سیاست شهرداری از خودرومحوری به شهروند محوری تبدیل شود

یک کارشناس محیط زیست گفت: از آن جا که کلانشهر اراک از قطب‌های صنعتی کشور محسوب می‌شود، با چالش‌های زیست محیطی فروانی روبروست. مدیریت شهری اراک می‌تواند، با توجه ویژه به فضاهای سبز و مسائل ترافیکی شهر و بهره گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد تاثیر بسزایی در کاهش این مشکلات داشته باشد.

سیاوش آخانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهرداری نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی شهروندان دارد، از این رو مهم‌ترین مطالبه شهروندان از شهردار اراک در حوزه زیست محیطی، رسیدگی به وضعیت آلودگی این کلانشهر است.

وی تصریح کرد: وظایف شوراها و شهرداری‌ها در قبال این مسئله تأثیر بسزایی در کاهش آلاینده‌ها خواهد داشت، چرا که مدیریت شهری وظایف مغفول مانده‌ای در خصوص نظارت بر آلایندگی کارخانه‌ها و تأثیر آن بر کیفیت هوای شهری و توسعه فضای سبز به عنوان عاملی مهم در کاهش آلایندگی دارد که باید به آنها پرداخت.

این فعال زیست محیطی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در شهر اراک طرح جامع فضای سبز شهری موجود نیست تا بر اساس آن بتوان برنامه‌ها را در یک افق میان مدت، کوتاه مدت و بلندمدت مشخص کرد به این ترتیب روش انتخاب گونه‌های گیاهی، برنامه جوان‌سازی درختان، نحوه آبیاری و نگهداری فضای سبز به کلی مبسوط مانده است.

آخانی ادامه داد: تغییر سیاست‌های خودرو محور شهر اراک به سیاست‌های شهروند محور نیز مسئله‌ای است که باید به عنوان یک سیاست جامع برای کنترل و مدیریت ترافیک شهر مورد توجه قرار گیرد؛ مدیریت منابع آب شهری نیز از دیگر مواردی است که در حوزه زیست محیطی شهر اهمیت دارد، شهردار باید استفاده صحیح از منابع آب شهری در حوزه‌های مختلف را در نظر داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: مورد دیگری که باید به آن توجه کرد، مدیریت پسماند شهری است، متأسفانه اراک در تفکیک پسماند مطلوب عمل نکرده است و متأسفانه نه تنها این طرح در شهر اراک اجرا نشده بلکه زیرساخت‌های فنی و فرهنگی آن نیز در شهر تأمین نشده است.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به لزوم مشارکت مردمی در برنامه‌های شهری گفت: برای توسعه مشارکت شهروندی نیز تا کنون شاهد برنامه‌ای در دوره‌های قبلی مدیریت شهری نبوده‌ایم، ما نمی‌توانیم تنها با شهرداری به اداره شهر بپردازیم، بلکه شهرداری باید دستش را به روی مردم دراز کرده و با فرهنگ سازی و فرایند سازی، بستری برای مشارکت مردم در برنامه‌های شهری فراهم آورد، چیزی که تاکنون شاهد آن نبوده‌ایم و باید به عنوان یکی از اولویت‌ها در دستور کار شهرداری قرار گیرد. در این راستا، نوع تعامل شهردار و مجموعه شهرداری با سازمان‌های مردم نهاد باید سازماندهی شود، این سازمان‌ها نهادهای غیرانتفاعی و غیر سیاسی‌ای هستند که می‌توانند نقش مهمی در پیشبرد برنامه‌های شهری داشته باشند و گروه‌های مهمی در ایجاد مشارکت مردمی هستند، شهردار باید در این زمینه برنامه منسجمی ارائه دهد.

وی خاطرنشان کرد: طرح جامع کلانشهر اراک تهیه، تصویب و ابلاغ شده است و در حال حاضر در مرحله تهیه طرح تفصیلی شهر هستیم با توجه به اینکه این طرح شبکه ریزبافت شهری را مشخص می‌کند، اهمیت بسیاری در بهبود کیفیت زندگی شهروندان داشته و توجه به مطالعات زیست محیطی و ارزیابی این طرح از این بعد مهم است. در نظام شهرسازی شهر اراک موارد مهمی مثل نحوه بلندمرتبه سازی، مسیرهای بلند مرتبه و مفاهیمی مثل جزیره حرارتی شهری دیده نشده و این مسئله می‌تواند در بلندمدت چالش‌زا بوده و باعث افزایش آلودگی هوای شهر اراک شود.

کد خبر 524213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.