بی‌مهری‌ها به اهواز تمام می‌شود؟

هشت شهریور ماه ۱۴۰۰ رضا امینی با ۱۳ رای اعضای شورای ششم شهر اهواز به عنوان شهردار این کلانشهر انتخاب شد، این در حالی بود که فرماندار اهواز طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که صلاحیت شهردار منتخب اهواز تأیید نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به دنبال حواشی ایجاد شده اعضای شورای شهر اهواز نیز اعلام کردند فرماندار در جایگاه بررسی صلاحیت شهردار نیست و وزارت کشور تعیین کننده است، در این راستا پس از بررسی سوابق شهردار منتخب در نهایت در اولین روز مهرماه ۱۴۰۰ وزیر کشور حکم شهردار جدید اهواز را امضا و صادر کرد.

امروزه اهواز چالش‌های بسیاری در خود می‌بیند که می‌توان به تراکم جمعیت، حاشیه‌نشینی و زاغه‌نشینی، ترافیک شدید در معابر و فاضلاب اهواز و مسئله مهم ریزگردها و آلاینده‌های صنعتی اشاره کرد؛ معضلاتی که نیاز به مدیریت اصولی و جهادی دارد. در این راستا برای آشنایی بیشتر با برنامه‌ها و اولویت‌های مدیریت شهری اهواز در دوره ششم با رضا امینی، شهردار جدید این کلانشهر به گفت و گو نشستیم؛

به عنوان شهرداری که از اصفهان آمده تا چه اندازه با مشکلات و چالش‌هایی که شهر اهواز با آن روبرو است، آشنایی دارید؟

خدا را شاکرم که توفیق خدمت به مردم ایران به خصوص مردم شریف اهواز به عنوان یکی از مهمترین و پر چالش ترین مراکز استان که در گذشته دچار بی مهری‌هایی فروان شده، نصیب من شده است. ضرورت دارد هر کس در هر گوشه‌ای از این آب و خاک با هر توانی برای ادای حق مردم غیور این استان با قومیت‌های مختلف و شریف تلاش کند؛ در واقع باید تلاش کرد تا با ایجاد تعامل و همدلی در بخش‌های مختلف به خصوص در حوزه خدمات شهری، کیفیت زندگی در اهواز ارتقا یابد. لازم است از ظرفیت‌های بزرگ و مطلوب شهر اهواز استفاده تا حق و شأن مردم شریف و خونگرم اهواز را ادا کنیم.

مسئولان گذشته زحمات زیادی کشیده‌اند، اما وضعیت موجود مطلوب نیست و حق مردم این کلانشهر بیش از این است؛ وضعیت زیست محیطی شهر اهواز، سیستم دفع آب‌های سطحی، فاضلاب و روان آب‌ها زندگی شهر نشینی در اهواز را با معضل روبرو کرده است، این مشکل باید رفع شود؛ همه تلاشم این خواهد بود که در چهار چوب قانون با ایجاد تعامل و حس همدلی بتوانیم در کنار اعضای شورای شهر پاسخگو نیازهای مردم اهواز باشیم و با استفاده از ظرفیت‌های منابع انسانی، مدیریتی و مالی بتوانیم در راستای کاهش آلام و دردهای مردم قدم برداریم.

دشمن همواره برای ایجاد تفرقه میان مردم در تلاش است و ما امیدواریم که بتوانیم با گذر از مرزهای جغرافیایی و قومیتی، شخص‌گرایی، گروه گرایی و دسته بندی‌ها با وحدت و همدلی بین اجزای حاکمیت در شهر تلاش کنیم تا اهواز را به جایگاه واقعی خود برسانیم.

اهواز پروژه‌های نیمه‌کاره زیادی دارد، برای تکمیل پروژه‌ها و مسائلی که سبب مسکوت ماندن آنها شده است، چه برنامه‌ای دارید؟

بر اساس اطلاعات دریافتی متأسفانه شهر اهواز در بخش عمرانی و خدمات شهری تا حدود زیادی زمین گیر شده است و باید بندها و اتصالات مسبب مسکوت ماندن پروژه‌ها شناسایی شود تا برای هر کدام راه حل مشخص تعیین کرد و با استفاده از تخصص‌ها، تعهدهای لازم و امانت داری بیت‌المال فعالیت‌ها را پیش ببریم. در واقع باید با استفاده از فرصت‌های موجود با کاهش هزینه‌ها و بازدهی بیشتر منابع در جهت منافع مردم بتوانیم پروژه‌های نیمه‌کاره و رها شده اهواز همچون قطار شهری، تقاطع‌های غیر همسطح و ساماندهی حاشیه کارون را تکمیل کنیم.

مناطق محروم اهواز جمعیت زیادی را در خود گنجانده‌اند در حالی که وضعیت خدمات شهری در این مناطق مطلوب نیست بنابراین باید با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و منابعی که در اختیار شهر و شهرداری است، در راستای ارتقای کیفیت زندگی در اهواز قدم برداریم. با این حال این کار نیازمند فرصت ویژه‌ای است که بتوانیم به طور عمقی به مسائل و مشکلات اهواز بپردازیم.

در رأس مشکلات اهواز روان شدن آب‌های سطحی و شبکه دفع فاضلاب در شهر است که باید با تعامل آبفا تحت مدیریت استاندار خوزستان این معضل را به خصوص در مناطق حاشیه‌ای رفع کنیم، البته رفع این معضلات نیازمند زمان است تا بتوانیم یکی یکی پروژه‌ها را به سرانجام برسانیم، بنابراین ابتدا باید پروژه‌ها را اولویت بندی سپس منابع و راهبردهایی که ما را به اهداف تبیین شده در برنامه هدایت می‌کنند، مشخص کنیم.

ناوگان حمل نقل عمومی شهر اهواز به نسبت جمعیت آن بسیار محدود است برای توسعه ناوگان چه برنامه‌ای دارید؟

منابعی که در اختیار شهرداری اهواز است، متأسفانه برعکس برخی از کلانشهرها نسبت هزینه‌های جاری به عمرانی این کلانشهر نگران کننده است؛ آنچه که به عنوان سهم خدمات عمرانی در بودجه دیده می‌شود به علت عدم تحقق بودجه و هزینه‌های بالای اداری و منابع انسانی دائماً در حال ضعیف و ضعیف‌تر شدن است، اولین کاری که باید انجام شود این است که سهم عمرانی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و منابع دولتی تقویت شود تا همه پروژه‌ها اعم از حمل و نقل، خدمات شهری، زیباسازی، عمرانی و … محقق شود.

لازم است ابتدا نظم در مدیریت شهری برقرار شود با برنامه ریزی انجام شده امیدواریم با شروع فعالیت به سرعت به این منابع ویژه دسترسی پیدا کنیم تا بتوانیم پروژه‌های زمین گیر شده شهر اهواز که یکی از مهمترین آنها ارتقا کیفیت حمل و نقل اعم از اتوبوسرانی و تاکسیرانی است را به سرانجام برسانیم. در حال حاضر وضعیت ترافیک نامطلوب است در این راستا باید تجهیزاتی که برای برقراری نظم و مقررات از سوی راهنمایی و رانندگی نیاز است فراهم شود. به طور کلی باید فضایی را فراهم آوریم تا در یک کلام کیفیت زندگی مردم شهر اهواز ارتقا یابد.

برای مبارزه با فساد احتمالی در مجموعه شهرداری چه برنامه‌ای دارید؟

‌خط قرمز من فساد اداری است و در حوزه فساد چه اداری و چه انواع مختلف آن هرگز مماشاتی با هیچ شخص و گروهی نخواهم داشت؛ حفظ منافع مردم و مبارزه با این رویه خطرناک که گریبان بخش‌های از مدیریت کشور ما و شهر اهواز را گرفته است، از اولویت‌های مهم و اصلی شهرداری اهواز خواهد بود؛ البته قبل از برخورد با مصادیق آنها را قضاوت نمی‌کنیم.

کد خبر 524509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ه IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    0 0
    دود شبانه در آسمان اهواز را پیگیری کنید .