سرنوشت پسماندهای پزشکی اصفهان/ مدیریت پسماندهای بیمارستانی بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است

معاون برنامه‌ریزی و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به اخباری که در روزهای اخیر مبنی بر کوتاهی سازمان مدیریت پسماند در زمینه حفظ محیط زیست در موضوع دفن پسماندهای بیمارستانی منتشر شده، این اخبار را غیرمنصفانه و دور از واقعیت دانست.

فرشاد مستأجران در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پسماندهای پزشکی که موضوع انتقاد برخی رسانه‌ها به عملکرد سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان بوده، جزئی از پسماندهای ویژه محسوب می‌شود و مطابق با ماده هفت قانون مدیریت پسماند، وظیفه مدیریت پسماندهای ویژه بر عهده تولید کننده آن است.

وی ادامه داد: همکاری سازمان مدیریت پسماند در مدیریت این گروه از پسماندها صرفاً به جهت عمل به مسئولیت اجتماعی و مشارکت در حفظ محیط زیست و ارتقای بهداشت و سلامت شهروندان بوده که پیرو صورتجلسه و نامه صادره از سوی محیط زیست این همکاری تا تاریخ دوم مهر ماه سال جاری صورت می‌گیرد و پس از آن مطابق همین دستور، دیگر پسماندهای پزشکی در لندفیل سازمان دفن نخواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان افزود: سازمان مدیریت پسماند توجه و تمرکز ویژه‌ای در زمینه حفظ و ارتقای محیط زیست داشته و دلیل آن تلاش‌های مؤثر این سازمان برای حفاظت از محیط زیست است که برای اثبات آن می‌توان به پروژه‌های متنوعی اشاره کرد که از درون برنامه راهبردی سازمان مدیریت پسماند استخراج شده و پس از تدوین اهداف کلان، اهداف خرد و راهبردها، حدود ۴۰ پروژه بهبود و اقدام اصلاحی برای حفظ محیط زیست تعیین شده که به صورت هفتگی کنترل می‌شود.

وی با اشاره به احداث خطوط جدید پردازش پسماند به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های سازمان مدیریت پسماند شهرداری، گفت: این پروژه با هدف جداسازی بهتر پسماندها و کاهش دفن کلید خورده و به بهره برداری رسیده و در کنار آن پروژه مدیریت شیرابه‌ها در مبدأ تولید در کارخانه نیز اجرا شده تا با هدایت شیرابه از طریق کانال‌های انتقال، از ورود این مایع آلوده به زمین جلوگیری شود و بتوانیم آن را به صورت ایمن به محل لاگون های تبخیری که با لایه‌های عایق پوشانده شده، هدایت کنیم.

مستأجران در خصوص دیگر پروژه فناورانه سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در زمینه بهینه‌سازی مدیریت پسماندها، اظهار کرد: هاضم بی‌هوازی پروژه دیگری بود که به صورت پیوسته و روش نیمه خشک، برای نخستین بار در کشور در فاز پایلوت کلید خورد و با توجه به نتایج به دست آمده از این فاز در حال برنامه‌ریزی برای اجرای آن در مقیاس ۲۰ تن در روز هستیم.

وی به پروژه پیرولیز به عنوان دیگر اقدام این سازمان در راستای کاهش دفن پسماندها اشاره کرد و افزود: پیرولیز پروژه تبدیل بخش غیر آلی پسماندها شامل انواع پلاستیک و منسوجات به سوخت مایع است که تأثیر چشمگیری در کاهش آمار دفن پسماند دارد و در حال حاضر قرارداد فاز اول آن منعقد شده است.

معاون برنامه‌ریزی و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در خصوص اقدامات سازمان مدیریت پسماند شهرداری در حوزه آموزش و فرهنگ سازی، تصریح کرد: طراحی و تولید محصولات آموزشی با کیفیت بالا، طراحی و احداث اولین مرکز هوشمند آموزش مدیریت پسماند ویژه کودکان و نوجوانان، طراحی و توزیع جعبه‌های ایمن مخصوص جداسازی جز ویژه پسماندهای خانگی همراه با آموزش‌های فراگیر در این زمینه، طراحی و ساخت اپلیکیشن مدیریت پسماند نیز از جمله پروژه‌ها در راستای بهینه سازی مدیریت پسماندها و کمک به حفظ محیط زیست بوده است.

وی ادامه داد: رقم هزینه کرد برای پروژه‌های مذکور در مجموع به حدود ۵۰ میلیارد تومان رسیده، اما اگر سازمان نسبت به مباحث محیط زیستی دغدغه مند نبود، هرگز این پروژه‌ها کلید نمی‌خورد و هزینه‌ها صرف نمی‌شد.

مستأجران با بیان اینکه پسماندهای پزشکی به اذعان دانشگاه علوم پزشکی در بیمارستان‌ها بی‌خطر می‌شود، گفت: مسئولیت مدیریت پسماندهای پزشکی از لحظه تولید تا زمان بسته‌بندی، نگهداری، بی خطرسازی و حمل و نقل بر عهده تولید کننده است و این فرآیند از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی نظارت می‌شود.

وی با اشاره به فرآیند مدیریت این پسماندها در لندفیل، اظهار کرد: قسمت کف لندفیل مورد استفاده برای دفن پسماندهای پزشکی، با لایه‌های ژئوممبران عایق شده و در هر مرحله دفن پسماند نیز ابتدا پتوی آهکی کف را پوشانده، سپس پسماندهای پزشکی بر روی آن قرار می‌گیرد و در مرحله بعد با خاک پوششی پوشانده شده و این رویه برای هر مرحله از دفن پسماندهای پزشکی در لندفیل اعمال می‌شود تا از نفوذ شیرابه احتمالی پیشگیری به عمل آید؛ هرچند با توجه به بی خطرسازی این پسماندها در بیمارستان، احتمال انتشار آلودگی و شیرابه از آنها ممکن نیست.

معاون برنامه‌ریزی و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه بر روی پسماندهای بیمارستانی به صورت روزانه و پس از چیدمان پسماندها در لندفیل، خاک پوششی ریخته می‌شود، تصریح کرد: اگر چه این اقدام هزینه‌های میلیاردی به سازمان تحمیل می‌کند، اما تنها هدف ما از آن حفظ محیط زیست است و لذا استفاده از لفظ رها شدن پسماندهای بیمارستانی در لندفیل صحیح نیست چرا که در پایان هر روز همه ۱۵ تن پسماند ورودی به لندفیل با خاک پوششی، پوشانده می‌شود.

وی تأکید کرد: نحوه قراردادن پسماندها و ریختن خاک پوششی بر روی آن مبحثی کاملاً فنی است که با یک بازدید روزانه نمی‌توان در مورد آن قضاوت کرد.

مستأجران با تکذیب خبر صدور اخطاریه از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص عملکرد سازمان در زمینه دفع پسماندهای بیمارستانی، گفت: هیچ اخطاریه‌ای در این زمینه به دست ما نرسیده و تنها در یک نامه چندین توصیه در مورد استفاده از خاک پوششی مطرح شده، هر چند پیش از این نیز استفاده از خاک پوششی برای دفع پسماندهای پزشکی به طور مستمر انجام می‌شده به طوری که کارشناس اداره حفاظت محیط زیست نیز در آخرین بازدید خود به این قضیه اذعان کرده است.

بی پاسخ ماندن پیشنهادات تخصصی سازمان برای مدیریت پسماندهای پزشکی

وی با بیان دغدغه‌های همیشگی سازمان مدیریت پسماند در زمینه مدیریت پسماندهای پزشکی، به مذاکرات چهارجانبه میان استانداری، اداره کل حفاظت محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی و سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان طی سه سال اخیر اشاره کرده و ادامه داد: از سال ۹۷ سازمان مدیریت پسماند مطالعات گسترده‌ای را در زمینه راه‌اندازی پسماند سوز بیمارستانی آغاز کرد و تا مرحله انعقاد قرارداد نیز پیش رفت، اما پیمانکار برای اجرای این پروژه خواستار تعهد ۱۰ ساله برای پسماندهای پزشکی بود که متأسفانه دانشگاه علوم پزشکی به عنوان مالک و متولی این پسماندها، پاسخ مناسبی در این خصوص نداد.

معاون برنامه‌ریزی و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان افزود: در سال ۹۸ و بعد از موضوع پسماند سوز، طرح احداث لندفیل مطمئن به طور اصولی و مهندسی برای پسماندهای بیمارستانی را با توجه به تکمیل ظرفیت لندفیل فعلی مطرح کردیم که باز هم به نتیجه نرسید و نتوانستیم از دستگاه‌های ذیربط پاسخ مناسبی بگیریم.

وی ادامه داد: در اواخر سال‌های ۹۸ و ۹۹ شاهد تغییر رویکرد اداره کل حفاظت محیط زیست استان بودیم که قرار شد پسماندهای پزشکی برای سوزاندن در اختیار یک شرکت خصوصی قرار بگیرد، اما تا کنون این اتفاق نیفتاده و عملاً تصمیم‌گیری در خصوص موضوع حساس پسماندهای پزشکی در یک سال گذشته در بلاتکلیفی کامل بوده و چشم‌انداز تصمیم فعلی نیز با توجه به هزینه‌های بالای آن روشن نیست.

مستأجران خاطرنشان کرد: در حال حاضر مطابق صورتجلسه سازمان حفاظت محیط زیست از تاریخ دوم مهرماه سال جاری دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولی، پسماندهای پزشکی را به سایت شرکت خصوصی ارسال کرده و سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان بر اساس دستور محیط زیست از این تاریخ پسماندهای پزشکی را دریافت نمی‌کند و لذا پسماندی در لندفیل سازمان دفن نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: الزام دوباره سازمان مدیریت پسماند به دریافت مجدد پسماندهای پزشکی، به منزله تأیید فرآیند دفن پسماندهای پزشکی در سایت سجزی و صدور مجوز به این سازمان برای احداث لندفیل مطمئن جدید خواهد بود.

کد خبر 524484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.