پروژه‌های توسعه محله‌ مکمل طرح‌های جامع شهری است

یک کارشناس شهرسازی گفت: محلات نقش مهمی در روند توسعه شهر دارند و اصولی است که برنامه ریزی از این سطح آغاز شود، اما به دلیل نظام برنامه ریزی بالا به پایین این امکان وجود ندارد که از همان ابتدا برنامه مدون و مشخصی در این سطوح شهری مدنظر باشد، لذا به منظور حل مسائل نیاز است طرح‌های بازنگری تهیه شود.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: طرح‌های راهبردی و استراتژیک یا بازنگری، برنامه‌ها و طرح‌های شهری را پس از تهیه بررسی می‌کند و طرح‌های مکمل از جمله طرح‌های پیرایش شهری را برای پیشبرد مسائل شهری معرفی می‌کنند.

وی افزود: برنامه‌ریزی در سطح محلات شهری از جمله این برنامه‌های مکمل است که به تازگی در مدیریت شهری مورد توجه قرار گرفته است.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: این برنامه مکمل به عنوان یک طرح استراتژیک و با هدف بازنگری، اطلاعات را از سطح محلات مختلف شهر جمع آوری می‌کند تا پس از بررسی اطلاعات مشخص شود آیا روندها و فرآیندهای موجود با طرح‌های بالادستی تطبیق دارد یا برخلاف این طرح‌ها است.

مؤمنی اضافه کرد: این بررسی خلاءهای موجود در سطح محلات شهری را در حوزه‌های مختلف کالبدی، فرهنگی، اجتماعی و ساختاری نشان می‌دهد تا مدیریت شهری نسبت به رفع آنها اقدام کند.

وی تصریح کرد: محلات نقش مهمی در روند توسعه شهر دارند و اصولی است که برنامه‌ریزی از این سطح آغاز شود، اما به دلیل نظام برنامه‌ریزی بالا به پایین این امکان وجود ندارد که از همان ابتدا برنامه مدون و مشخصی در این سطوح شهری تهیه شود و صرفاً ضوابطی کلی در قالب طرح تفصیلی در نظر گرفته می‌شود که معمولاً به دلیل در نظر نگرفتن شرایط اجرا نمی‌شود.

این کارشناس شهرسازی ادامه داد: در چنین وضعیتی بازنگری و تهیه طرح‌های کوچک مقیاس با اهداف دقیق و مشخص اهمیت زیادی دارد و نیاز است مورد توجه برنامه ریزان و مدیران قرار بگیرد.

مؤمنی تاکید کرد: در این فرآیند توجه به ویژگی‌ها و شرایط کالبدی، همینطور گونه‌های مختلف بافت محله اهمیت زیادی دارد تا طرحی منسجم و دقیق برای رفع مسائل محلات مختلف شهر تهیه شود.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه تهیه طرح بازنگری در سطح محلات شهری با استفاده از طرح‌هایی انجام می‌شود که از قبل تهیه شده است، گفت: از جمله این برنامه‌ها، طرح‌های جامع، تفصیلی و طرح‌های نوسازی و بهسازی است که هرکدام نقش مهمی در بازنگری وضع موجود و تدوین طرحی کوچک مقیاس در سطح محلات دارند.

مؤمنی افزود: متأسفانه امروزه در تهیه طرح‌های بازنگری، دقت کافی نمی‌شود و این برنامه‌ها خود نیاز به بازنگری مجدد دارند و در عمل کارایی و اثربخشی لازم را ندارند.

کد خبر 525026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.