نماهای به کاررفته در شهرها تنها کاریکاتوری از نماهای کلاسیک است

یک کارشناس معماری گفت: نماهایی که به تازگی در شهرها به کار می‌رود، تنها کاریکاتوری از نماهای کلاسیک و رومی است که با گذشت زمان به روز بودن خودش را از دست می‌دهد، اما آثار و تبعات آن بر شهر و شهروندان باقی می‌ماند.

آتوسا افغان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در برهه زمانی به سر می‌بریم که به دلیل تفکر نو فرهنگی، تجمل گرایی میان شهروندان زیاد شده است و این نوع تفکر بر همه ابعاد زندگی شهروندان اثرگذار بوده است، اما این مسائل امور شخصی است که می‌تواند گذرا باشد البته طراحی نادرست شهری تا سال‌ها باقی می‌ماند و شهروندان تاوان این تجمل گرایی را پرداخت می‌کنند.

وی افزود: واحدهای مسکونی ۱۰۰ متری، ۷۰ متری یا حتی ۲۰۰ متری نیازی نیست که نماهایی شبیه به کاخ داشته باشند و حتی به کار بردن نام کلاسیک و رومی نیز اشتباه است زیرا حتی اصول طراحی این سبک معماری را نیز رعایت نمی‌شود و معماری غیر معمول و ساختگی است.

عضو انجمن صنفی مهندسین معمار استان اصفهان اضافه کرد: در هیچ اثر کلاسیکی ستونی وجود ندارد که در هوا تمام شود در حالی که در این نماهایی که به تازگی در کشور مورد توجه قرار گرفته است، ستون‌های نمادین وجود دارد که در طبقه همکف به زمین متصل نشده است.

افغان خاطرنشان کرد: این نماها تنها کاریکاتوری از نماهای کلاسیک و رومی است که با گذشت زمان به روز بودن خودش را از دست می‌دهد، اما آثار و تبعات آن بر شهر و شهروندان باقی می‌ماند.

وی تاکید کرد: حتی در این خصوص توجه به بافت تاریخی و غیر تاریخی نیز مطرح نیست بحث این است که طراحی این نماها از اصل اشتباه بوده زیرا صرفاً یک معماری دوره‌ای است و در عمل به هیچکدام از تفکرات معماری مرتبط نمی‌شود.

عضو انجمن صنفی مهندسین معمار استان اصفهان ادامه داد: اگرچه این گونه نماها معمولاً در کمیته‌های سیما و منظر رد می‌شود، اما امیدوار هستیم که با فرهنگ سازی و پیشنهاد گزینه‌های متناسب و صحیح، مردم خودشان به استفاده نکردن از این بناها تشویق شوند.

افغان تصریح کرد: رسیدگی این مسئله صد در صد به شهرداری و کمیسیون ماده ۱۰۰ مربوط می‌شود و شهرداری متولی این امر است و چنانچه یک نمونه از این نماها، سایر سازندگان دیگر اقدام به ساخت چنین نماهایی نمی‌کنند لذا برخی مواقع نیاز به برخورد قهری است و تنها ارگانی که می‌تواند این اقدام را انجام دهد، شهرداری است.

کد خبر 522271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    0 1
    چرا از نماهای کلاسیک ایرانی استفاده نمی شود؟ کاخ گلستتن کم قشنگ است؟