تراژدی خشکسالی؛ گرسنگی و مرگ حیات‌وحش

تراژدی خشکسالی و مرگ حیات‌وحش خراسان جنوبی، خشک شدن تالاب بین‌المللی مهاباد، از بین رفتن خرس سیاه بلوچی در باغ‌وحش دانشگاه زابل، ارزش بالای زمین در لیسار، تعطیلی برداشت معدنی در دماوند، به دام افتادن شکارچیان متخلف پرندگان، بازگشت یک افعی به طبیعت را در بسته محیط زیست ایمنا بخوانید:

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسن اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از بحران جدی در پناهگاه حیات‌وحش نایبندان طبس از خشکسالی حاکم بر این منطقه خبر داد و گفت: گرسنگی علت اصلی از بین رفتن وحوش در این پناهگاه است، در پی پایش هشت ساعته در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس با مشاهدات صورت گرفته از خشک شدن و از بین رفتن پوشش گیاهی منطقه تا تلفات کل و بز، در صورتی که چاره‌اندیشی نشود، آینده روشنی در انتظار این پناهگاه نخواهد بود.

وی تصریح کرد: پناهگاه حیات‌وحش نایبندان یکی از بکرترین و کم‌تعارض‌ترین زیستگاه‌های کشور به لحاظ تعارضات و ورود دام اهلی است که متأسفانه خشکسالی‌های طولانی مدت در کنار تغییر اقلیم سبب از بین رفتن بخش عمده‌ای از پوشش گیاهی این پناهگاه وسیع شده است.

تراژدی خشکسالی؛ گرسنگی و مرگ حیات‌وحش

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار کرد: در پایش‌های به عمل آمده، تلفات پراکنده در جمعیت علفخواران منطقه رخ داده است که اکثر تلفات در کل و بزهای پیر بوده و در پایش به عمل آمده گروهی چند روز گذشته، تنها در یک دره متأسفانه شش لاشه تلف شده، مشاهده شد که اغلب بالای ۹ سال بودند و پیش‌بینی می‌شود شاهد کاهش درصدی از جمعیت در سرشماری سال جاری و در صورت ادامه روند در سال‌های بعد باشیم.

وی افزود: می‌توان مشخصاً از گرسنگی به عنوان علت اصلی از بین رفتن وحوش در پناهگاه نام برد و به منظور بررسی‌های تکمیلی در خصوص علت تلفات در پناهگاه، از یکی از لاشه‌های تازه، نمونه‌برداری انجام و تحویل دامپزشکی شد، برای برون رفت از این بحران با توجه به گستردگی وسعت منطقه، کمبود نیرو و اعتبارات ناکافی تقویت و ابلاغ سریع اعتبارات خشکسالی استان برای کمک به عبور از بحران پیش آمده، لازم است.

پناهگاه حیات‌وحش نایبندان سال ۱۳۷۴ با هدف حمایت از گونه‌های جانوری کمیاب مانند یوزپلنگ آسیایی و جبیر به‌عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد و ۲۵ مهر سال ۱۳۸۰ با مصوبه شماره ۲۰۰ شورای عالی حفاظت محیط زیست با عنوان پناهگاه حیات‌وحش نایبندان طبس به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوست. این منطقه با وسعت یک میلیون و ۵۱۶ هزار و ۹۹۳ هکتار بزرگترین پناهگاه حیات‌وحش کشور محسوب می‌شود و بخش عمده این پناهگاه را دشت تشکیل می‌دهد.

تراژدی خشکسالی؛ گرسنگی و مرگ حیات‌وحش

خشک شدن بیش از ۷۰ درصد تالاب بین‌المللی مهاباد

خشکسالی و عدم مدیریت منابع آب، این بار حیات تالاب کانی برازان مهاباد را به صورت جدی تهدید می‌کند، زنگ خطری که ماه‌ها و سالهاست به صدا درآمده است.

فاروق سخنور رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد در این باره اظهار کرد: در سال جاری به دلیل خشکسالی، کاهش بارندگی و خشک شدن چشمه‌های محلی تأمین کننده آب اطراف این تالاب میزان آب در آن به یک سوم کاهش یافته است.

وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون تنها یک میلیون مترمکعب حقابه به این تالاب اختصاص یافته است که به دلیل کاهش بارندگی و نیز خشک شدن آب زهکش‌های و کانال‌های آب کشاورزی سطح آب آن به تدریج کاهش یافته و موجب خشک شدن سطح این تالاب شده است. خشک شدن قسمت اعظمی از این تالاب باعث شده تا روند ورود پرندگان مهاجر که معمولاً از ۱۵ شهریورماه هر سال آغاز می‌شد با تأخیر مواجه شده و تاکنون هیچ پرنده‌ای وارد آن نشود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد با تاکید بر اینکه تخصیص حقابه تالاب در این شرایط ضروری است، ادامه داد: با پیگیری نماینده مردم مهاباد در مجلس، اداره کل حفاظت محیط زیست و همکاری وزرات نیرو پیش بینی شده است سه میلیون متر مکعب به این تالاب اختصاص پیدا کند.

سخنور افزود: در صورت تأمین این میزان حقابه و انتقال آن، این تالاب به میزان ۷۰ تا ۸۰ درصد احیا خواهد شد که تا زمان آغاز بارندگی‌های پاییزی کافی خواهد بود.

تالاب بین‌المللی " کانی‌برازان" مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود. این تالاب که به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصربفرد خود در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد، به نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان‌غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.

تراژدی خشکسالی؛ گرسنگی و مرگ حیات‌وحش

تلف شدن خرس سیاه بلوچی در باغ‌وحش دانشگاه زابل

وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در این باره اظهار کرد: نادیا خرس سیاه بلوچی و گونه منحصر بفرد استان از سال ۸۶ در باغ وحش دانشگاه زابل نگهداری می‌شد که متأسفانه تلف شد.

وی ادامه داد: پیرو برنامه پایش مستمر باغ‌وحش، کارکنان و کارشناسان زهک با عدم حضور خرس سیاه بلوچی در قفس مواجه شدند که پس از بررسی بیشتر مشخص شد این گونه با ارزش تلف شده و بلافاصله اداره کل با اعزام تیم کارشناسی از استان به محل باغ وحش زابل در حال بررسی علل این حادثه است و نتیجه را پس از اتمام کار کارشناسی اعلام خواهد کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در چند ماه گذشته با پیگیری اداره محیط زیست زابل وضعیت محل نگهداری نادیا بهبود یافته و اتاق نگهداری (قفس) بزرگ‌تر شده بود، اما متأسفانه این حادثه که البته زوایای مبهمی دارد رخ داده است.

پورمردان افزود: با وجود وظیفه قانونی پژوهشکده زابل مبنی بر گزارش موارد اینچنینی در خصوص حیوانات امانی تحویل شده به باغ‌وحش، این مرکز نه تنها مکاتبه‌ای در خصوص اطلاع‌رسانی موضوع به این اداره کل نکرده بلکه به نظر می‌رسد نادیا طی چند روز گذشته تلف شده و مسئولان باغ‌وحش قصد پنهان کردن این موضوع را داشته‌اند که اداره کل حسب وظیفه قانونی خود نسبت به طرح شکایت و پیگیری موضوع از طریق مراجع قضائی استان تا حصول نتیجه اقدام کرده و نتیجه را به سمع و نظر دوستداران و مردم خواهد رساند.

تراژدی خشکسالی؛ گرسنگی و مرگ حیات‌وحش

ارزش بالای زمین بلای جان منطقه حفاظت شده لیسار در گیلان

رامین شیلاتی رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست تالش گفت: ارزش بالای زمین در منطقه حفاظت شده لیسار همواره تصرفات را افزایش می‌دهد.

وی اظهار کرد: منطقه حفاظت شده لیسار با حدود ۳۲ هزار هکتار یکی از مناطق چهارگانه قدیمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور است که دارای تنوع زیستی فون و فلور خاص بوده و قسمت‌های زیادی از منطقه را جنگل‌های هیرکانی پوشانده که به ثبت جهانی یونسکو رسیده است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست تالش افزود: با توجه به ارزش بالای زمین در منطقه حفاظت شده لیسار همواره تصرفات صورت گرفته در سنوات گذشته از مشکلات عمده این مناطق بوده است. یگان حفاظت محیط زیست با گشت و کنترل شبانه‌روزی از هرگونه تصرف جدید در منطقه جلوگیری می‌کند.

شیلاتی خاطرنشان کرد: امروز چهار هزار و ۳۰۰ مترمربع از اراضی منطقه حفاظت شده لیسار در محدوده ساحلی روستای جوکندان که توسط چندتن از اهالی در سنوات قبل تصرف شده بود با حکم مرجع قضائی رفع تصرف شد.

تراژدی خشکسالی؛ گرسنگی و مرگ حیات‌وحش

برداشت معدنی در دماوند برای همیشه تعطیل شده است

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران در مورد بازنشر چندباره فیلمی در فضای مجازی درباره فعالیت یک معدن در قله دماوند، اظهار کرد: این ویدئو متعلق به حدود هشت سال پیش است که خبرنگار وقت صدا و سیما برای تهیه گزارشی از فعالیت یک معدن در ارتفاعات دماوند اقدام به تهیه گزارش کرده بود و طی چند سال اخیر بارها بازنشر شده است.

وی ادامه داد: از ماسک نداشتن همه افراد حاضر در فیلم می‌توان دریافت که ویدئو و گزارش دست‌کم مربوط به دوران کرونا نیست. با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توان از زمان ساخت این ویدئو آگاه شد، اما طی روزهای اخیر برای چندمین بار در این سال‌ها انتشار این ویدئو توجه برخی دوستداران محیط زیست و اقشار مختلف جامعه را به خود جلب کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران درباره آخرین وضعیت فعالیت‌های معدنی در قله دماوند تصریح کرد: تمام معادن حوزه دماوند در ارتفاع بالای یکهزار و ۸۰۰ متری تعطیل شده‌اند و دیگر شاهد فعالیت معدنی در این قله نیستیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر و با پیگیری‌های مستمر و همکاری نهادهای مرتبط هر هشت معدنی که در قله دماوند فعال بودند تعطیل شدند. آخرین معدنی که در این قله تعطیل شد معدن ملک‌آباد بود که ۱۵ تیر ۱۴۰۰ با پایان تاریخ پروانه بهره‌برداری و تمدید نشدن پروانه فعالیت آن برای همیشه متوقف شد.

وی اضافه کرد: سازمان صمت برای تمدید نشدن پروانه فعالیت این معادن همکاری خوبی داشت، ضمن اینکه قطعاً دیگر هیچ پروانه جدیدی برای فعالیت معادن در این حوزه صادر نخواهد شد. بنابراین برداشت‌های معدنی از قله دماوند در ارتفاع بیش از یکهزار و ۸۰۰ متر برای همیشه متوقف شده و دیگر شاهد این فعالیت نخواهیم بود.

تراژدی خشکسالی؛ گرسنگی و مرگ حیات‌وحش

دستگیری گروه‌های متخلف شکار پرندگان وحشی در جیرفت

مطهره قریشی رئیس اداره حفاظت محیط زیست جیرفت، اظهار کرد: مأموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان حین گشت زنی و پایش مناطق در عرصه‌های طبیعی به منظور جلوگیری از شکار و صید غیرمجاز در بخش ساردوئیه موفق به دستگیری متخلف شکارچی پرندگان وحشی شدند.

وی ادامه داد: از یک گروه متخلفان یک قطعه کبک شکار شده و یک قبضه اسلحه شکاری تک لول و مقداری ادوات شکار کشف و ضبط شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست جیرفت افزود: از گروه دیگر که در باغ شخصی اقدام به زنده گیری پرندگان وحشی می‌کردند با اخذ نیابت قضائی بخش ساردوئیه نسبت به بازرسی از باغ اقدام و در بازرسی از این باغ یک قطعه کبک وحشی زنده گرفتار در دام و انواع تله‌ها پرندگان کشف و ضبط و به منظور رسیدگی به تخلف انجام شده، صاحب باغ به دستگاه قضائی معرفی شد.

قریشی با بیان اینکه پرنده کشف شده در زیستگاه طبیعی خود رهاسازی شد، گفت: طبق تبصره ۴۴۲ شورای عالی حفاظت محیط زیست بهای ضرر و زیان وارده به محیط زیست، شکار و یا زنده‌گیری هر قطعه کبک مبلغ سه میلیون ریال است که برابر با قانون از متخلف اخذ خواهد شد.

تراژدی خشکسالی؛ گرسنگی و مرگ حیات‌وحش

بازگشت افعی البرزی به دامان طبیعت

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرج گفت: این مار توسط شهروند کرجی زنده‌گیری و به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تحویل داده شد...

حمید راحتی اظهار کرد: مار مذکور که از نوع افعی البرزی شناسایی شد، پس از اطمینان از سلامت، توسط محیط‌بانان در زیستگاه طبیعی خود در منطقه حفاظت شده البرز جنوبی رهاسازی شد.

وی افزود: افعی البرزی با نام علمی" Vippera Usinii"، از تیره گرزه‌ماران و از گونه آسیب‌پذیر آنهاست. گرزه‌ماران تیره‌ای از مارهای زهرآگین که بلند و دارای دندان‌های نیش جانبی هستند و از طریق این دندان‌ها زهر را تزریق می‌کنند. زیستگاه این نوع از افعی بیشتر در نیزارها، علفزارها و مناطق ییلاق و کوهستانی است.

راحتی خاطرنشان کرد: متأسفانه این گونه از افعی، در خطر انقراض قرار دارد که با شناخت عوامل پراکنش آنها می‌توان تا حدودی از این خطر پیشگیری کرد.

کد خبر 524337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.