کورتانا ویندوز ۱۰ چیست؟ + غیر فعال سازی و ویژگی دستیار دیجیتالی Cortana مایکروسافت

دستیار صوتی مایکروسافت، کورتانا نام دارد. این دستیار دیجیتال و هوش مصنوعی می‌تواند در تلفن های هوشمند و ویندوز با استفاده از موتور جستجوی Bing تماس های تلفنی را آغاز کند، پیام های متنی را ارسال کند و بخواند و به سوالات و پیام ها پاسخ دهد.

به گزارش ایمنا، کورتانا در ویندوز ۱۰ نقش یک دستیار صوتی دیجیتال را بازی می‌کند که شباهت‌های بسیاری با Siri (سیری) و Google Now (گوگل نو) دارد. در نسخه‌های اولیه این سرویس، شباهت‌های بسیاری میان کورتانا با شخصیت بازی ویدئویی Halo (هیلو) وجود داشت.

دستیار صوتی چیست؟

دستیار صوتی، نرم افزار یا اپلیکیشنی است که به فرمان و پرسش‌های صوتی کاربر، واکنش نشان داده و درخواست وی را اجرا می‌کند. دستیار هوشمند می‌تواند به سوالات کاربر پاسخ دهد و فعالیت‌هایی مانند برقراری تماس تلفنی، پخش موزیک و یا اجرای یک برنامه را انجام دهد.

کورتانا چیست؟

کورتانا دستیار صوتی دیجیتال مایکروسافت است. این نسخه ابتدا برای ویندوز فون ۸.۱ ساخته شده و سپس در ویندوز ۱۰ نیز موجود شد. این برنامه با دستیارهای هوشمندی از جمله سیری در سیستم عامل iOS اپل، اسیستنت متعلق به گوگل در اندروید و الکسا متعلق به شرکت آمازون در رقابت است و به کاربران قابلیت‌های زیادی می‌دهد اما بخشی از رم و CPU را درگیر می‌کند؛ به همین دلیل در کامپیوترهای ضعیف و یا کامپیوترهای گیمینگ باعث افت کارایی می‌شود و بسیاری از کاربران آن را غیر فعال می‌کنند.

کورتانا زمانی یکی از عناصر مهم ویندوز ۱۰ محسوب می‌شد ولی اکنون در حال تبدیل شدن به اپلیکیشن است؛ این موضوع می‌تواند باعث ارائه به‌روزرسانی‌های مداوم و منظم برای کورتانا شود اما در مقابل، به‌معنی جدا شدن کورتانا از بخش جست‌وجوی اصلی ویندوز است.

کورتانا چگونه کار می‌کند؟

کورتانا نیز دقیقاً همانند دستیار دیجیتال اپل یعنی سیری، به زبان معمول پاسخ می‌دهد و می‌تواند کارهای سازمانی متنوعی را برای کاربران حقیقی خود انجام دهد، از جمله تنظیم برای یادآوری، برنامه‌ریزی رویدادهای تقویم، محاسبه مشکلات ریاضی، محاسبه با ماشین حساب و تبدیل اندازه‌گیری و پول. برای کار کردن با فناوری کورتانا، کاربران باید تنظیمات گفتار و تایپ را فعال کرده و همچنین ردیاب مکان خود را هم روشن نمایند. کاربران این ویژگی هنوز هم می‌توانند اطلاعاتی را که کورتانا می‌تواند به آنها دسترسی داشته باشد، مدیریت کنند.

 کورتانا ویندوز ۱۰ چیست؟ + غیر فعال سازی و ویژگی دستیار دیجیتالی Cortana مایکروسافت

کارهایی که کورتانا انجام می‌دهد

  • تذکر دادن به شما در مورد کارهایتان براساس زمان، مکان یا شخص
  • ردگیری بسته‌ها، تیم‌ها، علایق، پروازها،...
  • فرستادن ایمیل و چت متنی
  • مدیریت تقویم و به روز نگاه داشتن برنامه‌های خود
  • ایجاد و مدیریت لیست کارهایی که می‌خواهیم انجام دهیم
  • گفتگو و چت و بازی کردن
  • یافتن حقایق، فایل، مکان و اطلاعات و اخبار
  • باز کردن هر اپلیکیشن و نرم افزاری که در سیستم خود دارید

آیا کورتانا امن است؟

اگر از رایانه شخصی، تلفن همراه، Xbox یا دستگاه مایکروسافت دیگری استفاده می‌کنید، گپ زدن با کورتانا می‌تواند راهی آسان برای انجام کارها در حالی که دستان شما مشغول است باشد. اما مانند همه دستیارهای صوتی شما باید مراقب اطلاعاتی که به کورتانا می‌دهید، باشید. با این حال طبق گفته مایکروسافت، ضبط‌ها و ذخیره‌های کورتانا اکنون در (امکانات ایمن) رونویسی می‌شوند و امنیت لازم را برای شما دارد.

فعال سازی کورتانا در ویندوز ۱۰

در Taskbar (نوار وظیفه) ویندوز ۱۰ خود بر روی فیلد "Type here to Search" کلیک کنید.

 کورتانا ویندوز ۱۰ چیست؟ + غیر فعال سازی و ویژگی دستیار دیجیتالی Cortana مایکروسافت

در این مرحله (Cortana) را سرچ کنید.

در زیر این پیام خوشامد گویی، ممکن است چند نکته در مورد کارهایی که کورتانا (Cortana) می‌تواند برای شما انجام بدهد، ببینید.

 کورتانا ویندوز ۱۰ چیست؟ + غیر فعال سازی و ویژگی دستیار دیجیتالی Cortana مایکروسافت

برای اینکه کورتانا (Cortana) بهترین دستیار صوتی شما شود، می‌توانید مقداری جزئیات در مورد خودتان به او بگویید. البته کورتانا (Cortana) اطلاعات شما را درخواست نخواهد کرد، بنابراین اینکه به او اجازه بدهید اطلاعات بیشتری در مورد شما پیدا کند.

برای انجام این کار بر روی دکمه “Cortana can do much more…” که در قسمت پایین پنجره کورتانا (Cortana) قرار دارد، کلیک کنید.

 کورتانا ویندوز ۱۰ چیست؟ + غیر فعال سازی و ویژگی دستیار دیجیتالی Cortana مایکروسافت

سپس کورتانا (Cortana) به شما توضیح می‌دهد که: برای اینکه شما را بروز نگاه داریم، مهم است که من (کورتانا) اطلاعاتی را در مورد شما داشته باشم.

اکنون کورتانا آماده استفاده است.

حذف یا دی اکتیو کردن کورتانا در ویندوز ۱۰

کورتانا را نمی‌توان همانند برنامه‌های نصب شده ویندوز حذف کرد.

در ابتدا Windows PowerShell را در منوی استارت سرچ کنید وقتی آیکن PowerShell ظاهر شد بر روی Run as administrator در پنل سمت راست کلیک کنید.

وقتی پنجره PowerShell باز شد ، دستور زیر را در پنجره کپی و جایگذاری نمائید و Enter را فشار دهید تا کورتانا فقط برای کاربر فعلی حذف شود.

Get-AppxPackage *Microsoft.549981C3F5F10* | Remove-AppxPackage

اگر می‌خواهید کورتانا را برای همه کاربران حذف کنید، دستور زیر را تایپ نمائید و Enter را فشار دهید

Get-AppxPackage -AllUsers -PackageTypeFilter Bundle -name "*Microsoft.549981C3F5F10*" | Remove-AppxPackage -AllUsers

 کورتانا ویندوز ۱۰ چیست؟ + غیر فعال سازی و ویژگی دستیار دیجیتالی Cortana مایکروسافت

PowerShell را ببندید

منوی Start را باز کنید و Cortana را جست جو کنید، به عنوان یک برنامه سیستم در نتایج جست جو ظاهر نمی‌شود.

کد خبر 523167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.