روز جهانی بدون خودرو/ ۹ شهر دوستدار پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در جهان

بیست و دوم سپتامبر هر سال به عنوان روز جهانی خودرو شناخته شده است که برای بزرگداشت آن، اغلب مردم تردد سبز را جایگزین سوار شدن بر وسایل نقلیه موتوری می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه جهان با بحران حاکمیت خودروها بر فضاهای عمومی مواجه است که مشکلاتی نظیر آلودگی هوا، سوانح خیابانی و کاهش دسترسی سایر کاربران به خیابان‌ها را در پی داشته است. اما خبر خوش اینکه، مدیران در اغلب نقاط دنیا طی یک دهه اخیر تلاش کرده‌اند تا جای ممکن، مالکیت خیابان‌ها را از وسایل نقلیه موتوری باز پس گیرند و در اختیار سایر حامیان تردد سبز قرار دهند. در این راستا، بسیاری از خیابان‌ها به روی خودروها بسته و تنها عبور و مرور دوچرخه‌سواران، عابران پیاده و افراد سوار بر اسکوتر در آن‌ها مجاز شده است. مدیران بعضی از شهرهای جهان در راستای ترویج تردد سبز پا را فراتر نهاده و به ایجاد شهرهای بدون خودرو پرداخته‌اند. در ادامه به معرفی بهترین شهرهای بدون خودروی جهان پرداخته می‌شود که به شیوه‌های مختلف و در مناطق متعدد خود، تردد وسایل نقلیه موتوری را ممنوع کرده‌اند.

روز جهانی بدون خودرو/ ۹ شهر دوست‌دار پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در جهان

گنت، بلژیک

مقامات گنت، کلانشهری در شمال بلژیک از سال ۱۹۹۶ تردد خودروها در مرکز شهر را ممنوع کرده‌اند تا از این طریق، ترافیک خودرویی را پایان دهند و آلودگی هوا را به حداقل برسانند. منطقه بدون خودروی گنت، فضایی به مساحت حدود ۳۵۰ هزار متر مربع را در بر گرفته ضمن اینکه از امکانات بسیاری برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی برخوردار است.

لامبو، کنیا

لامبو، شهرکی جزیره‌ای در کنیا که در لیست میراث فرهنگی یونسکو قرار گرفته است، قدیمی‌ترین سکونت‌گاه سواحلی شرق آفریقا به شمار می‌رود. تردد وسایل نقلیه موتوری در این جزیره زیبا ممنوع است و تنها عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و سایر کاربران تردد سبز حق عبور و مرور در کوچه و خیابان‌های باریک آن را دارند. معماری بی‌نظیر لامبو که تلفیقی از سبک سواحلی، عربی، فارسی، هندی و اروپایی است، پیاده‌روی را برای گردشگران بسیار لذت‌بخش می‌کند.

روز جهانی بدون خودرو/ ۹ شهر دوست‌دار پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در جهان

جزیره آتش، ایالات متحده آمریکا

جزیره آتش که از محدود مناطق بدون خودرو در سراسر ایالات متحده آمریکا به شمار می‌رود در حومه‌های بیرونی نیویورک واقع شده است. در این شهر اعجاب‌انگیز کوچک هیچ ترافیکی به چشم نمی‌خورد ضمن اینکه بیش از ۲۶ مایل از فضاهای عمومی شهر را سواحل زیبا فرا گرفته است. تردد در جزیره آتش تنها از طریق پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و ارابه امکان‌پذیر است و به همین دلیل، کیفیت هوا شهر در سطح قابل قبولی قرار دارد.

زرمات، سوئیس

زرمات، شهرکی در ناحیه آلمانی زبان ایالت وله در سوئیس به شمار می‌رود که در دامنه کوه معروف اروپایی ماترهورن واقع شده است. تمام خیابان‌ها و گذرگاه‌های زرمات به روی خودروها بسته شده است و ساکنان تنها از طریق دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی حق تردد در داخل شهر را دارند. ساکنان دارای خودروی شخصی می‌توانند وسایل نقلیه خود را در شهرک Täsch، واقع در پنج کیلومتری زرمات پارک کنند و سپس از طریق قطارهایی که هر ۲۰ دقیقه یک بار حرکت می‌کنند به زرمات وارد شوند.

روز جهانی بدون خودرو/ ۹ شهر دوست‌دار پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در جهان

جزیره هیدرا، یونان

تنها کامیون‌های مخصوص حمل ضایعات اجازه تردد در جزیره هیدرا، واقع در دریای اژه را دارند و این در حالی است که ساکنان و گردشگران تنها از طریق تاکسی‌های دریایی یا الاغ قادر به عبور و مرور در آن هستند. البته بازدید از چشم‌اندازهای بی‌نظیر و ساختمان‌های سفید و سرخ جزیره نیز تنها با سرعت کم، یعنی از طریق پیاده‌روی برای گردشگران لذت‌بخش است.

فس ال بالی، مراکش

خیابان‌های قرون وسطایی فس ال بالی، محله‌ای باستانی و دیوار کشی شده، یکی از بزرگ‌ترین مناطق شهری بدون خودرو در جهان به حساب می‌آید. عرض خیابان‌ها و معابر شهر به حدی کم است که هیچ خودرویی قادر به حرکت در آن‌ها نیست بنابراین، اغلب مردم از طریق پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا سوار بر قاطر به عبور و مرور می‌پردازند. تعداد ۹ هزار و ۴۰۰ خیابان پیچ در پیچ در سراسر شهر وجود دارد که همگی مملو از فروشگاه‌ها، مساجد، مدارس و مراکز فرهنگی است که بازدید از آن‌ها، تجربه‌ای شیرین را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد.

روز جهانی بدون خودرو/ ۹ شهر دوست‌دار پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در جهان

لا کامبرسیتا، آرژانتین

لا کامبرسیتا دهکده‌ای کوهستانی در ایالت کوردوبای آرژانتین است که در هیچ گذرگاهی از آن امکان عبور و مرور وسایل نقلیه وجود ندارد. بنابراین، تمام مردم از طریق پیاده‌روی به رفت و آمد می‌پردازند ضمن اینکه گردشگران از تماشای خانه‌های ساخته شده با سبک باواری نهایت لذت را تجربه می‌کنند.

ونیز، ایتالیا

بدون شک، ونیز ایتالیا مشهورترین شهر بدون خودروی جهان به حساب می‌آید که در آن وسایل حمل و نقل موتوری هیچ جایگاهی در رفت و آمد ندارد. در واقع، تمام ساکنان یا مسافران شهر تنها از طریق پیاده‌روی یا قایق‌سواری به عبور و مرور در ۱۱۸ جزیره ونیز می‌پردازند و این در حالی است که عمق آب در بعضی از نقاط آن به ۵۰ فوت نیز می‌رسد. ونیز از ۴۱۶ پل، ۱۷۷ کانال و ساختمان‌های رنگارنگ اعجاب‌انگیز برخوردار است.

روز جهانی بدون خودرو/ ۹ شهر دوست‌دار پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در جهان

هالیبوت کوو، آلاسکا

هالیبوت کوو، شهرکی در بخش شبه جزیره کنای آلاسکا به معنای واقعی کلمه بدون خودرو به شمار می‌رود که در طراحی آن، هیچ زیرساختی برای عبور و مرور وسایل نقلیه تعبیه نشده است. مردم شهر تنها از طریق پیاده‌روی، قایق‌سواری و هواپیماهای دریایی به رفت و آمد می‌پردازند ضمن اینکه نبود خودرو در شهر بازدید از کوه‌ها و حیات وحش را برای تمام مردم لذت بخش کرده است.

کد خبر 523950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.