دشمنان قدیمی در مسیر صلح

تغیرات مدیران در وزارت میراث فرهنگی، حل اختلافات بین قطر و عربستان، برنامه دیدارهای وزیر خارجه ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد و گزینه‌های پیشنهادی نمایندگان برای ریاست سازمان محیط زیست از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ دوشنبه ۲۹ شهریورماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «صداوسیمایی‌ها به «میراث» رسیدند!» به بررسی تغیرات مدیران در وزارت میراث فرهنگی پرداخت و نوشت: عزت‌الله ضرغامی بیش از همه به عنوان رئیس اسبق سازمان صداوسیما شناخته می‌شود و به‌راحتی نمی‌توان پذیرفت که روحیات و مواضع او تغییر کرده است. خودش تلاش دارد تا این تغییر را به اثبات برساند، چنانکه در فضای مجازی بسیار فعال شد و با منتقدانش صبحانه خورد اما باور تغییر او هنوز هم سخت است. عزت‌الله ضرغامی از سوی رئیسی به عنوان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری منصوب شد و انتصابات او نشان داد که پر بیراه نیست اگر ادعا شود او نتوانسته از مواضع قبلی خود عدول کند چنانکه در ابتدا مدیرکل روابط‌عمومی این وزارتخانه تغییر داده شد که اتفاقاً مدیر قبلی نیز از خبرنگاران صداوسیما بود اما حسن میثمی که سابقه اجرا در تلویزیون سازمان صداوسیما را نیز دارد، جایگزین او شد. او علی دارابی را هم به عنوان قائم‌مقام وزیر و معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منصوب کرد. دارابی معاون امور مجلس و استان‌های سازمان صداوسیما، قائم‌مقام سازمان صداوسیما، معاون سیمای سازمان صداوسیما، مشاور رئیس سازمان صداوسیما و معاون امور استان‌ها بوده است.

همین انتصاب سبب انتقاد کارکنان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شد چنانکه در نامه‌ای به ضرغامی آوردند: «این مجموعه در حال حاضر با مشکلات بسیاری دست به‌گریبان است، انتخاب مسئولی که فاقد تجربه کافی باشد ممکن است نه تنها به حل و فصل مشکلات موجود کمکی نکند، بلکه به بحران‌سازی‌های جدی منجر شود. در این زمینه به موضوعاتی نظیر بحران حذف میدان نقش جهان از فهرست میراث‌جهانی، آتش‌سوزی مسجد جامع ساری، تخریب کاروانسرای تاریخی شهر نیشابور و به بسیاری نمونه دیگر بحران‌زا در سطوح ملی و بین‌المللی می‌توان اشاره کرد.»

در ادامه تغییراتی که یکشنبه ۲۸ شهریورماه در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آغاز شد، ضرغامی، طاهره قیومی را به عنوان مشاور و مسئول پیگیری‌های ویژه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی منصوب کرد. او پیش‌تر ریاست مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر ریاست‌جمهوری حسن روحانی را به عهده داشت. ضرغامی از مدت‌ها قبل در نقش حامی قیومی ظاهر شده و معتقد بود: «بعد از پست اینستاگرامی من، وزیر اطلاعات درباره پرونده طاهره قیومی عذرخواهی کرد. گفت همه باید زیر یک وجب خاک بخوابیم. در همه بولتن‌ها نوشته بودند طاهره قیومی خواهرزاده آقای روحانی است، در یک جلسه مهم یکی از مسئولان بالا رتبه (با اشاره به مسائل جاسوسی) گفت همین خانم قیومی که خواهرزاده آقای روحانی است… گفتم خواهرزاده آقای روحانی نیست، هیچ نسبتی هم با او ندارد، جاسوس هم نیست. ایشان ۱۴ روز انفرادی هم رفت و خیلی هم اذیت شد، همه هم از او عذرخواهی کردند اما هیچ‌کس حاضر نشد یک برگه دست ایشان بدهد که اشتباه رخ داده است.»

البته قیومی هم به یکباره حامی رئیسی شده بود و در مرداد سال‌جاری این توئیت را منتشر کرد: «طاهره قیومی در توئیتی نوشت: شرایط پیش‌روی دولت آقای رئیسی، شبیه است به صبح روز پنجم دی ماه ۸۲ در بم کرمان، ویرانه‌ای تلخ و سخت، اما آواربرداری که تمام شود، ساختن و مرمت شیرین است. همه امیدواریم.»

دشمنان قدیمی در مسیر صلح

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دشمنان قدیمی در مسیر صلح» به بررسی حل اختلافات بین قطر و عربستان پرداخت و نوشت: در ۱۸ آگوست، طحنون بن زائد، مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی به آنکارا رفت تا با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دیدار کند. سالهاست که دو کشور بر سر حمایت اردوغان از گروه‌های اسلام گرا در خاورمیانه با هم اختلاف دارند. مقامات ترکیه امارات متحده عربی را به حمایت از کودتای نافرجام در سال ۲۰۱۶ متهم کردند. اما هیچکدام از این موارد در بیانیه رسمی پس از ملاقات آن‌ها ذکر نشد، در عوض آن‌ها در مورد همکاری اقتصادی دو طرف صحبت کردند.

به گزارش انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: یک هفته بعد شیخ طحنون با امیر قطر ملاقات کرد. پس از آنکه امارات متحده عربی و سه کشور عربی دیگر در سال ۲۰۱۷ قطر را تحریم کردند، این اولین بار است که یکی از مقامات بلندپایه اماراتی به قطر سفر کرده است. در اینجا هم، صحبت‌ها در مورد همکاری بود. شیخ یکی از تأثیرگذارترین شخصیت‌های امارات متحده عربی و برادر محمد بن زائد، حاکم بالفعل امارات به شمار می‌رود. سفرهای وی نشانه تغییر سیاست خارجی امارات بود. البته ابوظبی تنها بازیگر در خاورمیانه نیست که تغییر مسیر می‌دهد.

در خاورمیانه امروز دو شکاف اصلی وجود دارد. اول، تقابل کشورهای خلیج فارس و اسرائیل با ایران و متحدانش است. دوم، شکاف بین کشورهایی مانند ترکیه و قطر (که به اسلام گرایان نزدیک هستند) با مصر و امارات متحده عربی که چنین نیستند. این تفرقه‌ها به درگیری در جاهایی مانند لیبی و یمن دامن زده و اختلافات خونین دیگری را در جاهای دیگر برانگیخته است.

با این حال، در پنج ماه گذشته، دشمنان دیرینه تلاش کرده اند که در روابط شأن دیپلماسی را جایگزین کنند. عربستان و ایران در ماه آوریل گفت‌وگوهایشان را آغاز کردند. ترکیه به دنبال ترمیم روابط خود با مصر است که پس از سرنگونی دولت مصر در سال ۲۰۱۳ توسط ارتش در حالی که اردوغان منتقد سرسخت کودتا بود، روابطشان دچار مشکل شد. قطر و مصر نیز که روابط‌شان از هم پاشیده بود، به عادی‌سازی رابط‌شان اقدام کرده‌اند. مصر حتی به الجزیره، یک شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای قطری که اغلب طرفدار اخوان المسلمین است، اجازه داد دفتر خود را در قاهره که پس از کودتا تعطیل شده بود، دوباره بازگشایی کند.

برجسته‌ترین این اتفاقات، اجلاس بغداد در ۲۸ اوت بود که مقامات مصر، ایران، قطر، عربستان سعودی، ترکیه و کشورهای دیگر را گرد هم آورد. اگرچه این نشست بدون هیچ توافق مشخصی به پایان رسید، اما انجام گفتگو به خودی خود یک پیشرفت بزرگ بود. خوب است توجه داشته باشیم که خیلی از شرکت کنندگان قبلاً حاضر نبودند در چنین گردهمایی‌ای شرکت کنند. خوش بین‌ها امیدوارند این جلسات نشانه‌ای از پایان احتمالی اختلافات ویرانگر منطقه باشد. خاورمیانه مکانی بی رحم برای خوش بینان است، اما در این مورد، امیدهای آنها ممکن است کاملاً بی جا نباشد.

منازعه عربستان و ایران که تحولات منطقه را پس از سال ۱۹۷۹ شکل داد، در چهار سال گذشته به یک مناقشه‌ی متوقف شده، تبدیل شده است. بخشی از آن به دلیل موفقیت ایران و شکست عربستان در اعمال نفوذ در خارج از مرزهایشان است. محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در روزهای آغازین قدرت خود یک سری اشتباهات در سیاست خارجی انجام داد. اما در ادامه تمرکز خود را بر تغییر اقتصاد نفتی متمرکز کرده است. امارات متحده عربی نیز بعد از اتخاذ سیاست خارجی تهاجمی خود، به دنبال تنش زدایی است.

مقامات ابوظبی می‌گویند: تنش زدایی یکی از اثرات جانبی کووید -۱۹ است. یک دیپلمات اماراتی تصریح کرد: همه‌گیری ما را متوجه کرد که باید به مسائل داخلی خود توجه کنیم و برخی از حضورهای‌مان را در خاورمیانه گسترده‌تر کنار بگذاریم. اما به نظر می‌رسد که این یک توجیه و نوش دارو پس از مرگ سهراب است، زیرا امارات متحده عربی خروج نیروهای خود را از یمن در سال ۲۰۱۹، ماه‌ها قبل از همه‌گیری آغاز کرد. جنگ یمن تبدیل به یک باتلاق شده بود. در همین حال، حمایت اماراتی‌ها از یک جنگجوی ضد اسلام در لیبی عمدتاً به لطف مداخله ترکیه با شکست به پایان رسید. به این ترتیب، سیاست خارجی فعال ابوظبی دستاوردی نداشت و مقامات امارات فهمیدند بهتر است بر اقتصاد خود متمرکز شوند، اقتصادی که گرچه تنوع بیشتری نسبت به کشورهای همسایه دارد، اما هنوز آمادگی لازم را برای انتقال سریع از اقتصاد مبتنی بر انرژی و دور از نفت ندارد. حالا مقامات این کشور مشغول اعلام مجموعه‌ای از ابتکارات اقتصادی هستند.

دشمنان قدیمی در مسیر صلح

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «محک اراده دولت سیزدهم در احیا برجام» به بررسی دیدارهای وزیر خارجه ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد پرداخت و نوشت: فاصله اندکی پس از تغییر در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران راهی نیویورک خواهد شد تا ضمن حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دیدارهایی «جداگانه و دوجانبه» با وزرای خارجه کشورهای ۱+۴ داشته باشد. این گفت‌وگوها در شرایطی صورت خواهد گرفت که به گفته سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اگر مذاکرات در حاشیه مجمع عمومی «سودمند» تشخیص داده شود، احتمال برگزاری نشستی مشترک میان وزرای خارجه ایران و کشورهای ۱+۴ وجود دارد.

گفت‌وگوها پیرامون احیای برجام که در ازای رفع تحریم‌ها و اعطای مشوق‌های اقتصادی به ایران، شرایطی را برای تقویت نظارت بین‌المللی و محدود کردن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران فراهم می‌کرد، در ماه ژوئن (تیر) و پس از پیروزی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم متوقف شد. در مردادماه، پس از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی نیز که در تبلیغات انتخاباتی وعده «مذاکره از موضع قدرت» را داده بود، نه تنها روند گفت‌وگوها برای احیای برجام از سرگرفته نشد، بلکه با انتصاب علی باقری، یکی از جدی‌ترین مخالفان توافق هسته‌ای به عنوان معاون وزیر خارجه و احتمال بالای اعمال تغییر در تیم مذاکره‌کننده نگرانی‌ها در خصوص آینده ا ین توافق افزایش یافت.

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران دراین‌باره گفت: «آقای دکتر امیر عبداللهیان دوشنبه برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل راهی نیویورک می‌شود. در این

سفر چندروزه و کوتاه ایشان حدود ۴۵ ملاقات دوجانبه با وزیران امور خارجه کشورهای مختلف از قاره‌های مختلف خواهند داشت.» سعید خطیب‌زاده همچنین درباره اینکه آیا گفت‌وگوهای برجامی در این نشست اتفاق خواهد افتاد، تاکید کرد: «اگر ببینیم این ملاقات می‌تواند در مسیر آنچه گفتیم یعنی مذاکره، سودمند باشد در مورد این موضوع تصمیم می‌گیریم. هنوز تصمیمی در مورد این موضوع اتخاذ نشده است و باید دید دستور کار آن چیست؟ وزیر خارجه کشورمان در جریان سفر خود به نیویورک به صورت جداگانه و دو جانبه با همه وزرای خارجه ۱+۴ دیدار و رایزنی می‌کند.»

در هفته‌های اخیر اروپا و ایالات متحده چندین بار بر ضرورت بازگشت به گفت‌وگوها برای احیای برجام تاکید کرده‌اند. ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز شنبه ۱۸ سپتامبر در این خصوص اعلام کرد که آنتونی بلینکن با وزیر خارجه جدید بریتانیا گفت‌وگو داشته و دو طرف ضمن گفت‌وگو درباره چالش‌های روز خواستار آغاز دوباره و فوری گفت‌وگوها برای احیای برجام شده‌اند. شنبه شب نیز هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در گفت‌وگویی تلفنی با لیز تراس همتای انگلیسی خود درباره مساله ایران به گفت‌وگو پرداخت. او با اشاره به این تماس تلفنی در توئیتر نوشت: «ما به همکاری نزدیک آلمان - بریتانیا در حوزه امنیتی و سیاست خارجی ادامه خواهیم داد. توافق کردیم که تسریع در از سرگیری مذاکرات با ایران در خصوص برجام یک ضرورت است.»

از طرفی، به‌رغم اینکه در هفته‌های گذشته تردیدهایی نیز پیرامون نگاه دولت بایدن به توافق هسته‌ای با ایران مطرح شده بود و بیم آن می‌رفت که دولت ایالات متحده به این نتیجه برسد که برجام دیگر در خدمت به نظام منع اشاعه توافق کارآمدی نیست، واشنگتن همچنان اعلام می‌کند که بازگشت به برجام به نفع همه طرف‌هاست. روز ۱۷ سپتامبر، جالینا پورتر معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره سخنرانی رئیس‌جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل و حضور وزیر امورخارجه ایران در این نشست گفت: «در رابطه با منافع‌مان با ایران باید بگویم که همچنان بازگشت متقابل به برجام در راستای منافع ملی‌مان است. همچنین بهترین گزینه در دسترس برای محدود کردن دوباره برنامه هسته‌ای ایران است.»

دشمنان قدیمی در مسیر صلح

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تصمیم‌سازی نمایندگان برای دولت؟» به بررسی گزینه‌های پیشنهادی نمایندگان برای ریاست سازمان محیط زیست پرداخت و نوشت: نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد که رئیس‌جمهوری، سمیه رفیعی، دیگر نماینده تهران را به‌عنوان رئیس سازمان محیط زیست معرفی کند. رابطه مجلس با دولت از همراهی گذشته و رسماً نمایندگان در حال تصمیم‌سازی برای دولت دوازدهم هستند. از یک سو تا جایی که توانستند برای دریافت سهمیه در کابینه تلاش کردند و از سویی دیگر برای وزرا تعیین‌تکلیف می‌کنند.

روز گذشته گزارشی مبنی بر نگاه از بالا به پایین مجلس به کابینه منتشر کردیم که نماینده کاشمر به‌صراحت گفته بود هرچه ما تصویب کنیم، وزیر ارتباطات قبول خواهد کرد که نشان می‌دهد انتظار بهارستان‌نشینان از کابینه، وزرایی مطیع است‌. محمدجواد نیک‌بین درباره سرنوشت طرح محدودسازی اینترنت که با نام طرح صیانت شناخته می‌شود، گفته بود: «وزیر ارتباطات در این زمینه مطیع مجلس است و هرچه را مجلس مصوب کند، می‌پذیرد و تاکنون پیشنهادی در این زمینه نداشته است»؛ سخنانی که انتقادهای بسیاری به همراه داشت. حال نیز یکی از اعضای فراکسیون زنان در توییتی از رئیسی خواسته است یک نماینده دیگر مجلس را با خود به پاستور ببرد.

زهره الهیان، عضو فراکسیون زنان مجلس در مطلبی در صفحه توئیتر خود نوشت: «سازمان محیط زیست در طی سالیان اخیر با بی‌مسئولیتی فراوان نیازمند به‌کارگیری فردی متخصص، جوان و انقلابی است تا بتواند عقب‌ماندگی‌ها را جبران نماید. امیدوارم رئیس‌جمهور محترم با انتخاب ‫سمیه رفیعی‬ از بانوان جوان، فعال و متخصص در حوزه محیط زیست، موجبات تحول در حفظ محیط زیست به‌عنوان امانت آیندگان شود».

نمایندگان مجلس که از چندین ماه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری نشان داده بودند سودای پاستور دارند و حتی زمان اصلاح قانون انتخابات برای پیروزی نامزد مورد حمایت خود در حال قانون‌گذاری بودند، در نهایت با انتقاداتی که از رویه مجلس شد و عدم نامزدی محمدباقر قالیباف تصمیم گرفتند از سیدابراهیم رئیسی حمایت کنند که اگر هم حمایت نمی‌کردند، تأثیری در رأی او نداشت زیرا مجلس یازدهمی‌ها خود در انتخاباتی حداقلی راهی بهارستان شده‌اند و توان به جوش‌وخروش آوردن مردم در پای صندوق‌های رأی را نداشتند. با پیروزی رئیسی ماجرای سهم‌خواهی بهارستان‌نشینان در چینش کابینه خود را نشان داد و گفته شد رئیسی برای معرفی کابینه تحت‌فشار قرار گرفته است.

درنهایت هم شاهد حضور اسامی نمایندگان در تیم رئیسی چه در وزارت و چه در معاونت بودیم. نمایندگان مجلس یازدهم بیش از آنکه بر مسئولیت خطیر نمایندگی تمرکز داشته باشند، سودای رسیدن به پاستور در سر می‌پرورانند و اگر این روند ادامه یابد، بعضی حوزه‌ها دیگر نماینده‌ای در بهارستان نخواهند داشت؛ مانند آنچه در رابطه با استان قم رخ داد و مهرداد گودرزوند چگینی، نماینده منتقد رفتن نمایندگان از مجلس در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با استعفای «علیرضا زاکانی» از سمت نمایندگی مردم قم و مرکز پژوهش‌های مجلس با هدف تصدی ریاست شهرداری تهران، گفته بود: طبق اصل ۸۴ قانون اساسی نمایندگان در برابر ملت ایران مسئولیت دارند. اصل ۸۵ نمایندگانی را قائم به شخص می‌داند و بر اساس اصل ۶۷ قانون اساسی نمایندگان قسم یاد کرده‌اند که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای جمهوری اسلامی، انقلاب و ملت باشند.

نماینده مردم رودبار افزوده بود: این استعفا سبب شده موارد قانونی در سه اصل مهم قانون اساسی زیرپا گذاشته شود. از طرفی گناه مردم قم برای اعتماد به شما چیست؟ هزینه برگزاری دوباره انتخابات را محاسبه کرده‌اید؟ آیا به تبعات کوچ خود از جایگاه نمایندگی به شهرداری تهران فکر کرده‌اید؟ انتقاداتی که جدی گرفته نشد و بعد از زاکانی، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر کشاورزی، شاهد پذیرش استعفای قاضی‌زاده‌هاشمی هم در صحن علنی بودیم که برای تصدی ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران و معاونت رئیس‌جمهور ایران انتخاب شد. گویا بهارستانی‌ها به این میزان قانع نیستند و برای مناصب باقی‌مانده در دولت برای رئیسی تعیین‌تکلیف می‌کنند.

دشمنان قدیمی در مسیر صلح

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مدعیان اصلاحات در شوک شانگهای یکی به نعل یکی به میخ!» و بررسی واکنش اصلاح طلبان به عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای پرداخت و نوشت: نشست سران دولت‌های عضو سازمان همکاری شانگهای در روزهای ۱۶ و ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲۵ و ۲۶ شهریور ۱۴۰۰) در دوشنبه پایتخت کشور تاجیکستان برگزار شد. در این نشست سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران به دعوت امامعلی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان و رئیس دوره‌ای سازمان همکاری‌های شانگهای در صدر یک هیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی عازم دوشنبه شده بود.

یکی از دستور کارهای مهم در نشست اخیر شانگهای بررسی موافقت اعضا برای آغاز بررسی روند عضویت ایران در این سازمان مهم منطقه‌ای به‌عنوان یک عضو دائم بود که در نهایت با تأیید اعضای دائم این سازمان ایران به‌عنوان عضو دائم جدید پذیرفته شد. اکنون بسیاری از ناظران سیاسی بر این باور هستند که نهایی شدن عضویت دائمی‌ایران در سازمان شانگهای دستاوردها و ظرفیت‌های بزرگی را برای جمهوری اسلامی ایران به همراه خواهد داشت.

عضویت دائم در سازمان شانگهای، از این پس ایران را به‌عنوان قدرتی که علاوه بر پشتوانه محکم مردمی و اعتقادی داخلی با یک پشتوانه بزرگ سیاسی- اقتصادی- امنیتی خارجی نیز همراه شده است، معرفی خواهد کرد که طبعاً اثر تهدید و فشارهای غرب را به مراتب خواهد کاست.

این اتفاق بزرگ که با درخواست روسیه، پذیرش تاجیکستان، به‌عنوان رئیس دوره‌ای شانگهای و موافقت همه کشورهای عضو رقم خورد، صفحه تازه‌ای از روابط راهبردی ایران با کشورهای شرق را رقم زد تا در هیاهوی دشمنی‌های غرب با ملت ایران و تلاش برای انزوای ایران، این پیام به جهان صادر شود که جایگاه والا و نقش مؤثر ایران در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی قابل نادیده گرفته شدن نیست.

وجوه گسترده و اثرگذار شانگهای در عرصه مناسبات بین‌المللی از یک سو و جایگاه ویژه و راهبردی ایران در نظام بین‌الملل به‌عنوان کشوری با ظرفیت‌های فراوان و حلقه وصل شرق به غرب از سوی دیگر، این رخداد بزرگ را به عاملی برای اضافه‌شدن ظرفیت‌های فراوان اقتصادی و ژئوپلیتیکی جمهوری اسلامی ایران به سازمان شانگ‌های و بهره‌مندی ایران از منافع قابل توجه عضویت در این سازمان مبدل کرد. صرف‌نظر از دستاوردهای اقتصادی عضویت ایران در شانگهای، این رخداد از نقطه‌نظر ایجاد موازنه راهبردی در حوزه تنظیم روابط با غرب نیز واجد دستاوردهای قابل‌توجهی برای ایران است.

اهمیت این مسئله آنگاه روشن‌تر می‌شود که بدانیم بخش عمده‌ای از فشارهای اقتصادی و سیاسی سالیان گذشته غرب بر ایران که با نگاهی زورگویانه همراه بود با حضور ایران در یک پیمان منطقه‌ای مؤثر، محکوم به کاهش بوده و به‌طور قطع از دامنه اثرگذاری آن کاسته خواهد شد.

حضور ایران به‌عنوان عضو دائم در این سازمان با توجه به فعالیت‌ها و همکاری‌های گسترده اعضا آن در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، بازرگانی، پولی- بانکی، انرژی و فرهنگی قطعاً فضای مناسب‌تری را برای تعاملات بین‌المللی کشورمان با توجه به عزم دولت در نگاه به شرق فراهم خواهد آورد و ایران نیز به دلیل داشتن منابع غنی انرژی و نفت و گاز طبیعتاً یک مهره و وزنه مهم در سازمان همکاری شانگهای خواهد بود و افزایش این همکاری‌ها برای همه طرف‌های عضو سودمند خواهد بود چنانکه عده‌ای از آن به‌عنوان یک همکاری برد- برد یاد می‌کنند.

دشمنان قدیمی در مسیر صلح

کد خبر 523317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.