اورژانس نسبت به اعتراض نیروهای فوریت های پزشکی خویشتنداری کند

رئیس کل سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی در پیامی به مناسبت روز اورژانس پیش بیمارستانی بر پیگیری مطالبات نیروی های فوریت های پزشکی تاکید کرد و از سازمان اورژانس کشور خواست نسبت به اعتراض این نیروها خویشتندار باشد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پرستاری، متن پیام دکتر محمد میرزابیگی به مناسبت ۲۶ شهریور روز اورژانس پیش بیمارستانی به این شرح است:

و منْ أحْیاها فکأنّما أحْیا النّاس جمیعًا (آیه ۳۲ سوره مائده)

«هر کس نفسی را نجات دهد گویا همه مردم را نجات داده است»

سرمایه‌های انسانی در اورژانس پیش بیمارستانی، از جمله فداکارترین نیروهای نظام سلامت هستند که همواره در بحرانی‌ترین و سخت‌ترین شرایط جسمی؛ روحی و روانی بر بالین مردم، بیماران و حادثه دیدگان آن هم در بدترین شرایط محیطی فرشته گونه حاضر می‌شوند.

در واقع آنان فرشتگان نجاتی هستند که با دانش، تخصص و حس نوع دوستی در سخت‌ترین لحظات و ثانیه‌های تعیین کننده مرگ و زندگی در کنار انسان‌های دردمند حاضر می‌شوند.

خدمات نیروهای فداکار اورژانس، مصداق بارز آیه شریفه ۳۲ از سوره مائده است. این سپیدپوشان جان برکف هر روز در کوه و بیابان؛ شهر و روستا، در جاده و خیابان، در خانه و محل کار برای نجات انسان‌ها به مأموریت می‌روند و به فوریت برای نجات بیماران تصادفی، حادثه دیده، بیماران قلبی و عروقی، تنفسی، افراد دچار سکته، مسمومیت و در هر حادثه مرگ‌آوری در طلایی‌ترین زمان ممکن اقدام می‌کنند.

خدمات اورژانس پیش بیمارستانی، پر از استرس است چرا که ثانیه‌ها تعیین کننده هستند. با این حال این نیروهای آموزش دیده، توانمند و خستگی ناپذیر به سرعت و با سعه صدر، در پر التهاب ترین لحظات به داد مردم نیازمند می‌رسند و با وجود کمبود نیرو و شیفت‌های طولانی حتی یک لحظه از فداکاری برای مردم دریغ نمی‌کنند.

سازمان نظام پرستاری روز اورژانس پیش بیمارستانی را به این انسان‌های فداکار و سخت‌کوش تبریک می‌گوید و از خدمات این نیروهای خدوم اعم از پرستار، تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی و کارشناسان بیهوشی و… قدردانی می‌کند. بسیاری از این عزیزان عضو سازمان نظام پرستاری هستند و این سازمان مانند سایر پرستاران همواره برای پیگیری حقوق آنان تلاش کرده و می‌کند.

خدمات بی دریغ نیروهای اورژانس پیش بیمارستانی قبل و بعد از بحران کرونا از جمله سخت‌ترین خدمات نظام سلامت است که به خاطر فعالیت در خارج از فضاهای مشخص بیمارستانی، سختی‌های مضاعفی را به آنان تحمیل می‌کند. در دوران کرونا و اکنون نیز حجم مأموریت‌ها؛ میزان و سختی کار این نیروها دو چندان شده، تعداد زیادی از آنان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا و شماری از آنان نیز بر اثر این بیماری شهید شدند.

در ماه‌های اخیر مسئولیت واکسیناسیون نیز با وجود کمبود نیرو در مراکز واکسیناسیون اورژانس به خدمات آنان اضافه شده است. در چنین شرایطی لزوم حمایت‌های صنفی و معیشتی دوچندان می‌شود.

لیکن برخلاف این موضوع؛ گویا؛ اعتراض قانونی و منصفانه تنها انجمن و نهاد صنفی فوریت‌های پزشکی درباره اضافه شدن برخی خدمات به وظایف آنها با وجود کمبود شدید نیرو، آن هم برای وظیفه‌ای که نهادها و گروه‌های دیگر هم می‌توانند انجام دهند، موجب برخورد تنبیهی سازمان اورژانس کشور با معترضان این انجمن شده است.

سازمان نظام پرستاری کشور ضمن حمایت از نیروهای خدوم اورژانس کشور اعتراض آنان را به بحق می‌داند و از سازمان اورژانس کشور می‌خواهد به جای برخوردهای قهرآمیز با این نیروهای زحمتکش، خویشتنداری کند و به صدای قانونی آنان گوش دهد.

همچنین از وزیر محترم بهداشت که در دولت جدید بالاترین مقامات آن برای رفع مشکلات نظام سلامت آستین بالا زده است؛ می‌خواهیم دستورات لازم را برای لغو احکام صادر شده علیه اعضای انجمن فوریت‌ها که نیروهای خدوم اورژانس بوده و معترض هستند؛ صادر کند تا آنان بتوانند در شرایطی آرام به انجام مسئولیت‌های خطیر و پر اهمیت خود در نظام سلامت ادامه دهند.

سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران همزمان با پیگیری مطالبات صنفی و حرفه ای پرستاران از جمله کمبود نیرو، تعرفه گذاری، کارانه و … مطالبات این گروه مهم و مؤثر نظام سلامت را نیز پیگیری می‌کند و بر حق برخورداری آنان از مزایای قوانین مصوب کشور از جمله قانون ارتقای بهره وری تاکید دارد.

روز اورژانس پیش بیمارستانی بهانه‌ای است برای یادآوری و قدردانی از نیروهای فداکار اورژانس. سازمان نظام پرستاری بار دیگر این روز را تبریک می‌گوید و از درگاه خداوند متعال برای شهدای اورژانس علو درجات خواستار است.

محمد میرزابیگی

رئیس کل سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران

کد خبر 522720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.