خنجر از ‌پشت!

پیمان امنیتی آکوس با حضور انگلیس، آمریکا و استرالیا، نظم جدیدی در ساختار امنیتی تسلیحاتی جهان رقم زده و علاوه بر خشم فرانسه و اتحادیه اروپا، نگرانی چین و روسیه را نیز مضاعف کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۱، مقامات سه کشور آمریکا، بریتانیا و استرالیا در حالی پیمان نظامی جدیدی تحت عنوان پیمان «آکوس» منعقد کردند که طی ماه‌های گذشته فرانسه قراردادی با ارزش ۳۰ میلیارد یورو برای نوسازی ناوگان زیردریایی استرالیا امضا کرده بود.

فرانسه قرار بود زیردریایی‌هایی با سوخت دیزل به استرالیا تحویل دهد. اما به دلیل اینکه این قرارداد با افزایش هزینه و تأخیر در اجرا مواجه شد، سرانجام استرالیا با این بهانه‌ی قرار داد نظامی خود را با فرانسه فسخ کرد و به سوی استفاده از خدمات آمریکا رفت، در این راستا فرانسه بلافاصله پس از اعلام معاهده امنیتی میان آمریکا، انگلیس و استرالیا سفرایش را از انگلیس و آمریکا فراخواند.

با امضای این قرارداد چین و فرانسه آن را محکوم کردند و وزیر خارجه فرانسه نیز تصمیم استرالیا را مورد سرزنش قرار داده و آن را «خنجر از پشت» توصیف کرد. از سوی دیگر چین این حرکت آمریکا و انگلیس را به عنوان مقدمه‌ای برای دخالت نظامی و ایجاد بی ثباتی در منطقه جنوب شرقی آسیا و اقیانوس آرام برآورد کرده و در اظهار نظر رسمی از این کشورها خواست که ذهنیت جنگ سردی را کنار بگذارند.

گروه کشتی سازی فرانسه که متعلق به دولت است قرار بود ۱۲ زیردریایی متعارف برای استرالیا تولید کند. در حالی که این روزها فرانسه وضعیت اقتصادی نابسامانی داشته با افزایش نرخ بیکاری دست و پنجه نرم می‌کند، قطعاً نیاز فراوانی به این قرارداد خواهد داشت، اما کشورهای آمریکای و انگلیس این بازی را به سود خود تغییر دادند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در بیانیه مشترکش با بوریس جانسون و اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا در توصیف این معاهده گفت که «با این ابتکار عمل در واقع ما اطمینان حاصل می‌کنیم که هر یک از ما مدرن‌ترین ظرفیت‌های دفاعی را در برابر تهدیدات رو به رشد در اختیار داریم.»

با این توافق جدید، استرالیا به جمع شش کشور دارای ظرفیت زیردریایی هسته‌ای خواهد پیوست. این شش کشور شامل آمریکا، بریتانیا، روسیه، هند، فرانسه و چین است. قبل از این توافق آمریکا تنها توانایی‌های زیردریایی هسته‌ای خود را در اختیار بریتانیا قرار داده بود.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز در هفته گذشته طی جملاتی آرام کننده تلاش کرد تا انتقاد فرانسه نسبت به قرار داد آکوس را کم کند. وی فرانسه را شریکی حیاتی برای آمریکا خواند، اما امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در واکنش به این اتفاق تمامی ملاقات‌های خود با بایدن در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد را لغو کرد.

توافق آمریکا، انگلستان و استرالیا بر سر پیمانی نظامی، اقتصادی فراتر از غافل‌گیری اتحادیه اروپا، تا حد بسیار زیادی دست واشنگتن برای مقابله با چین در منطقه هند و اقیانوس آرام را بازتر کرد، اما باید پرسید که آیا شکست در معامله فرانسه و استرالیا نشان‌دهنده شکافی عظیم بین دیدگاه فرانسه و سایر قدرت‌ها در سطح جهانی به وجود آمده است؟ روزنامه لوپینیون فرانسه در مطلبی با اشاره به داستان سفیدبرفی و اشاره کنایه‌وار به آینه سحرآمیز داستان و مقایسه آن به دیدگاه‌های فرانسه در عرصه جهانی نوشت: «ای آینه، ای آینه روی دیوار، به من بگو آیا همچنان من یک قدرت بزرگ به‌حساب می‌آیم؟»

این داستان علی‌رغم تیرگی روابط اتحادیه اروپا و فرانسه می‌تواند این سوال را در ذهن جهانیان ایجاد کند که آیا فرانسه هنوز هم یک ابر قدرت است؟ این اتفاق در آینده موجب انفاقات بزرگ‌تری در روابط اروپا و آمریکا ایجاد خواهد کرد اما باید منتظر ماند و دید که ایالات متحده برای راضی نگه داشتن متحد قدیمی خود دست به چه اقداماتی خواهد زد.

آمریکا ضربه‌ای سنگین به اقتصاد فرانسه وارد کرد

حمید محمدی، کارشناس مسائل بین‌الملل دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: قرارداد امنیتی که اخیراً بین کشورهای انگلستان، استرالیا و آمریکا تحت عنوان قرارداد سه جانبه زیر دریای اتمی منعقد شده، باعث ایجاد اختلاف بین فرانسه و آمریکا شده است؛ زیرا تا پیش از این استرالیا قراردادی برای خرید ۱۲ زیر دریایی دیزلی با فرانسه تنظیم کرده بود و با توجه به بحران اقتصادی و بیکاری امروز پاریس، امانوئل مکرون از این قرار داد به عنوان بردی استراتژیک نام می‌برد و این موضوع را برگ برنده خود در انتخابات ریاست جمهوری می‌دانست؛ بر همین اساس فسخ قرار داد استرالیا با فرانسه و انعقاد قرارداد خرید با آمریکا ضربه‌ای سنگین به اقتصاد پاریس وارد کرد.

به گفته وی، بر اساس قرارداد آکوس، هشت زیر دریایی اتمی آمریکایی به همراه انتقال تکنولوژی موشک کروز به استرالیا واگذار می‌شود. تا پیش از این استرالیا قراردادی بالغ بر ۶۶ میلیارد دلار برای خرید زیردریایی دیزلی با فرانسه منعقد کرده بود که فسخ شد که باید به این نکته توجه داشت که انگلستان در این قرارداد امنیتی-نظامی در حاشیه بوده و طرف‌های اصلی قرار داد استرالیا و آمریکا هستند.

هدف اصلی آمریکا کنترل نفوذ چین در آسیا است

به عقیده این کارشناس مسائل بین‌الملل، بر اساس روابط بین‌الملل، برخی کشورهای قدرتمند برای حفظ موازنه قدرت در جهان سعی می‌کنند با سرمایه‌گذاری در برخی کشورهای ضعیف‌تر، اهداف خود را دنبال کنند که هدف واشنگتن در خصوص انعقاد قرار داد آکوس، چرخش رویکرد خود از خاورمیانه به سمت کشورهای آسیا–پاسفیک است تا بتواند چین را بهتر مدیریت کند.

محمدی در ادامه می‌گوید: آمریکا طی چندین سال گذشته تمام تلاش خود را جهت مقابله با چین به که گرفته و هدف اصلی از این قرار داد، کنترل نفوذ چین در آسیا است. استرالیا بعد از انگلستان دومین کشور جهان خواهد بود.

وی معتقد است که آمریکا با خروج از خاورمیانه و حضور در آسیا–پاسفیک قصد دارد این پیام را به جهان برساند که هند و چین حق ندارند منطقه اقیانوس آرام را تحت کنترل قرار دهند؛ بنابراین قرار داد آکوس در راستای جلوگیری از رشد چین در منطقه اقیانوس آرام هم خواهد بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل می‌گوید که ایالات متحده با انعقاد این قرار داد به اتحادیه اروپا هشدار می‌دهد که اتخاذ سیاست‌های مستقل چنین پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت؛ زیرا طی سال‌های گذشته کشورهای قدرتمند اروپایی مانند آلمان و فرانسه سعی داشتند سیاست‌های مستقلی از آمریکا اتخاذ کنند؛ البته انگلستان با حضور در این قرار داد اعلام کرد که با خروج از اتحادیه اروپا توانسته با واشنگتن همکاری کند.

قرار آکوس برای چین تهدیدی اقتصادی و امنیتی است

محمدی خاطرنشان می‌کند: سخنگوی وزارت امورخارجه چین هدف این قرار داد را ایجاد ناامنی در منطقه دانسته است؛ زیرا معتقد است که آمریکا سیاست‌های مشابهی را در خصوص کشورهای شرق آسیا اتخاذ خواهد کرد و واشنگتن و کانبرا را تهدیدی اقتصادی و نظامی برای خود تلقی می‌کند.

کد خبر 525430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.