چگونه کبد خود را سالم نگه داریم؟  

کبد یکی از بزرگترین اعضای بدن است که در حفظ و تنظیم هورمون‌های بدن نقش دارد و سموم بدن را قبل از ورود به خون دفع می‌کند بنابراین سالم نگه داشتن آن اهمیت ویژه‌ای دارد.

به گزارش ایمنا، کبد که یکی از بزرگترین اعضای بدن است در حفظ تعادل و تنظیم هورمون‌های بدن نقش دارد به طوری که این عضو از بدن قادر است قبل از این که باکتری‌ها و سموم بدن وارد جریان خون شود آن‌ها را از بدن دفع می‌کند؛ بنابراین سلامت کبد از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است.

محمدی کارشناس علوم تغذیه‌ای دانشگاه علوم پزشکی کردستان می‌گوید: کبد در هر دقیقه بیش از یک لیتر خون در بدن فیلتر می‌کند، این عضو از بدن تا جایی حائز اهمیت می‌باشد که اگر بیماری‌های کبدی به موقع تشخیص داده نشود و بیمار تحت کنترل نباشد فرد دچار سیروز کبدی، نارسایی و حتی سرطان کبد می‌شود.

علائم بیماری کبدی

احساس خستگی، حالت تهوع، خارش بدن، درد در ناحیه فوقانی راست شکم، زرد بودن سفیدی چشم، کک و مک و لک صورت، ترش کردن و ریفلاکس گوارشی، جوش صورت و پشت کمر و روی بازوها و ریزش شدید موی سر از جمله علائم بیماری‌های کبدی است. اگر فردی دارای رژیم غذایی متعادل و وزن مناسب باشد و نوشیدن آب فراوان و ورزش منظم را در برنامه روزانه خود داشته باشد حتماً از کبد سالم برخوردار است. برای داشتن کبد سالم در ادامه راهکارهایی پیشنهاد می‌شود:

مصرف مواد قندی را کاهش دهید

مصرف زیاد شیرینی‌ جات، آسیب‌های زیادی به کبد وارد می‌کند به دلیل این که یکی از کارهای کبد، تبدیل قند به چربی است. اگر شما در مصرف شیرینی‌ جات زیاده روی کنید، کبد شما ممکن است خیلی چرب شود و بدن شما در معرض خطر ابتلاء به بیماری‌های کبدی قرار گیرد.

چگونه کبد خود را سالم نگه داریم؟

بیش از حد استامینوفن مصرف نکنید

استامینوفن از بیش از ۶۰۰ ماده تشکیل شده که بیشتر شامل داروهای آنفلوآنزا و سرماخوردگی است. مصرف بیش از حد این قرص، به کبد آسیب می‌رساند.

سبزیجات و میوه‌های متنوع مصرف کنید

مواد مغذی و فیبرهای مورد نیاز بدن از طریق سبزیجات و میوه‌های متنوع به دست می‌آید. از مصرف غذاهای چرب، سرخ کردنی و چربی‌های اشباع شده پرهیز کنید و چربی مورد نیاز بدن را از طریق دانه‌ها، آجیل‌ها، ماهی و روغن زیتون تأمین کنید. مصرف این نوع غذاها زمینه ابتلاء به بیماری‌های کبدی را به وجود می‌آورد.

مصرف زیاد آب، داشتن تحرک و فعالیت‌های روزانه، به حداقل رساندن مصرف فست فودها و ترک مواد مخدر نقش بسزایی در داشتن کبد سالم دارند.

از آن جایی که کبد یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است، بنابراین سالم نگهداشتن آن از مهم‌ترین وظایف زندگی ماست که باید دانست مصرف غذاهای چرب و مضر باعث به خطر افتادن این عضو حساس خواهد شد؛ بنابراین داشتن تغذیه مناسب کمک زیادی به سالم ماندن خواهد کرد. همچنین با انتخاب سبک زندگی سالم و منع مصرف مشروبات الکلی تا حد بسیار زیادی می‌توانیم از بیماری کبد چرب جلوگیری کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 525257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.