احیای فراگیر ویرانی‌های گردشگری

با همه گیری ویروس کرونا در دنیای گردشگری زلزله‌ای رخ داد که باعث شد بسیاری از کسب و کارها و گروه‌های گردشگری ویران و از یادها فراموش شود. شاید روز جهانی گردشگری ۲۰۲۱ فرصتی برای "رشد" دوباره و "فراگیر" گردشگری باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هر ساله به مناسبت روز جهانی گردشگری در بیست و هفتم ماه سپتامبر، سازمان جهانی گردشگری، یا به اختصار (UNWTO) جشنی به منظور یادآوری ضرورت صنعت توریسم به عنوان یک تجارت گسترده و همچنین راهی برای توسعه انسانی، آگاه سازی مردم درباره فرهنگ‌ها و جوامع مختلف و محیط زیست، برگزار می‌کند.

سازمان جهانی گردشگری، مستقر در شهر مادرید اسپانیا، یکی از نمایندگی‌های سازمان ملل متحد است که وظیفه هدایت صنعت گردشگری را دارد. این سازمان پایگاهی برای گفتگوی کشورها درباره سیاست‌ها و تجارب عملی آنها درباره دانش گردشگری به شمار می‌رود. در واقع سازمان جهانی گردشگری نقش مرکزی و مهمی در ترفیع وضعیت تعهد و توانایی‌های موجود کشورهای در حال توسعه در زمینه گردشگری دارد.

سازمان جهانی گردشگری در بیانیه‌ای اشاره کرده که همراه با آژانس تخصصی سازمان ملل متحد برای گردشگری مسئولانه و پایدار، بخش جهانی را به سمت بهبود و رشد فراگیر هدایت می‌کند.این سازمان در روز جهانی گردشگری از نمایندگان کشورهای مختلف دعوت کرد تا در خصوص گردشگری و توریسم با یکدیگر به تبادل نظر بپردازند.

چرا ۲۷ سپتامبر؟

در ۲۷ سپتامبر سال ۱۹۷۰ بود که اساسنامه سازمان جهانی گردشگری تصویب شد. این مصوبه نقطه عطفی در گردشگری جهانی محسوب می‌شود؛ چرا که راه را برای تأسیس سازمان جهانی گردشگری در سال ۱۹۷۵ هموار کرد. بنابراین این سازمان برای نخستین بار در ۲۷ سپتامبر سال ۱۹۸۰، روز جهانی گردشگری را به عنوان یک مراسم بین المللی جشن گرفت و به رسمیت شناخت.

روز جهانی گردشگری سازمان ملل متحد از زمان تأسیس تا کنون، مجموعه‌ای از مسائل مهم مربوط به جهانگردی را مطرح کرده و سهم خود را در "حفظ میراث فرهنگی و صلح و درک متقابل" برجسته کرده است. از سال ۱۹۸۰ سازمان جهانی گردشگری شعاری را به عنوان شعار سال خود انتخاب می‌کند، شعارهایی که هر کدام به فراخور زمان دارای اهمیت بوده و حتی مدل‌های توسعه گردشگری را تعریف می‌کند. از جمله شعارهای قابل توجه این روز در سال‌های اخیر می‌توان به " گردشگری و انرژی پایدار" در سال ۲۰۱۲ و "گردشگری و توسعه روستایی" در سال ۲۰۲۰ اشاره کرد.

کووید ۱۹ چگونه گردشگری جهانی را تحت تأثیر قرار داد؟

تمایل انسان برای کشف اسرار جهان و حلاجی گوشه گوشه دنیا، تمایلی جهانی است، اما مدتی است که "شیوع ویروس کرونا" به شکلی بی‌رحمانه این میل را سرکوب می‌کند. همه گیری کووید ۱۹ تأثیر گسترده‌ای بر روی اجتماع و اقتصاد گذاشت و باعث شد که اقتصادهای توسعه یافته و در حال توسعه به شدت آسیب ببیند.

در این میان گروه‌های حاشیه‌نشین و آسیب‌پذیر بیشترین زیان و صدمه را متحمل شده‌اند و شاید حتی بسیاری از آن‌ها به طور کلی از بین رفتند. علاوه بر آن ۳۲ میلیون نفر در سال ۲۰۲۱ به فقر شدید کشیده شدند. تأثیرات این همه گیری بر روی توریسم، زیانی بیش‌تر از ۴ تریلیون دلاری به دنبال داشت. با توجه به این حجم ضرر، کارشناسان و متخصصان گردشگری معتقدند این زیان تا سال ۲۰۲۳ یا حتی پس از آن نیز جبران نمی‌شود.

روز جهانی گردشگری ۲۰۲۱ به دنبال چیست؟

بنابراین شروع مجدد گردشگری به معنای بهبود و رشد از جنبه‌های مختلفی از جمله اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است. اما بسیار ضروری است که جوامع مختلف از مزایای این امر به شکلی گسترده و عادلانه برخوردار شود.

گردشگری جهانی به دنبال تحقق اهدافی است که "فقر" در آن نمی‌گنجد. این صنعت جهانی به دنبال " رشد اقتصادی" و "کاهش نابرابری" است. اینها معیارهایی است که برای دستیابی به توسعه‌ای پایدار ضرورت دارد. شاید پیام اصلی گردشگری جهانی امسال نیز این باشد که هیچکس از قلم نیفتد.

شعار روز جهانی گردشگری ۲۰۲۱ "گردشگری برای رشد فراگیر" است. سازمان جهانی گردشگری این شعار را فرصتی دانسته تا از مرزهای آماری فراتر رفته و به بررسی عمیق‌تر وضعیت گردشگری بپردازیم. چرا که در پس این آمارها و پشت هر رقم یک "انسان" وجود دارد.

در این روز جهانی، سازمان جهانی گردشگری برای وفا کردن به عهدی که با این شعار بسته است، از گردشگران، مشاغل، آژانس‌های وابسته به سازمان ملل متحد و کشورهای عضو و غیر عضو این سازمان خواسته تا با همفکری یکدیگر آگاهی‌ها را نسبت به ظرفیت‌های عظیم گردشگری افزایش دهد. به این امید که از این ظرفیت‌ها برای ارتقا افرادی استفاده شود که در این دوران به شدت تحت تأثیر قرار گرفتند.

دبیرکل سازمان جهانی گردشگری در پیام رسمی خود گفته است: با جشن گرفتن روز جهانی گردشگری متعهد می‌شویم تا منافع حاصل از رشد توریسم، متوجه هر نهادی با هر سطح و جایگاهی در صنعت گسترده گردشگری شود. از بزرگترین شرکت هواپیمایی گرفته تا کوچک‌ترین مشاغل خانوادگی. "

با در نظر گرفتن موضوع روز جهانی گردشگری امسال، سازمان جهانی گردشگری از مردم سراسر جهان خواسته است تا اهمیت گردشگری را در کشورهای خود از طریق تصاویر و فیلم‌ها به نمایش بگذارند و هدف از این کار اصلی برجسته سازی تأثیر مثبت گردشگری بر نهادها و اقشار مختلف جامعه از راهنمایان گردشگری گرفته تا مشاغل کوچک و بزرگ و جوامع محلی است که کاملاً وابسته به گردشگری هستند.

کد خبر 525198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.