۳۱ شهریور؛ آغاز ۸ سال رشادت و شجاعت

۳۱ شهریور سالروز شروع جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، به عنوان آغاز هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است و  از ۳۱ شهریور تا ششم مهر ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ رژیم بعثی عراق با تصمیم و طرح قبلی و با هدف برانداختن جمهوری اسلامی جنگ تحمیلی را علیه ایران آغاز کرد. صدام، رئیس جمهور عراق با ظاهر شدن در برابر دوربین‌های تلویزیون عراق با پاره کردن قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر، آغاز تجاوز رژیم بعثی به خاک ایران را اعلام کرد.

۳۱ شهریور سرآغاز هشت سال جنگ، خون، مقاومت، شهادت، ایثار و رشادت‌های پیر و جوان بود، سرآغاز روزهایی که سر به سر، تن به مرگ می‌سپردند تا مبادا وجبی از کیان دین و وطن، به دست کفتاران حریص و متجاوز بیافتد؛ چرا که دفاع مقدس، رساترین واژه در قاموس ایستادگی این ملّت قهرمان است. مردان این دیار در پی تجاوز کفتار صفتان ننگ و نفرین، راه آزادگی را پیمودند و حماسه آفریدند.

در اوج انقلاب جنگی نا برابر به ایران تحمیل شد. در حالی که ایران از جانب استکبار جهانی تحت فشار بود و در داخل کشور نیز جناح‌های وابسته به غرب و شرق با ایجاد هیاهوی و درگیری‌های نظامی درصدد تضعیف نظام بودند و نیروهای نظامی نیز به علت تبعات قهری انقلاب، هنوز مراحل بازسازی و ساماندهی را به طور کامل پشت سر نگذاشته بودند.

در این میان ارتش عراق نیز قصد تصرف یک هفته‌ای ایران را در سر می‌پرواند و در روزهای نخست جنگ نیز بدون مانعی در مرزها تا دروازه‌های اهواز و خرمشهر پیش رفت و جنوب کشور را به خاک و خون کشید و لحظات تلخ و جان سوزی را برای مردم غیور جنوب رقم زد، اما در این شرایط امام خمینی (ره) به خروش آمد و مردم غیور ایران ندای انقلابی‌اش را لبیک گفتند و با تمام وجود از کیان کشور حفاظت کردند. هشت سال پی‌درپی غروب‌های شهادت و طلوع‌های فتح در ذهن تمام دنیا حک کردند.

بعد از شروع جنگ و اعلام قیام علیه ظلم از طرف رهبر انقلاب، در روزهای اول جنگ نیروهای مردمی بدون امکانات و تجهیزات و حتی آموزش‌های نظامی به مقاومت پرداختند و رشادت‌های بی‌نظیری را در دفاع از خاک و ناموس خود به منصه ظهور گذاشتند، رشادت‌هایی که بعد از گذشت چند دهه همچنان مثال‌زدنی است، وقتی سخن از شجاعت جوانان جنگ به میان می‌آید، رشادت و شجاعت‌های باکری‌ها، همت‌ها، خرازی‌ها و … در ذهن‌ها تجلی می‌یابد، رشادت‌هایی که هر چه بگویند باز هم تازگی دارد و جانی دوباره را در رگ‌های غیور مردان ایران برای دفاع از خاک وطن جاری می‌کند.

جنگ هشت ساله که با تحریک و حمایت همه جانبه استکبار جهانی، توسط رژیم بعثی عراق بر مردم ایران تحمیل شد، تنها محدود به خطوط مقدم جبهه‌ها نبود، بلکه تمام سرزمین اسلامی ما اعم از شهرها و روستاها را در برگرفت.

تجاوز عراق به ایران که در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹( سپتامبر ۱۹۸۰)، آغاز شد و به مدت هشت سال ادامه یافت، طولانی‌ترین و بی‌سابقه‌ترین جنگ متعارف قرن حاضر به شمار می‌رود و یادآور خاطرات تلخ و شیرینی برای مردم ایران است که تا ابد از ذهن‌ها پاک نخواهد شد و برای همیشه در قلب رنجور ایران باقی خواهد ماند.

دفاع مقدس در کلام رهبری

«هفته دفاع مقدس نمودار مجموعه‌ای از برجسته‌ترین افتخارات ملت ایران در دفاع از مرزهای میهن اسلامی و جانفشانی دلاورانه در پای پرچم برافراشته اسلام و قرآن است. در این مجموعه تابناک، درخشنده‏‌ترین و نفیس‌ترین نگین گرانبها یاد و خاطره شهیدان است. آنها جوانان و جوانمردان رشید و پاک سرشتی بودند که با آگاهی و درک والای خود موقعیت حساس کشور را تشخیص دادند و وظیفه‏ بزرگ جهاد در راه خدا را مشتاقانه پذیرا شدند. هر ملتی که چنین دلاوران آگاه و شجاعی را در دامان خود پرورده باشد حق دارد به آنان ببالد و آنان را الگوی تربیت جوانان خود در همه دوران‏‌ها بداند…

هفته دفاع مقدس یادآور خون‌های مقدسی است که در پای شجره طوبای انقلاب اسلامی ریخته شد. فرزندان جبهه و شهادت اطاعت را عبادت می‏‌بینند و وارثان دفاع مقدس عزت جهاد را با ذلت در خانه نشستن عوض نمی‏‌کنند، ایستادگی آنها نشستگان تاریخ را به قیام وامی‏‌دارد و این پیام بزرگ دفاع مقدس است.

امروز ۳۱ شهریورماه، روزی برای شروع سال‌های عشق و عطش؛ سال‌های زلال مهربانی؛ سال‌های سجود و صعود؛ سال‌های اوج شهادت و شجاعت مادران شهید؛ سال‌های سنگرهای سوز و گداز؛ سال‌های خوش دوکوهه؛ سال‌های بی‌قراری و انتظار؛ سال‌های عشق و عطش شهادت برای وطن است، وطنی که ذره‌ای از خاکش را سرمه چشم کردند تا مبادا در خواب غفلت بروند و گوشه‌ای از آن طعمه دشمنی بی‌رحم شود.»

دفاعی مقدس با انگیزه‌ای ملی

دفاع مقدس و انگیزه مردم ایران با برخورداری از رهبری توانا و آگاه، هوشمندانه و با انگیزه‌های دینی و ملی در مقابل دشمن متجاوز به پا خاست و صحنه‌های زیبایی از وفاق ملی را به نمایش گذاشت. انگیزه حضور مردم، دینی، عقیدتی و ملی بود. دفاع ما نبردی صددرصد شرافتمندانه بود و به همین دلیل حاضر نشدیم مقررات انسانی و اسلامی را در این جنگ زیر پا بگذاریم.

شروع جنگ با بمباران فرودگاه تهران

در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ رژیم جنگ طلب و توسعه طلب عراق با حمایت آمریکا و غرب، مرزهای ایران را مورد حمله نظامی قرار داد و همزمان نیروی هوایی این کشور مناطق استراتژیک از جمله فرودگاه تهران را بمباران کرد و جنگ تحمیلی رسماً آغاز شد.

دفاع مقدس؛ بزرگترین و عظیم‌ترین رخداد کشور در طی سال‌های پس از انقلاب بوده و هست، دفاعی که کشورمان علیه نه تنها عراق و آمریکا و اسرائیل می‌جنگید بلکه علیه کل دنیا ایستادگی کرد و در مقابل زورگویی‌ها و زیاده‌خواهی‌های استکبار مقاومت شایسته‌ای کرد و به همگان نشان داد که ملت ایران اسلامی زیر بار زور و استکبار و تجاوز نخواهد رفت!

امروزه همه ما می‌دانیم که خودکفایی، آزادی، استقلال، امنیت و آرامش و تمامیت ارضی کشورمان را مدیون خون صدها هزار شهید هستیم و همیشه باید دفاع مقدس را ارج نهاده و به آن افتخار کنیم و چراغ راه آینده خود و آیندگان قرار دهیم.

کد خبر 523917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.