آیا دز سوم واکسن کرونا باید با ۲ دز تزریق‌شده یکسان باشد؟

یک پزشک ویروس‌شناس درباره این موضوع که آیا لازم است دز یادآور یا دز سوم واکسن کرونا با دو دوز تزریق‌شده یکسان باشد، توضیح داد.

به گزارش ایمنا، مهرداد روانشاد گفت: مطالعات اولیه در رابطه با دوز یادآور واکسن کرونا نشان می‌دهد که برند دز سوم الزاماً نباید با دو دوز تزریق‌شده یکسان باشد.

وی افزود: تزریق دز سوم واکسن کرونا که تحت عنوان یادآور شناخته می‌شود، با توجه به میزان تحریک سیستم ایمنی بدن ضرورت می‌یابد. گاه سیستم ایمنی بدن با تزریق دو دز واکسن کرونا تحریک نمی‌شود و بنابراین دریافت دز سوم توصیه می‌شود. همچنین برخی از گروه‌های جمعیتی مانند کادر بهداشت و درمان که در معرض خطر نزدیک با این عفونت ویروسی هستند، باید دز سوم را هم دریافت کنند.

این پزشک ویروس‌شناس تاکید کرد: دوز سوم الزاماً نباید با دو دوز تزریق‌شده مشابه باشد. به عنوان مثال در صورت تزریق دو دز واکسن سینوفارم یا برکت می‌توان برای دوز یادآور از برند آسترازنکا با فناوری ساخت متفاوت از برکت و سینوفارم استفاده کرد.

وی تاکید کرد: مطالعات علمی در این زمینه محدود و مستلزم تکمیل تحقیقات پزشکی است، اما مطالعات اولیه در این رابطه نشان می‌دهد که می‌توان از انواع متفاوت واکسن استفاده کرد.

این استاد علوم پزشکی ادامه داد: تزریق واکسن کرونا به طور مادام‌العمر ایمنی ایجاد نمی‌کند. به تدریج با گذشت زمان مصونیت در مقابل ویروس از بین می‌رود و بنابراین احتمال می‌رود در سال‌های آتی کشورها از واکسیناسیون مجدد بهره گیرند.

روانشاد توضیح داد: برای استفاده از برخی واکسن‌ها نظیر آسترازنکا و اسپوتنیک‌وی که بر اساس وکتور ویروسی (زیست‌شناسی مولکولی یا حامل برای میان‌گذاری قطعات دی ان ای بیگانه در ژنوم سلول میزبان) ساخته می‌شوند، علیه ویروس حامل واکسن، بدن را وادار به واکنش می‌کنند و بر این اساس احتمال می‌رود که در سال‌های آتی به طور مرتب نتوانند مورد استفاده قرار گیرند.

وی افزود: اما شماری از واکسن‌ها مثل سینوفارم یا برکت که بر مبنای ویروس کشته‌شده یا پروتئین‌های نوترکیب مثل کووپارس مؤسسه رازی ساخته می‌شود در سال‌های آینده می‌توانند مرتباً تجدید شوند.

این ویروس‌شناس در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مقابله با کرونا در درازمدت می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند، گفت: رعایت ضوابط و استفاده از مواد ضدعفونی و الکل، باکتری‌های سطح پوست را از بین می‌برد، اما این باکتری‌ها بر اثر تماس با محیط به سرعت جایگزین خواهد شد. بنابراین نباید نگران ضعف سیستم ایمنی بدن به دلیل استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده و شوینده‌ها بود.

این پزشک ویروس‌شناس اضافه کرد: باکتری‌های دستگاه گوارش و حفره دهان نیز با استفاده از این مواد ضدعفونی کننده آسیب نمی‌بینند. بنابراین با رعایت این شیوه‌نامه‌های بهداشتی سیستم ایمنی بدن آسیب نخواهد دید. مردم باید در برنامه واکسیناسیون مشارکت داشته باشند و ضوابط بهداشتی را هم صددرصد رعایت کنند تا به سلامت از این بحران گذر کنیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 524444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.