پنجم مهر ۵۹؛ از اشغال قصر شیرین تا شکست حصر آبادان

با توجه به مقاومت دلیرانه‌ رزمندگان ایرانی از ظهر روز پنجم مهرماه آثار ناامیدی در نیروهای بعثی مشاهده شد و اجباراً به ارتفاعات «قراویز» در شمال غربی دشت ذهاب عقب‌نشینی کردند و به کنترل و نگهداری حوالی قصرشیرین اکتفا نمودند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از جنبش انقلاب در ایران و حوادث پس از آن به ویژه تصفیه افسران بلندپایه ارتش بعد از وقوع کودتای نوژه، صدام حسین به این ارزیابی رسید که این بار ایران توان دفاع در برابر حملات او را نخواهد داشت و در عرض یک هفته تهران را فتح خواهد کرد. با این محاسبات، عراق در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ به ایران حمله کرد.

در ابتدای جنگ عراق با استفاده از عنصر غافلگیری موفق شد بخش‌هایی از خاک ایران از جمله شهر خرمشهر را اشغال کند. ایران در سال‌های دوم و سوم جنگ موفق شد بیشتر مناطق اشغالی از جمله خرمشهر را آزاد کرده و از سال ۱۹۸۴ جنگ را به داخل خاک عراق بکشاند. ایران در فوریه ۱۹۸۶ موفق به تصرف فاو یکی از مهم‌ترین بنادر صدور نفت عراق شد و در ۸ ژانویه ۱۹۸۷ عملیات عظیمی به نام کربلای پنج را برای تصرف بصره دومین شهر بزرگ عراق به انجام رساند.

حمله رژیم بعث به پالایشگاه تهران و ضد حمله ایران به عراق

چند روز پس از تعرض رسمی رژیم بعث عراق به خاک ایران در پنجم مهر ۱۳۵۹ خورشیدی یک میگ عراقی به پالایشگاه تهران حمله و با پاسخ ضدهوایی‌های ایران مواجه و سقوط کرد. در روزهای آغازین جنگ و در تاریخ پنج مهر ۵۹، بنا بر خبری که در خبرگزاری جمهوری اسلامی آمده است یک میگ عراقی به پالایشگاه بزرگ تهران حمله‌ور شد و آنچنان که در متن خبر آمده: یک شاهد عینی از پالایشگاه تهران به خبرگزاری پارس گفت شب گذشته یک میگ به پالایشگاه تهران حمله کرد که با حمله متقابل ضدهوایی‌های ایران مواجه شد و در نزدیکی کهریزک سقوط کرد، این شاهد افزود میگ عراقی یک بمب در نزدیکی تانکرهای نفت پرتاب کرد که خسارتی به بار نیاورد. در این حمله هیچ خسارتی به پالایشگاه تهران نرسیده است.

اشغال قصر شیرین، غرب دزفول و مناطق اطراف

در نخستین روزهای مهرماه سال ۱۳۵۹، نیروی زمینی عراق با تعداد زیادی نیرو و ادوات جنگی، اقدام به پیشروی در خاک جمهوری اسلامی ایران کرد و قسمت اعظم نوار مرزی به ویژه در جبهه‌های میانی را به تصرف خود درآورد. در ادامه، قصر شیرین در محاصره تانک‌های دشمن قرار گرفت. نیروهای بعثی پس از دور زدن شهر و قطع ارتباط آن و کوبیدن شهر با گلوله‌های مستقیم تانک، وارد قصر شیرین شده و آن را نیز به اشغال خود درآوردند.

مقاومت مردمی قصر شیرین در جنگ با دشمن

در گزارش روز ششم جنگ در غرب کشور آمده است: با آنکه ۳۶ ساعت از ورود دشمن به قصرشیرین می‌گذرد، هنوز مقاومت و جنگ تن‌به‌تن در این شهر ادامه دارد. نیروهای خودی در سرپل‌ذهاب که وضع نسبتاً مناسبی دارند در تلاش هستند تا با رساندن نیرو و امکانات به قصرشیرین از تسلط کامل دشمن بر این شهر جلوگیری کنند.

به گزارش خبرنگار یکی از روزنامه‌های عصر از محور سرپل‌ذهاب: ساعت دو بامداد با کمینی که سپاه پاسداران مستقر در سرپل‌ذهاب تعبیه کرده بود، یک ستون تدارکاتی و نظامی دشمن به‌کلی منهدم و چهار خودروی نظامی بعثی با همه مهمات و اسلحه به غنیمت گرفته شد و ۱۲ درجه‌دار بعثی و یک افسر مصری کشته و ۲۰ نفر دستگیر شدند و تانک‌های ارتش بعثی پنج کیلومتر عقب‌نشینی کردند.

از سوی دیگر، تعدادی از تانک‌های دشمن در ارتفاعات «قراویز»، مسلط بر سرپل‌ذهاب، مستقر و در حال جابه‌جایی و پیشروی به‌طرف سرپل‌ذهاب هستند. یگان‌های دشمن مستقر در این منطقه از نظر سوخت، مهمات، آب و آذوقه در مضیقه هستند و از لشکر ششم ارتش بعثی درخواست کمک کردند. گزارش ساعت ۲۱ سپاه از این منطقه حاکی است: «دویست تانک ارتش بعثی از طرف گیلانغرب به‌سوی سرپل‌ذهاب در حرکت است و همچنین از سمت «تیله کوه» می‌خواهند با حمله گازانبری، آنجا را بگیرند». طبق اعلام اداره مرکزی اطلاعات سپاه: «در شمال دشت ذهاب، نزدیک «ازگله»، در منطقه «خانه‌شور» نیروهای دشمن در حال پیشروی هستند و نیروهای خودی از این منطقه عقب‌نشینی کرده‌اند».

مردم غیور قصرشیرین با حمله و با استفاده از کوکتل مولوتف چند تانک متجاوز بعثی را منهدم کردند. در روز پنجم مهرماه نیز، نیروهای دشمن تلاش خود را برای به‌دست گرفتن کنترل شهر و پادگان سرپل‌ذهاب ادامه دادند. نیروهای تازه‌نفس بعثی که عمدتاً عناصر درگیر نشده لشکر ششم زرهی و تیپ ۹۴ پیاده و نیروهایی از لشکر هشتم پیاده بودند، وارد منطقه نبرد سرپل‌ذهاب شدند و هم‌زمان، نیروی هوایی ارتش بعثی شهرهای کرمانشاه و اسلام‌آباد غرب را به‌شدت بمباران کرد.

با توجه به مقاومت دلیرانه رزمندگان ایرانی از ظهر روز پنجم مهرماه آثار ناامیدی در نیروهای بعثی مشاهده شد و اجباراً به ارتفاعات «قراویز» در شمال غربی دشت ذهاب عقب‌نشینی کردند و به کنترل و نگهداری حوالی قصرشیرین اکتفا نمودند. ارتش بعثی در بیانیه شماره ۱۳۹ خود اعلام کرد که شمال شرقی راه خسروی قصرشیرین سرپل‌ذهاب پاکسازی و تأمین شده است. با توجه دقیق به این بیانیه روشن می‌شود که رده بالای فرماندهی ارتش بعثی شکست تلاش‌های پنج روزه برای تصرف شهر سرپل‌ذهاب را به‌طور ضمنی پذیرفته و نهایتاً رژیم بعثی از ادامه آن عملیات منصرف گردیده است و عملاً نیز همین وضع پیش آمد و از روز ششم مهر ماه پیشروی نیروهای دشمن در منطقه کرمانشاه متوقف شد.

حضور آیت‌الله خامنه‌ای در جبهه اهواز پس از کسب اجازه از امام (ره)

مهر ۵۹، آیت الله خامنه‌ای برای عمل به وعده‌ای که داده‌اند عازم جبهه‌های جنوب کشور می‌شوند: «من از امام اجازه گرفتم که به جنوب بروم و مردم را برای مقابله بسیج کنم… امام هم به جای اجازه به من تکلیف کردند، یعنی گفتند برو… در همان جلسه مرحوم شهید چمران هم آمده بود و او ظاهراً برای اجازه گرفتن به این معنی نیامده بود، اما وقتی من اجازه گرفتم او رو به امام کرد و گفت پس اجازه بدهید من هم بروم. امام فرمودند که مانعی ندارد… ما از فرودگاه مهرآباد به اتفاق مرحوم چمران و عده‌ای از دوستان و همراهان ایشان و چند نفری با بنده به طرف اهواز حرکت کردیم. من اهواز نرفتم که برگردم و واقعاً فکر می‌کردم که دیگر به تهران بر نخواهم گشت.»

عملیات ثامن‌الائمه و شکست حصر آبادان

عملیات غرورآفرین ثامن الائمه (ع) با هدف شکست حصر آبادان در پنجم مهرماه سال ۱۳۶۰ با فرمان تاریخی امام راحل (ره) اجرا شد. این عملیات نقطه عطفی در تاریخ هشت سال دفاع مقدس به شمار می‌رود که برای پیروزی‌های بعدی رزمندگان اسلام در دوران جنگ تحمیلی سرآغازی مهم بود.

کد خبر 525034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.