آخرین وضعیت‌ بازارهای پرطرفدار اقتصاد ایران

با نگاه اجمالی به بازارهای مسکن، خودرو، ارز، طلا، سکه و بورس به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری در بورس مزیت بیشتری برای افراد فراهم خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که ایمان کرمی، کارشناس اقتصادی در اختیار این رسانه قرار داده است: بازار خودرو در روزهای گذشته شاهد دو رخداد مهم از جمله موافقت اولیه برای ورود خودرو به بورس کالا و خبر آزاد سازی واردات خودرو بود.

عرضه خودرو در بورس کالا، مزیت‌هایی برای شرکت‌های خودروساز خواهد داشت. اولین مزیت آن کاهش رانت بین قیمت کارخانه و قیمت بازار آزاد است که می‌تواند بخشی از منابع که به جیب دلال‌ها می‌رفت را به سمت کارخانه هدایت کند.

احتمالاً قیمت پایه‌ای برای هر خودرو مشخص می‌شود و سپس با عرضه و تقاضا قیمت خودرو مشخص خواهد شد اما باید توجه داشت اگر قیمت‌ها بر اساس نظام عرضه و تقاضا افزایش یابد، آیا مانند گذشته برای تولید این کارخانه‌ها استقبالی وجود خواهد داشت؟

علاوه بر این، در صورت آزاد سازی قیمت‌ها این موضوع که چه مدت زمان می‌برد تا این کارخانجات بدهی‌های خود را تسویه کرده و به سودآوری برسند نیز، موضوعی است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود.

در خصوص واردات خودروهای خارجی نیز شرایط زیادی مطرح شده است، اما این موضوع می‌تواند حباب شدید قیمتی خودروهای خارجی را در بازار بشکند.

با فرض قیمت دلار ۲۷ هزار تومانی برخی از خودروهای خارجی چندین برابر قیمت‌های جهانی در بازار ایران معامله می‌شوند؛ بر اساس برخی از گزارش‌ها پس از انتشار خبر آزاد سازی واردات خودرو، قیمت خودروهای خارجی در بازار کاسته شده و به حجم فروشندگان اضافه شده است. در صورت تحقق صحیح این قانون انتظار تداوم افت قیمت‌های خودروهای خارجی را خواهیم داشت.

بازار مسکن مدتی است دستخوش بیماری "رکود تورمی" شده است؛ این بیماری منجر می‌شود قیمت‌ها به صورت دوره‌ای افزایش یابد و این در حالی است که حجم معاملات کاهش یافته است، در چنین شرایطی دولت باید علاوه بر اجرای طرح مسکن سازی مالیاتی بر خانه‌های خالی وضع کند تا حجم عرضه‌ها در بازار افزایش یابد.

با این وجود در آینده پیش رو همچنان یک وضعیت رکودی برای بازار مسکن پیش بینی می‌شود مگر اینکه قیمت‌ها کاهش یابند.

در بازار ارز، طلا و سکه، شاهد همبستگی رفتاری هستیم زیرا قیمت طلا در بازار ایران از حاصل ضرب نرخ دلار بازار آزاد در انس جهانی بر پایه قیمتی دلار است، بنابراین این بازار به شدت از فضای سیاسی و متغیرهای اقتصادی تأثیر می‌گیرد.

آینده برجام و کاهش تحریم‌ها در آینده می‌تواند این بازار را کمی با افت روبرو کند اما عواملی مانند کسری بودجه و رشد حجم نقدینگی می‌توانند تأثیر مثبتی بر این بازار داشته باشد در حال حاضر باید منتظر اخبار منتشر شده در خصوص برجام بوده تا بتوانی به صورت صحیحی این بازار را پیش بینی کرد.

رفتار بازار سرمایه به تغیرات قیمت دلار چسبنده شده و قیمت دلار هم تابع تغییرات سیاسی شده است، این روزها بازار بورس را به برجام گره زده‌اند.

در اثر توافق برجام، شرکت‌های ما می‌توانند محصولات خود را به بازارهای جهانی صادر کنند و آن دسته از شرکت‌هایی که تا کنون صادرات داشتند حجم صادراتشان افزایش خواهد یافت.

علاوه بر این ورود تجهیزات و تکنولوژی جدید بهبود یافته و هزینه‌های مالی ناشی از تحریم‌ها برای شرکت‌های بزرگ ما کاهش خواهد یافت، بنابراین گره‌زدن سرنوشت بورس به برجام و واکنش‌های منفی به آن به نظر کار صحیحی نیست.

ممکن است نرخ دلار کاهش یافته و نرخ فروش شرکت‌های دلار محور در بازار سرمایه که از این نرخ تأثیر پذیر است نیز کاهش یابد، بنابراین درآمد شرکت‌ها کاهش یافته و سود آنها کمتر خواهد شد که احتمال اصلاح قیمتی را افزایش می‌دهد.

در صورت تحقق برجام افزایش فروش شرکت‌ها و پتانسیل‌های صادراتی بیشتر شده و کاهش هزینه‌های آنها می‌تواند اثر کاهش قیمت دلار را منتفی کند که نشان می‌دهد این بازار مجدد پتانسیل رشد قیمت را خواهد داشت.

با مقایسه بازار بورس نسبت به سایر بازارها به نظر می‌رسو این بازار مزیت‌های بیشتری را برای سرمایه گذاران فراهم خواه کرد و بنابراین از کسانی که اطلاعاتی کافی در خصوص بازار بورس ندارند تقاضا می‌شود که دارایی‌های خود را در صندوق‌های سرمایه گذاری قرار دهند.

کد خبر 522416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.