دانش‌آموزان چه نقشی در انتقال ویروس کرونا دارند؟

امسال دانش‌آموزان و معلمان با چالش پراسترس بازگشت به کلاس درس، در دوران همه‌گیری ویروس کرونا مواجه هستند، اما این کار چه پیامدهایی دارد و کدام موارد احتیاطی باید مورد توجه قرار گیرد؟

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اکنون زمان آن فرا رسیده است که دانش‌آموزان جهان از زمان شیوع ویروس کرونا برای نخستین بار در مدارس حضور پیدا کنند، اما پیامدهای این کار نیز باید مورد توجه قرار گیرد و راهکارهای مؤثری برای حفظ سلامت دانش آموزان و ایجاد محیط آموزشی امن و همه شمول در نظر گرفته شود.

این موضوع که آیا دانش‌آموزان باید به مدرسه بروند یا خیر به وضعیت سلامتی آنها، میزان انتقال فعلی COVID-۱۹ و اقدامات حمایتی مدرسه و جامعه، برای کاهش خطر انتقال این ویروس بستگی دارد. اگرچه شواهد موجود نشان می‌دهد که در مجموع خطر ابتلاء به بیماری‌های شدید برای کودکان کمتر از بزرگسالان است، اقدامات احتیاطی خاصی را می‌توان برای به حداقل رساندن خطر عفونت در بین کودکان انجام داد.

نوع شدید کرونا در کدام دانش‌آموزان شایع‌تر است؟

شواهد موجود نشان می‌دهد افرادی که دارای مشکلات زمینه‌ای مانند بیماری‌های مزمن تنفسی از جمله آسم، چاقی، دیابت یا سرطان هستند، در مقایسه با سایر افراد در معرض خطر بیشتری برای ابتلاء به نوع شدید بیماری و مرگ و میر ناشی از آن هستند. به نظر می‌رسد این موضوع در مورد کودکان نیز صادق باشد، اما اطلاعات بیشتری مورد نیاز است.

دوره نهفتگی کرونا در کودکان چه مدت است؟

به گفته سازمان جهانی بهداشت، دوره نهفتگی بیماری کرونا برای کودکان، مشابه بزرگسالان است. زمان بین قرار گرفتن کودک در معرض ویروس COVID-۱۹ و شروع علائم معمولاً حدود پنج تا ۶ روز بوده و از ۱ تا ۱۴ روز متغیر است.

برای محدود کردن دامنه گسترش ویروس کرونا از طریق مدارس و نحوه انتقال آنچه اقداماتی باید انجام شود؟

  • بهداشت تنفسی، شستشوی مرتب دست‌ها، فاصله گذاری فیزیکی مناسب و استفاده از ماسک در وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس باید رعایت شود.
  • در وسایل حمل و نقل عمومی در صورت امکان باید مسافران و دانش آموزان با یکدیگر فاصله فیزیکی حداقل یک متری داشته باشند و به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، پنجره‌های آنها باز نگه داشته شود.
  • در کشورهایی که ویروس COVID-۱۹ سریع‌تر منتقل می‌شود و امکان رعایت فاصله فیزیکی وجود ندارد، استفاده از ماسک برای کودکان کمتر از پنج ساله ضرورتی نداشته، اما کودکان بین ۶ تا ۱۱ سال، باید به طور جدی از ماسک استفاده کنند.

چه نوع ماسکی برای استفاده کودکان توصیه می‌شود؟

استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا در مکان‌های عمومی، به ویژه مناطقی که در آنها رعایت فاصله گذاری اجتماعی امکان پذیر نیست برای کودکان توصیه می‌شود. از آنجا که ممکن است کودکان مبتلا به کرونا قبل از ظاهر شدن علائم بیماری به ویروس آلوده باشند، استفاده از ماسک، راهکار مؤثری برای محافظت از دانش آموزان و کودکان سالم است.

کودکان چه نقشی در انتقال ویروس کرونا دارند؟

نقش کودکان در انتقال ویروس کرونا هنوز به طور کامل مشخص نشده است. همچنین شیوع اندک ویروس در بین معلمان یا کارکنان مدارس نشان می‌دهد که انتقال COVID-۱۹ در محیط‌های آموزشی ممکن است محدود باشد. اما از آنجا که کودکان به طور کلی، بیماری خفیف‌تر و علائم کمتری را نسبت به بزرگسالان تجربه می‌کنند، گاهی اوقات انتقال بیماری توسط آنها کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

بازگشایی مدارس چه تأثیری در انتقال ویروس کرونا دارد؟

با وجود اینکه محدودیت‌های کرونایی در بسیاری از کشورهای جهان به طور تدریجی حذف شده است، هنوز اثرات بلندمدت باز ماندن مدارس بر انتقال ویروس در جوامع ارزیابی نشده است. برخی مطالعات نشان می‌دهد که بازگشایی مدارس تأثیر کمی بر انتقال گسترده‌تر ویروس کرونا در جامعه خواهد داشت، اما در مورد نقش کودکان در انتقال بیماری کرونا از محیط‌های آموزشی، باید مطالعات بیشتری انجام شود.

موارد احتیاطی دانش‌آموزان برای مقابله با ویروس کرونا

در چنین شرایطی طبیعی است که دانش آموزان احساس ناراحتی، نگرانی، گیجی، ترس یا عصبانیت داشته باشند، اما آنها باید بدانند که تنها نیستند و با فردی که به او اعتماد دارند مانند والدین یا معلم خود صحبت کنند تا بتوانند به سلامت خود و افراد مدرسه خود کمک کنند.

آنها باید دست‌های خود را به طور مرتب برای مدت حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویند و به یاد داشته باشند که به صورت، چشم‌ها، بینی و دهان خود دست نزنند.

دانش آموزان نباید فنجان، ظروف غذا یا نوشیدنی خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

آنچه را که آنها درباره پیشگیری از بیماری می‌آموزند باید با خانواده و دوستان خود، به ویژه کودکان خردسال، به اشتراک بگذارند.

دانش آموزان نباید کسی را به خاطر بیمار بودن مسخره و یا اذیت کنند، زیرا انتقال ویروس کرونا تفاوتی بین مرزهای جغرافیایی، اقوام و افراد با سنین یا جنسیت مختلف قائل نیست.

کد خبر 523827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.