سپتامبر؛ ماه آگاهی از سرطان دوران کودکی

ماه آگاهی از سرطان دوران کودکی (CCAM)، مناسبتی که هر سال در ماه سپتامبر و توسط سازمان‌های مربوطه در سراسر جهان برگزار می‌شود، یادآوری است بر این حقیقت که این معضل یک اپیدمی رو به رشد و جلوگیری از آن نیازمند تلاشی مشترک است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آنکولوژی کودکان (شاخه‌ای از پزشکی که روی تشخیص و درمان سرطان در کودکان متمرکز است)، یکی از دردناک‌ترین و البته غیرقابل انکارترین بخش‌هاست که تقریباً همه مردم جهان معتقدند نباید در هر بیمارستانی وجود داشته باشد و آن را محدود به بیمارستان‌های تخصصی کودکان می‌دانند. با این حال سرطان واقعیت تلخی است که هزاران هزار کودک در سراسر دنیا با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و وجود مناسبتی برای افزایش آگاهی عمومی نسبت به آن یکی از لازمه‌های مقابله با این بیماری ناگوار محسوب می‌شود.

حقایقی از سرطان کودکان

بنا بر تخمین‌ها، تنها در ایالات متحده‌آمریکا سالانه ۱۷ هزار و ۲۹۳ کودک به سرطان مبتلا می‌شوند، سرطانی که نه یک نوع بلکه شامل ۱۲ شاخه اصلی و بیش از ۱۰۰ زیرشاخه است. از سوی دیگر سرطان عامل شماره یک مرگ‌ومیر ناشی از بیماری در کودکان است. به طور فعال سالانه بیش از یک‌صد هزار کودک در سراسر جهان جان خود را در اثر ابتلاء به سرطان از دست می‌دهند حال آنکه تنها ۶ داروی تأیید شده جهانی برای درمان سرطان کودکان وجود دارد ولی برای درمان بزرگسالان درگیر سرطان از صدها نوع دارو بهره گرفته می‌شود. از سوی دیگر بیش از ۹۵ درصد از نجات‌یافتگان از سرطان دوران کودکی، تا ۴۵ سالگی درگیر مشکلات سلامتی بسیاری می‌شوند که به عوارض جانبی ناشی از خود سرطان یا درمان آن برمی‌گردد.

ماه آگاهی از سرطان دوران کودکی

با هدف افزایش آگاهی و جمع‌آوری بودجه برای کمک به مبتلایان به سرطان دوران کودکی، سازمان سرطان کودکان آمریکا (ACCO) مردم سراسر جهان را تشویق می‌کند که در ماه سپتامبر به افتخار و به یاد تمامی کودکان درگیر به این بیماری دردناک و خانواده‌های آن‌ها به پا خیزند و نهایت تلاش خود را برای افزایش آگاهی در زمینه سرطان دوران کودکی به کار گیرند. ACCO به مدت بیش از ۲۰ سال است که در زمینه سیاست‌های مهمی که بر کودکان مبتلا به سرطان و بازماندگان آن‌ها تأثیر می‌گذارد، پیشرفت واقعی داشته است.

ماه آگاهی از سرطان دوران کودکی زمانی است که بشر پیشرفت‌هایی را در زمینه درمان سرطان دوران کودکی و مراقبت از نجات‌یافتگان و نیز بازماندگان مغلوبان در راه مبارزه با آن گرامی می‌دارد، خانواده‌ها به بزرگداشت یادبود کودکانی می‌پردازند که از دست داده‌اند و و حامیان جدیدی برای پیوستن به مأموریت جهانی مبارزه با سرطان دوران کودکی می‌پیوندند تا برای دستیابی به روزی که هر کودک مبتلا به سرطان بتواند زندگی طولانی و سالمی داشته باشد تمامی تلاش خود را به کار گیرند. این مناسبت در سال جاری به صورت مجازی و از طریق برگزاری کنفرانس‌های تصویری و تلفنی با نمایندگان و کارکنان کنگره، پزشکان، مسئولین و خانواده‌های کودکان مبتلا به سرطان برگزار می‌شود.

تاریخچه ماه آگاهی از سرطان دوران کودکی

انجمن سرطان کودکان آمریکا از اوایل سال ۱۹۹۰ مشارکتی عمیق و گسترده در ارتباط با ماه آگاهی از سرطان دوران کودکی داشته است. در اکتبر همین سال، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، این ماه را به‌عنوان "ماه ملی آگاهی برای کودکان مبتلا به سرطان" اعلام کرد، با این حال در سال‌های پس از آن هیچ گونه فعالیتی در این زمینه انجام نگرفت. پس از آن در سال ۲۰۱۲ بار دیگر بحث درباره لزوم وجود چنین مناسبتی از سر گرفته شد و باراک اوباما رسماً اعلامیه‌ای مبنی بر تعیین ماه سپتامبر به‌عنوان "ماه آگاهی از سرطان دوران کودکی" صادر کرد.

ضرورت ماه آگاهی از سرطان دوران کودکی

اولین باری که بسیاری از خانواده‌ها کلمه " نوروبلاستوما" را می‌شنوند زمانی است که این مشکل در کودکان‌شان تشخیص داده می‌شود. بسیاری از کودکان مبتلا به سرطان نیز در ابتدا علائم بسیار کمی از خود نشان می‌دهند و بدین‌ترتیب در اغلب موارد تشخیص سرطان آن‌ها در مراحل اولیه دشوار است. با این حال نوروبلاستوما یک سرطان تهاجمی است که سالانه حدود ۱۰۰ کودک را تحت تأثیر قرار می‌دهد و تشخیص آن می‌تواند یک شوک کامل برای خانواده‌ها باشد. اکثر کودکان مبتلا به این سرطان تهاجمی زیر پنج سال سن دارند.

ماه آگاهی از سرطان دوران کودکی، یعنی سپتامبر، مناسبتی است که در آن تلاش می‌شود سرطان کودکان به کل جهان شناسانده و به نجات جان بسیاری از کودکان و نوجوانان کمک شود. این ماه نه تنها مناسبتی برای کودکانی است که در حال دست و پنجه نرم کردن با این بیماری ناگوار هستند، بلکه رویدادی برای یادبود افرادی محسوب می‌شود که در این مبارزه مغلوب شده‌اند. همچنین رویدادی است که خانواده‌های این دسته از بیماران را نیز شامل می‌شود.

قابل انکار نیست که وقتی یکی از اعضای خانواده در بزرگسالی درگیر سرطان می‌شود در واقع تبعات این بیماری کل خانواده را در برمی‌گیرد، با این حال زمانی که فرد بیمار در دروان کودکی به سر می‌برد همه چیز متفاوت خواهد بود. والدین خسته، ترسیده و پر از هراس که با استرس از شکست فرزند خود در مبارزه با بیماری مواجه هستند و باید با حفظ ظاهر مدافع حفظ روحیه فرزندشان باشند، همچنین ترس خود از فردای کودکان نجات‌یافته‌ای را در دل مخفی نگه دارند که در آینده همواره ابری از نگرانی در مورد بازگشت سرطان، معلولیت، ناباروری و مسائل مالی را در بالای سر خود احساس می‌کنند.

علاوه بر این، علی‌رغم تلاش‌های بسیار سازمان‌هایی هم‌چون "سنت جوز" برای حفظ روحیه و درمان کودکان در مسیر مبارزه با سرطان، خانواده‌های مواجه با این مشکل همچنان با مشکلات مادی و معنوی بسیاری مواجه هستند. بازماندگانی که فرزندان خود را از دست داده‌اند نیز بیش از هر زمانی نیازمند حمایت هستند و بدین ترتیب ماه آگاهی از سرطان دوران کودکی، نه تنها روی کودکان مبتلا که روی تأثیراتی که خانواده‌های آنان در راه مبارزه با بیماری فرزند دلبند خود متحمل می‌شوند نیز تمرکز دارد.

کد خبر 523273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.