بورس امروز چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

بازار در ابتدای روند خود شاهد فشار عرضه‌ها بود ولی در نیمه دوم در واکنش به سطح حمایتی یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحد گارد صعودی به خود گرفت و از منفی‌های بازار کاسته شد، گروه پالایشی نیز بسیار پر تقاضا بود و برخی از نمادهای این گروه به صف نشستند.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ چهارشنبه ۳۱ شهریورماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند: بازار در ابتدای روند خود شاهد فشار عرضه‌ها بود ولی در نیمه دوم در واکنش به سطح حمایتی یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحد گارد صعودی به خود گرفت و از منفی‌های بازار کاسته شد، گروه پالایشی نیز بسیار پر تقاضا بود و برخی از نمادهای این گروه به صف نشستند.

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با کاهش چهار هزار و ۸۳۴ واحدی به سطح یک میلیون و ۳۸۶ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش شش هزار و ۲۳ واحدی در سطح ۴۱۵ هزار و ۴۹۴ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار کاهش ۰.۳۵ درصدی و شاخص هم وزن رشد ۱.۴۳ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۱۵۷ واحدی به سطح ۲۰ هزار و ۵۶۴ واحد رسید.

بورس امروز چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۶۹ هزار و ۵۷۷ و ۷۳ هزار و ۷۵ میلیارد ریال بود. (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها)

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب هفت میلیارد و ۸۱۷ میلیون و چهار میلیارد و ۱۴۹ میلیون برگه سهم بود. (به تعداد سهام معامله شده حجم معاملات گفته می‌شود)

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تحلیل تکنیکال شاخص کل

به احتمال بسیار زیاد هفته آینده بازار بورس سبز پوش خواهد بود، بازگشت بازار در دقایق پایانی و نوع کندل شاخص کل نیز گواه این موضوع است.

بورس امروز چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

اخبار مهم

عرضه باقی مانده سهام عدالت بازار را با چالش مواجه نمی‌کند

محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس گفت: عرضه باقی مانده سهام عدالت بازار را با چالش مواجه نخواهد کرد و یک طرح برای عرضه سهام عدالت در قالب صندوق در شورای عالی بورس در حال بررسی است.

وی افزود: در طرح ارتقای جایگاه بازار سرمایه ۳۰ الی ۴۰ پروژه اساسی را دنبال می‌کنیم که بهینه سازی دامنه نوسان را هم شامل می‌شود؛ برخی نهادها در مورد دسترسی به اطلاعات نهانی هنوز شفاف سازی نکردند اما دیر یا زود انجام خواهد شد.

رئیس سازمان بورس گفت: وزارت نفت در تعیین نرخ خوراک ملاحظات لازم برای سودآوری پالایشگاه‌ها را در نظر دارد. بنابراین درست است که قیمت «دیر» می‌رسد اما «خوب» می‌رسد. ۱۵۰ میلیون دلار دیگر برای صندوق تثبیت بازار طلبکاریم. نظرات مردم در فضای مجازی را دنبال می‌کنم و به دنبال ساماندهی فضای مجازی هستیم؛ وزیر اقتصاد حامی بازار سرمایه است و خیال ما راحت است که پشتیبانی وزارت اقتصاد را داریم.

از روز گذشته محدودیت مصرف برق صنایع لغو شد

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق گفت: قطعاً با کاهش مصرف برق، افزایش صادرات برق در دستور کار است و اقدامات لازم صورت می‌گیرد.️ رجبی‌مشهدی گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که میزان مصرف امروزِ برق ۵۳ هزار و ۸۰۰ مگاوات باشد و دیگر برای تأمین برق صنایع محدودیتی وجود ندارد، زیرا از دو هفته گذشته محدودیت‌ها را به حداقل رساندیم و اکنون صنایع می‌توانند با حداکثر ظرفیت در مدار باشند.

وی درباره آخرین برنامه‌های تأمین سوخت زمستان گفت: اقدامات وزارت نفت و نیرو برای تأمین سوخت نیروگاه و تکمیل مخازن در حال انجام است، امیدواریم این روند با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند تا محدودیتی نداشته باشیم.

افزایش قابل توجه صادرات فولاد

بررسی آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نشان می‌دهد که طی پنج ماه نخست امسال، صادرات فولاد ایران به طور قابل توجهی افزایش یافته است. صادرات محصولات فولادی نیمه‌تمام در پنج ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳۹ درصد افزایش یافته و به ۳.۱ میلیون تن رسیده است؛ همچنین صادرات محصولات فولادی نهایی نیز در ۵ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۸ درصد رشد کرده و از ۷۴۴ هزار تن به ۱.۴ میلیون تن رسید.

مجلس طرح عرضه خودرو در بورس کالا را پیگیری می‌کند

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به جلسه روز سه‌شنبه کمیسیون صنایع و معادن مجلس که با حضور مدیرعامل ایمیدرو، رئیس شورای رقابت، مدیران عامل ایران خودرو و سایپا و نمایندگان قطعه‌سازان برگزار شد، گفت: در این جلسه انتقاد شدید اعضای کمیسیون صنایع و معادن از عدم حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در سه جلسه گذشته این کمیسیون با دستورکار قیمت‌گذاری خودرو مطرح و عنوان شد که این عملکرد بیانگر بی توجهی وزیر صمت به موضوع خودرو است.

فیروزی گفت: مقرر شد ایدور جمع بندی پیشنهادهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان، قطعه سازان و شورای رقابت را درباره قیمت گذاری خودرو به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارائه کند تا کمیسیون درباره این موضوع تصمیمات مقتضی را گرفته و گزارش را به صحن علنی ارائه دهد.

اجرای بیش از ۱۰ میلیارد دلار پروژه توسعه‌ای در ایمیدرو

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو گفت: واحدهای تابعه ایمیدرو بیش از ۱۰ میلیارد دلار پروژه توسعه در دست اجرا دارند و به نظر می‌رسد بتوانند از منابع داخلی و بازار سرمایه، پروژه‌ها را کامل کنند.

صباغ افزود: ایمیدرو برای تأمین مواد اولیه صنایع خودرو از جمله تولید ورق‌های عریض و کیفی در نورد ۲ فولاد مبارکه اصفهان و حتی لوله ترمز که از خارج وارد می‌شد تفاهمنامه‌هایی با خودروسازان به امضا رساند.

وی با اشاره به اینکه در صنعت مس با مازاد ظرفیت کاتد روبه‌رو هستیم، گفت: با توجه به اینکه دولت قرار است در برنامه هفتم ساخت خودروهای برقی را در دستور کار قرار دهد، مصرف مس در داخل افزایش می‌یابد به همین دلیل ایمیدرو به دنبال شناسایی ظرفیت‌های جدید مس است.

اخبار شرکت‌ها

مفاخر و افزایش سرمایه: گزارش توجیهی هیئت مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۱۷۰ هزار میلیارد ریال به مبلغ یک میلیون و ۶۰۰ هزار میلیارد ریال از محل آورده نقدی سهامداران، مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به منظور اصلاح ساختار مالی و ایجاد امکان تأمین مالی مربوط به مخارج راه اندازی خطوط تولید دو محصول کابل شبکه و دوربین‌های مداربسته که در تاریخ ۱۴۰۰/۰۶/۳۰ به تصویب هیئت مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است.

لابسا و افزایش سرمایه: گزارش توجیهی هیئت مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۳۶۰ هزار میلیارد ریال به مبلغ یک میلیون و ۸۰۰ هزار میلیارد ریال از محل سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی و حفظ سرمایه در گردش موجود و استفاده بهتر از امکانات و منابع انسانی و بهبود عملکرد شرکت در جهت تحقق اهداف و اطمینان از دسترس بودن منابع و نهایتاً منافع سهامداران که در تاریخ ۱۴۰۰/۰۶/۳۰ به تصویب هیئت مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است.

بازارهای جهانی

متانول: به نظر می‌رسد این رویه صعودی در قیمت‌های متانول آسیا در هفته جاری به پشتوانه قیمت‌های بالای زغال سنگ در چین و محدودیت عرضه محموله‌های نقدی در شمال شرقی آسیا و هند، پابرجا بماند. تولیدکنندگان غرب آسیایی قیمت‌های متانول چینی را از نزدیک زیر نظر داشته، و احتمالاً قصد افزایش قیمت‌های خود به هند و کره‌جنوبی را دارند.

گاز: قیمت گاز در اروپا ۱۰ درصد افزایش یافت، با ادامه بازی موش و گربه بر سر صادرات گاز روسیه به اروپا، شرکت گازپروم حاضر نشد برای اکتبر گاز بیشتری از طریق اوکراین به اروپا ارسال کند و باعث افزایش ۱۰ درصدی قیمت‌ها در روز دوشنبه شد. قانونگذاران اروپایی اکنون از کمیسیون اروپا درخواست کرده‌اند درباره احتمال دستکاری بازار توسط شرکت گازپروم روسیه که اصرار دارد به قراردادهای فعلی پایبند است، تحقیق کند.

نفت: گلدمن ساکس پیش بینی کرد یک زمستان سرد و افزایش قیمت گاز طبیعی در بازار جهانی ممکن است به قیمت بالاتر از حد انتظار نفت در پایان سال ۲۰۲۱ منتهی شود و پتانسیل صعود قیمت‌ها به ۸۵ دلار در هر بشکه در سه ماهه چهارم وجود دارد. بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس پیش بینی کرد اگر زمستان در نیمکره شمالی سردتر از حد معمول باشد، تقاضا برای نفت ممکن است ۹۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، هفته گذشته واحد تحقیقاتی بانک آمریکا پیش بینی کرد اگر زمستان سردی در پیش باشد، قیمت هر بشکه نفت در شش ماه آینده می‌تواند تا مرز ۱۰۰ دلار صعود کند.

نقشه بازار بورس

بورس امروز چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 523990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.