کنترل فرونشست زمین با «احیای زاینده‌رود»/مسدود شدن پنج هزار چاه غیرمجاز در اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: احیای رودخانه زاینده رود می‌تواند به پیشگیری و کنترل فرونشست زمین و کانون‌های گرد و غبار کمک کند.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شرایط خشکسالی در ۲۰ سال اخیر بسیار خاص بوده و اقلیم خشک و نیمه خشک این منطقه باعث شده تداوم کم بارشی را در سال‌های گذشته شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری (از مهرماه سال گذشته تاکنون) بارش‌های مناسبی در فصول پاییز، زمستان و بهار نداشتیم، افزود: این در حالی است که خشکی زاینده‌رود باعث شده برداشت آب از سفره‌های آب‌های زیرزمینی و چاه‌ها افزایش پیدا کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: بررسی به عمل آمده ۳۷ سانتی‌متر تا یک متر افت آب‌های زیرزمینی در طول سال را گزارش می‌دهد که این شرایط باعث شده نشست زمین اتفاق بیفتد و خساراتی بر اثر برداشت‌های بی‌رویه آب داشته باشیم.

نصب ۲۷ ایستگاه GPS در مناطق مختلف اصفهان برای تعیین نرخ فرونشست

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته تیم‌های مطالعاتی در استان اصفهان استقرار یافته و تفاهم نامه‌هایی با سازمان زمین‌شناسی منعقد شده تا نرخ فرونشست که حاصل برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی بوده در مناطق مختلف اصفهان بررسی شود، گفت: برای این بحران برخی راهکارهای کوتاه و بلندمدت وجود دارد که راهکار کوتاه مدت اجرای طرح‌هایی است که از تشدید فرونشست پیشگیری کند.

شیشه‌فروش با تاکید بر اینکه آثار فرونشست زمین با ایجاد شکاف و درز در ساختمان‌ها، جاده‌ها، مزارع کشاورزی و غیره گزارش شده است، خاطرنشان کرد: ۲۷ ایستگاه GPS در مناطق مختلف اصفهان نصب شده تا نرخ فرونشست را تعیین کند و بدانیم در چه جایگاهی قرار داریم؛ البته فرونشست در بیشتر نقاط کشور به دلیل وجود خشکسالی و برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های آب‌های زیرزمینی اتفاق افتاده است.

وی افزود: مقرر شده شهرداری اصفهان مطالعات شهر را در ارتباط با نرخ فرونشست زمین و تاب‌آوری سیستم‌ها انجام دهد که این اقدام با همکاری دانشگاه‌ها در حال انجام است تا نرخ فرونشست در نقاط مختلف شهر مشخص شده و مهندسان ساخت و ساز متناسب با نرخ فرونشست، تاب‌آوری سازه‌ها را در برابر آسیب‌های احتمالی در نظر بگیرند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تاکید بر اینکه طرح تعادل بخشی منابع آب توسط شرکت آب منطقه‌ای با همکاری سازمان جهاد کشاورزی در دست اجرا است و به کشاورزان آموزش‌های لازم در ارتباط با عواقب برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی داده شده است، اظهار کرد: به منظور کنترل برداشت‌ها تاکنون هفت هزار کنتور هوشمند الکترومغناطیسی بر روی چاه‌ها نصب شده تا میزان برداشت‌ها مشخص شود.

لزوم تاب‌آوری سیستم‌ها و تجهیزات در برابر اثرات احتمالی فرونشست

وی ادامه داد: پنج هزار چاه غیرمجاز در اصفهان شناسایی، مسدود و پر شده است، همچنین سازمان جهاد کشاورزی مکلف شده در مناطق مختلف اجرای طرح‌های آبیاری نوین را انجام دهد که تاکنون به میزان ۱۳۶ هزار هکتار طرح‌های آبیاری نوین با هدف کاهش برداشت از سفره‌های زیرزمینی و مصرف بهینه انجام شده است.

شیشه‌فروش با بیان اینکه به تمام شهرداری‌ها اعلام شده با هدف پیشگیری از اجرای برداشت‌های بی‌رویه، اجرای طرح‌های با مصرف بهینه آب و استفاده از پساب را در دستور کار قرار دهند، گفت: برای نظارت بر حفر نشدن چاه‌های غیرمجاز چند اکیپ از سوی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان فعال و بر روی دستگاه‌های حفار GPS نصب شده است.

وی تصریح کرد: به همه شرکت‌های تاسیساتی اعلام شده سیستم‌ها و تجهیزات خود را پایش و در برابر اثرات احتمالی فرونشست تاب‌آور کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه فرونشست زمین در مناطق گسترده استان حاصل خشکسالی ۲۰ ساله، خشکی زاینده‌رود و برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی است، اظهار کرد: با توجه به اینکه ابنیه تاریخی شهر هم تحت تأثیر فرونشست زمین قرار گرفته، باید رودخانه زاینده رود احیا و اجرای طرح‌های تأمین آب در دستور کار وزارت نیرو قرار گیرد.

کد خبر 523117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.