تفاوت بین بیماری آنفلوآنزا و کووید-۱۹

متخصصان معتقدند که تفاوت عمده بین دو بیماری آنفلوآنزا و کووید-۱۹ میزان شدت بیماری و سرعت انتقال آن به دیگران است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با فرا رسیدن فصل پاییز تعداد مبتلایان به بیماری آنفلوآنزا افزایش پیدا می‌کند و تشخیص آن از بیماری کووید -۱۹ بسیار دشوار خواهد شد. سال گذشته به دلیل اجرای قوانین پیشگیرانه، ضرورت استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی خطر ابتلاء به آنفلوآنزا نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده بود، انتظار می‌رود که سال جاری نیز با افزایش آگاهی افراد نسبت به بیماری کووید -۱۹ خطر ابتلاء به دو بیماری آنفلوآنزا و کووید -۱۹ کاهش پیدا کند.

تفاوت بین بیماری آنفلوآنزا و کووید -۱۹

آنفلوآنزا و کووید -۱۹ هر دو ویروس‌های تنفسی است که بیماری‌های متفاوتی ایجاد می‌کنند، اما هر دو از طریق ذرات معلق در هوا به دیگران منتقل می‌شود. تفاوت عمده بین دو بیماری آنفلوآنزا و کووید -۱۹ میزان شدت بیماری و سرعت انتقال آن به دیگران است، به نظر می‌رسد که بیماری کووید -۱۹ بسیار سریع‌تر از آنفلوآنزا منتقل می‌شود و خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری را در برخی افراد افزایش می‌دهد، در حالی که افراد مبتلا به آنفلوآنزا پس از گذشت چند روز بهبود پیدا می‌کنند.

علائم دو بیماری ذکر شده بسیار شبیه به یکدیگر هستند، اما تفاوت‌هایی نیز دارند؛ علائمی مانند تنگی نفس، از دست دادن حس بویایی و چشایی جز علائم رایج بیماری کووید -۱۹ هستند در حالی که افراد مبتلا به آنفلوآنزا این علائم را تجربه نمی‌کنند. علاوه بر این، سردرد و حالت تهوع جز علائم کلاسیک آنفلوآنزا هستند و در میان افراد مبتلا به کووید -۱۹ کمتر مشاهده شده است.

آنفلوآنزا یا کووید -۱۹ خطرناک‌تر است؟

آنفلوآنزا و کووید -۱۹ هر دو بیماری تنفسی است، اما بیماری کووید -۱۹ خطرناک‌تر و کشنده‌تر است. دو عفونت ذکر شده از طریق قطرات تنفسی ناشی از سرفه کردن یا عطسه کردن به دیگران منتقل می‌شود، در حالی که بیماری کووید -۱۹ قدرت انتقال‌پذیری بیشتری دارد و حتی از طریق صحبت کردن نیز منتقل می‌شود. بیماری‌های آنفلوآنزا و کووید -۱۹ با علائم مشترکی مانند تب، لرز، سرفه، بدن درد، خستگی، آبریزش بینی و گلو درد همراه هستند، بنابراین تشخیص این دو بیماری از یکدیگر بسیار دشوار است.

مبتلا شدن به کووید -۱۹ پس از واکسینه شدن

نتایج آزمایشات بالینی نشان می‌دهد که واکسن‌های کرونا خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. البته با توجه به پدیدار شدن گونه‌های جهش یافته ویروس کرونا، تعدادی از افراد پس از واکسینه شدن نیز ممکن است بیماری کووید -۱۹ را تجربه کنند، این افراد معمولاً علائمی مانند سردرد، آبریزش بینی، عطسه کردن، گلو درد و از دست دادن حس بویایی و چشایی را تجربه می‌کنند. به جز از دست دادن حس بویایی و چشایی، دیگر علائم مانند سردرد، آبریزش بینی، عطسه کردن و گلو درد جز علائم کلاسیک بیماری آنفلوآنزا نیز می‌باشد، بنابراین افراد نمی‌توانند به درستی بیماری کووید -۱۹ را از آنفلوآنزا تشخیص دهند.

دریافت همزمان دو واکسن کرونا و آنفلوآنزا

از آنجایی که واکسن کرونا خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد، لازم است افراد در اسرع وقت آن را دریافت کنند. علاوه بر این، متخصصان معتقدند که در شرایط بحرانی فعلی بهتر است افراد واکسن آنفلوآنزا را نیز دریافت کنند تا در برابر ویروس مورد نظر ایمن شوند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که افراد می‌توانند هر دو واکسن کرونا و آنفلوآنزا را به صورت همزمان دریافت کنند.

اقدامات پیشگیرانه

با وجود اینکه دریافت واکسن‌های کرونا و آنفلوآنزا خطر ابتلاء به هر دو بیماری را کاهش می‌دهد، لازم است افراد همواره از ماسک استفاده کنند، فاصله اجتماعی خود از دیگران را حفظ کنند و دستان خود را به صورت منظم بشویند یا ضدعفونی کنند. هر دو بیماری ذکر شده به شدت انتقال‌پذیر است؛ بنابراین افراد باید در صورت مشاهده هر گونه علائم خاص در منزل بمانند و آزمایشات لازم را انجام دهند تا مانع انتقال آن به دیگران شوند.

کد خبر 524811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.