت اکثریت زندانی‌ها را شامل می‌شود. نزدیک به ۹۰ درصد کسانی که به دلیل مواد مخدر یا سرقت روانه زندان می‌شوند بیکار هستند، بنابراین اگر مشکل این افراد حل شود ما شاهد این همه گرفتاری و زندانی نخواهیم بود و اگر فرد شغل داشته باشد قطعاً سر از زندان در نمی‌آورد.

دادستان عمومی و انقلاب تهران اظهار کرد: وقتی فردی بیکار است، شغلی و درآمدی ندارد به مشاغل کاذب روی می‌آورد و ممکن است در این حالت مرتکب جرایم خشن و سنگینی هم شود بنابراین اگر زمینه جرایم و آسیب‌های اجتماعی، فقر، بیکاری و مشکلات اقتصادی از بین برود، موضوع زندان هم درست می‌شود. باید تلاش کنیم سرمنشأ درست شود؛ اگر زندانی‌آزاد و در جامعه رها شود باز هم ممکن است به زندان بازگردد.

القاصی مهر با بیان اینکه نیاز امروز کشور مسئله تولید، اشتغال و حمایت از چرخه اقتصادی کشور است، تاکید کرد: باید از همه ظرفیت‌های دولت و نهادهای تأثیرگذار برای فعال‌سازی واحدهای صنعتی تولیدی، حمایت از مقوله تولید، حمایت از اشتغال استفاده شود و قطعاً اگر این مسائل حل شود بسیاری از مشکلات مرتفع و شاهد آسیب‌های اجتماعی نخواهیم بود.

کد خبر 525574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.