سپتامبر؛ ماه تلاش برای مقابله با سپسیس

سپسیس، یک مشکل بزرگ در بهداشت و سلامت عمومی و یک عامل تهدید کننده حیات است که سالانه جان انسان‌های بسیاری را در سراسر دنیا مورد تهدید قرار می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سپسیس در سراسر جهان رخ می‌دهد و بنا بر آمار جهانی، بیش از ۴۸ میلیون و ۹۰۰ هزار ابتلای به سپسیس در سال ۲۰۱۷ وجود داشته است که از این تعداد ۱۱ میلیون نفر جان خود را از دست داده‌اند، یعنی یک از هر پنج مرگ در جهان. اکثر موارد ابتلاء به سپسیس در کشورهای با درآمد کم و متوسط رخ می‌دهد و به طور نامتناسب در کودکان در مناطق فقیرتر بیشتر است. از سوی دیگر علی‌رغم اینکه سالانه بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار انسان تنها در آمریکا درگیر سپسیس می‌شوند، نظرسنجی‌های حاکی است که حتی نیمی از این تعداد نیز نام آن را نشنیده‌اند. از تعداد مبتلایان در ایالات‌متحده حدود ۲۷۰ هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند.

سپسیس چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

سپسیس که گاهی از آن به‌عنوان مسمومیت خون یا سپتیسمی نیز یاد می‌شود، یک واکنش تهدید کننده زندگی در برابر عفونت است؛ یک بیماری جدی، خطرناک و البته غیرواگیرکه در واکنش شدید بدن به عفونت و در واقع زمانی ایجاد می‌شود که واکنش ایمنی طبیعی بدن برای مقابله با عفونت به هم می‌خورد. سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت‌ها مواد شیمیایی را در خون آزاد می‌کند اما گاهی اوقات این مواد شیمیایی می‌توانند باعث التهاب گسترده و آسیب به بافت‌ها و اندام‌های بدن می‌شود که این امر می‌تواند به لخته شدن خون و آسیب اندام‌ها منجر شود و سیستم ایمنی بدن را به یک عامل تهدیدکننده حیات تبدیل کند.

تشخیص زودهنگام بیماران مبتلا به سپسیس احتمالی برای جلوگیری از پیامدهای شدید بسیار مهم است. در موارد شدید سپسیس می‌تواند قلب را ضعیف و عملکرد سایر اندام‌ها را مختل کند که این امر در نهایت به مرگ می‌انجامد. سپسیس می‌تواند به دلیل هرگونه عفونت رخ دهد اما میکروب‌هایی که بیشتر باعث ایجاد آن می‌شوند عفونت‌های جریان خون، عفونت‌های کلیه، عفونت‌های شکمی و ذات‌الریه است.

علائم و عوارض سپسیس

سپسیس سه مرحله دارد: سپسیس، سپسیس شدید و شوک سپسیس یا سپتیک. بسیاری از مراجعان به بیمارستان در حال گذراندن یکی از این مراحل هستند و در میان موارد خفیف ابتلاء میزان بهبودی بسیار بالایی دیده می‌شود. با این حال حتی کسانی که بهبود می‌یابند در آینده بیشتر در معرض ابتلاء به عفونت خواهند بود.

سپسیس علائم مختلفی دارد که عبارتند از عفونت تأیید شده یا احتمالی، بیش از ۲۰ تنفس در یک دقیقه، ضربان قلب بیش از ۹۰ ضربه در دقیقه، دمای بدن زیر ۳۶ یا بالای ۳۸ درجه سانتی‌گراد. سپسیس شدید زمانی رخ می‌دهد که بدن با نارسایی اندامی مواجه باشد و با علائمی هم‌چون ضعف شدید، بیهوشی، لرز به دلیل کاهش دمای بدن، عملکرد غیر طبیعی قلب، مشکلات تنفسی، میزان پلاکت پایین، تغییرات در توانایی ذهنی، کاهش ادرار و لکه‌های پوستی خود را نشان می‌دهد.

سپتامبر؛ ماه تلاش برای مقابله با سپسیس

شوک سپسیس نیز شامل تمامی این علائم در کنار فشار خون بسیار پایین و از کار افتادن سریع اندام‌ها است. سپسیس شدید و شوک سپتیک اگرچه می‌تواند توسط هر عامل بیماری‌زایی از جمله ویروس‌هایی مانند کووید -۱۹ ایجاد شود، اغلب در اثر عفونت‌های باکتریایی به وجود می‌آید. سپسیس شدید و شوک سپتیک عوارض جدی بسیاری دارد. این عوارض می‌تواند شامل تشکیل لخته‌های خون کوچک باشد که جریان اکسیژن یا خون را به اندام‌های حیاتی و دیگر نواحی بدن مسدود می‌کند. این اتفاق خطر مرگ بافت و نارسایی اندامی را در فرد مبتلا افزایش می‌دهد.

با توجه به گزارشات سازمان جهانی بهداشت، از هر ۱۰ مرگ‌ومیر ناشی از زایمان و بارداری، یک مورد به دلیل ابتلای مادر به سپسیس است و تخمین زده می‌شود که سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار کودک و سه میلیون نوزاد تازه متولد شده از بیماری سپسیس رنج می‌برند.

ماه آگاهی از سپسیس

در حال حاضر تنها در آمریکا سالانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به سپسیس مبتلا می‌شوند که این آمار در حال افزایش است. افرادی با سیستم ایمنی ضعیف، نوزادان و کودکان، افراد مسن، افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن و کسانی که دچار سوختگی شدید یا ضربه جسمی شده‌اند، بیشترین افرادی محسوب می‌شوند که در معرض ابتلاء به سپسیس قرار دارند. از سوی دیگر افرادی که موفق به شکست این بیماری می‌شوند هنوز هم در معرض خطرات احتمالی و مرگ ناشی از سپسیس در آینده‌ای نه چندان دور قرار دارند و با هزینه‌های درمانی و طول درمان بیشتر مواجه می‌شوند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) به منظور آگاهی از سپسیس، جلوگیری از بروز و نیز بهبود سرعت تشخیص و درمان زودهنگام این بیماری، از سال ۲۰۱۱، در کنار روز جهانی سپسیس که در سیزدهم ماه سپتامبر برگزار می‌شود، ماه سپتامبر را نیز به‌عنوان ماه آگاهی از سپسیس نام‌گذاری کرده است.

هر سال در ماه سپتامبر CDC از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و تمامی افراد شاغل در زمینه‌های پزشکی، همچنین مشاغل و سازمان‌ها دعوت می‌کند تا به افزایش آگاهی درباره سپسیس اقدام و درنتیجه به نجات زندگی هزاران انسان کمک کند. سرتاسر ماه سپتامبر به اطلاع‌رسانی همگانی درباره نشانه‌های سپسیس اختصاص دارد تا افراد بتوانند سریع وارد عمل شده و از کمک‌ها و اقدامات مورد نیاز برخوردار شوند.

علاوه بر این انجمن‌ها و اشخاص بسیاری در تلاشند تا مقدمات هر چه بیشتر برای تشخیص و درمان زودهنگام سپسیس را فراهم آورند. برای مثال برنامه پیشگیری و مراقبت از سپسیس در مرکز پزشکی هاربوروی که در حال حاضر شامل یک کمیته سپسیس چند رشته‌ای با عملکرد بالا، سیستم‌های غربالگری ابتکاری سپسیس برای کمک به تشخیص زودهنگام بیماری و چندین برنامه آموزشی با بهبود عملکرد در مواجهه با یپسیس.

فعالیت‌های مرکز پیشرفته گروه پزشکی سپسیس (SCORE-UW ) نیز روی بهبود مراقبت از بیماران به واسطه تحقیقات ابتکاری سپسیس متمرکز است و در سطح جهانی برای توسعه بیوانفورماتیک، نشانگرهای زیستی، تشخیصی و محصولات درمانی که بر پاسخ ایمنی بدن متمرکز است همکاری دارد. این اقدامات چند نمونه از ابتکارات بسیاری است که توسط UW، پزشکان و محققان منطقه‌ای برای کاهش عوارض و مرگ‌ومیر ناشی سپسیس در مقیاس محلی تا جهانی است. با این حال یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای کاهش بروز سپسیس افزایش آگاهی است.

سپتامبر؛ ماه تلاش برای مقابله با سپسیس

کد خبر 523017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.