بورس امروز شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

وضعیت کلی بازار بهبود یافته است، قیمت‌های جهانی نیز وضعیت بهتری را تجربه می‌کنند و خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت نیز در حال رخ دادن است، امید است این روند تداوم یابد.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ شنبه ۳ مهرماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند: بورس از تابستانی که گذشت جان سالم به در برد و امید است که در پاییز روند صعودی داشته باشد، وضعیت کلی بازار بهبود یافته است، قیمت‌های جهانی نیز وضعیت بهتری را تجربه می‌کنند و خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت نیز در حال رخ دادن است، امید است این روند تداوم یابد.

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با رشد ۳۵ هزار و ۶۵۳ واحدی به سطح یک میلیون و ۴۲۲ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد هفت هزار و ۴۴۲ واحدی در سطح ۴۲۲ هزار و ۹۴۱ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار رشد ۲.۵۷ درصدی و شاخص هم وزن رشد ۱.۷۹ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۲۹۳ واحدی به سطح ۲۰ هزار و ۸۵۷ واحد رسید.

بورس امروز شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۶۱ هزار و ۶۱ و ۱۸۸ هزار و ۱۹۷ میلیارد ریال بود. (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها)

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب شش میلیارد و ۸۸۶ میلیون و سه میلیارد و ۳۹۰ میلیون برگه سهم بود. (به تعداد سهام معامله شده حجم معاملات گفته می‌شود)

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تحلیل تکنیکال شاخص کل

بازگشت دقیقاً در محدوده مشخص شده اتفاق افتاد، پیش بینی یک روند صعودی مجدد را برای شاخص کل خواهیم داشت.

بورس امروز شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

اخبار مهم

مجوزهای صادرات فولاد به مدت دو ماه تمدید شد

کارگروه تنظیم بازار تمدید مجوزهای صادرات فولاد میانی و محصولات فولادی را به مدت دو ماه (تا اول آذر ۱۴۰۰) تصویب کرد.

قاچاق سیمان صحت دارد؟

برخلاف اینکه واحدهای صنفی در سطح شهر تهران سیمان ندارند اما صادرات سیمان به کشورهای اطراف ممنوع نیست! با این حال اما سیمان صادر نمی‌شود. سوال اینجاست که آیا سیمان قاچاق می‌شود؟ شیخیان، دبیر انجمن سیمان: سیمان یک کالای حجیم و غیر قابل تجارت است. هزینه حمل و نقل سیمان بالاست. بنابراین قاچاق سیمان صرفه اقتصادی ندارد. در شرایط فعلی کالاهای کوچک قاچاق می‌شود. اینکه برخی می‌گویند سیمان به دست مردم نمی‌رسد و غیر رسمی صادر می‌شود این‌ها مباحث حاشیه‌ای است که می‌خواهند به صنعت سیمان هجمه وارد کنند.

اخبار شرکت‌ها

فولاد: رکورد روزانه ۱۴۶ ذوب؛ یعنی ظرفیت تولید ۸.۵ میلیون تن فولاد در سال!

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: شرکت فولاد مبارکه اصفهان به محض رفع محدودیت‌های برق، فعالیت تولیدی خود را افزایش داده و پس از گذشت کمترین زمان ممکن، موفق به ثبت رکورد تولید روزانه ۱۴۶ ذوب (معادل ۲۶ هزار و ۱۰۰ تن اسلب) گردید.

عظیمیان افزود: برای درک بهتر این مهم، می‌کنیم که ثبت این رکورد روزانه به معنی ظرفیت تولید بیش از ۸.۵ میلیون تن فولاد در سال است.

وی تأکید کرد: هدف فولاد مبارکه در تولید به دلیل محدودیت‌ها، ۷.۲ میلیون تن تعیین شده است اما این شرکت بدون هیچ تجهیز جدیدی، ظرفیت تولید را به اندازه ایجاد یک کارخانه فولادسازی جدید (معادل مجتمع فولاد سبا یا فولاد هرمزگان) افزایش داده است.

غشهداب: افزایش نرخ ۳۵ درصدی در رب گوجه فرنگی

دکپسول: نرخ فروش هر عدد کپسول تولیدی در سال ۱۴۰۰ به میزان ۲۶ درصد افزایش داشته است.

نیرو: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده برای افزایش سرمایه ۱۳۰ درصدی از محل سود انباشته.

وبهشر: فروش سهم فرابورس و شناسایی سود ۵۵ میلیارد تومانی.

حفارس: نرخ حمل کیسه‌های آرد از کارخانجات آرد به دکاکین نانوایی به میزان ۱۴۰ درصد از مبلغ ۲۵ هزار به ۶۰ هزار ریال افزایش یافته است.

تپکو: انعقاد قرارداد فروش دامپتراک معدنی به مبلغ ۳۳۰ میلیارد تومانی.

لابسا: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده برای افزایش سرمایه ۴۰۰ درصدی از محل سود انباشته.

افزایش سرمایه دو شرکت ثبت شد

شرکت بورس اوراق بهادار، بورس، افزایش سرمایه ۲۵۰ درصدی از مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان به هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان که از دو محل سود انباشته و اندوخته انجام شده بود را در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رساند.

بیمه دی، ودی، افزایش سرمایه ۱۳۸ درصدی از مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان به ۵۹۵ میلیارد تومان از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها را در مرجع ثبت شرکت‌ها ثبت کرد.

بازارهای جهانی

تقاضای پلیمرها تحت تأثیر کرونا چگونه است؟

بحث‌های عمومی درباره پلاستیک‌ها در سال ۲۰۱۹ تحت تأثیر مشکلات و مسئله آلودگی محیط زیست بوده اما صنعت پزشکی حوزه‌ای می‌باشد که مصرف کنندگان کمترین نظر منفی را دارند.

پلاستیک‌ها صنعت پزشکی را متحول کرده‌اند و بزرگترین گروه مواد مورد استفاده در فناوری پزشکی امروزه را تشکیل می‌دهند. پلاستیک‌های مورد استفاده در مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند مواد پلیمری باشند یا پلاستیک‌هایی که معمولاً در بسته بندی‌های مصرفی استفاده می‌شوند. پلاستیک‌ها به دلیل تنوع، ایمنی برای بیماران و ارائه دهندگان، مقرون به صرفه بودن، سهولت استفاده و کاربردهای دیگر در مراقبت‌های بهداشتی بسیار ارزشمند هستند.

یک لیست تقریباً بی پایان از کاربردهای پزشکی برای پلاستیک وجود دارد. پلی وینیل کلراید (PVC) تقریباً در ۴۰ درصد از همه دستگاه‌های پزشکی یک بار مصرف شامل لوله، ماسک، دستکش جراحی و غیره یافت می‌شود.، پلی استایرن (PS) برای طیف وسیعی از کاربردها از جمله ، لوله‌های آزمایش و محفظه‌هایی برای آزمایش استفاده می‌شود.

نگاه کلی به بازارهای جهانی

حرکت به سمت انرژی‌های تجدید پذیر موتور محرک ابر چرخه بعدی برای کامودیتی خواهد بود. تخمین زده می‌شود که گذار به انرژی‌های تجدید پذیر نیازمند سرمایه گذاری ۱۷۳ هزار میلیارد دلاری در سه دهه آینده است تا بتوانیم در سال ۲۰۵۰ حدود ۸۵ درصد انرژی مورد نیاز خود را از منابع تجدید پذیر تأمین کنیم. در همین راستا پیش بینی می‌شود که مصرف لیتیوم و نیکل در بخش تولید باتری تا سال ۲۰۳۰ به بیش از پنج برابر سطح فعلی افزایش یابد.

برای تولید پنل‌های خورشیدی با ظرفیت یک گیگاوات به ۱۰ هزار و ۲۵۲ تن آلومینیوم سه هزار و ۳۸۰ تن پلی سیلیکون و ۱۸.۵ تن نقره نیاز است. با توجه به اینکه پیش بینی می‌شود ظرفیت تولید انرژی خورشیدی تا سال ۲۰۲۵ دو برابر و تا سال ۲۰۳۰ چهار برابر شود انتظار می‌رود این بخش به عنوان مصرف کننده اصلی این کامودیتی‌ها در دهه اینده باشد

۱۵۴ هزار و ۳۵۲ تن فولاد، دو هزار و ۸۶۶ تن مس و ۳۸۷ تن آلومینیوم برای ساخت زیرساخت‌های مورد نیاز تولید انرژی به وسیله توربین‌های بادی مورد نیاز است پیش بینی می‌شود ظرفیت این بخش تا سال ۲۰۳۰ به ۲۱۱۰ گیگاوات برسد که بیانگر رشد ۱۸۵ درصدی در این دوره زمانی است.

احتمالاً بخش باتری‌های لیتیوم یون مثبت‌ترین چشم‌انداز را در بین سایر بخش‌های انرژی‌های تجدید پذیر دارد. این موضوع را می‌توان به دلیل رشد ماشین‌های الکتریکی دانست. قیمت این باتری‌ها در حدفاصل سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ شاهد کاهش ۸۹ درصدی بوده است.

تولید باتری‌های لیتیوم یون با ظرفیت یک گیگاوات نیازمند هزار و ۷۳۱ تن مس، هزار و ۲۰۲ تن آلومینیوم و ۷۲۹ تن لیتیوم است. نگرانی از محدودیت در تأمین لیتیوم و مس نگرانی‌هایی را در مورد رشد باتری‌های لیتیوم یون همگام با توسعه خودروهای الکتریکی ایجاد کرده است.

افزایش بهای نفت به بالاترین میزان در سه سال اخیر

تحلیلگران می‌گویند اختلال در پالایشگاه‌های خلیج مکزیک و توقف استخراج و تولید نفت خام در این پالایشگاه‌ها و تداوم این وضعیت برای چندین هفته پیاپی دلیل اصلی این افزایش قیمت است.

پیش بینی می‌شود اختلال در پالایشگاه‌های نفتی آمریکا می‌تواند چندین ماه به طول بیانجامد و معامله گران برای جایگزینی این کاهش به دنبال نفت خام در خلیج فارس، عراق و کانادا خواهند بود.

نقشه بازار بورس

بورس امروز شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 524640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.