راه ۴ ساله شهردار بندرعباس از کدام مسیر می‌گذرد؟

شهر به عنوان عالی‌ترین نمود تمدن بشر، نقش بنیادی در ایجاد زندگی خوب برای شهروندان دارد، در این راستا بزرگترین هدف توسعه و مدیریت شهری، بهبود کیفیت زندگی و خوشبختی شهروندان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با روی کار آمدن شورای شهر ششم مطالبات و درخواست‌های متعددی برای انتخاب فرد اصلح برای سکان داری شهرداری بندرعباس مطرح شده است، چرا که این کلانشهر با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند. در این راستا برای زیست پذیری این کلانشهر مدیریت شهری باید در جهت ارتقای کیفیت زندگی شهروندان گام بردارد.

بندرعباس بزرگترین شهر ساحلی ایران و پایتخت اقتصادی کشور است که با اتکا به ظرفیت دریا توانسته قابلیت وسیعی را داشته باشد، اما شهردار این کلانشهر به زعم کارشناسان باید بتواند از این ظرفیت برای ارتقا کیفیت زندگی بهره ببرد.

بندرعباس به تغییرات بنیادین و اساسی نیاز دارد

محسن محمدی، یک کارشناس حوزه شهری در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بندرعباس به تغییرات بنیادین و اساسی نیاز دارد؛ مشکلات به وجود آمده و سختی‌هایی که مردم ما متحمل شده‌اند صبر و حوصله را از آن‌ها گرفته است، ما می‌خواهیم این تغییرات بنیادین و اساسی را ببینیم، شهردار جدید بندرعباس مسئولیت بسیار سنگینی را بر عهده دارد و باید کمر همت را ببندد تا این نواقص شهر را رفع کند.

وی ادامه می‌دهد: هر مسئول جدیدی که می‌آید انتظارات و مطالباتمان به عنوان شهروند بیشتر می‌شود، امروز روزگار قدیم نیست امروز همه شهروندان به گونه‌ای خبرنگار هستند، گزارش تهیه کرده و انتشار می‌دهند، این اخبار خیلی سریع نشر داده می‌شود که گاهی هم تبدیل به مبالغه و بزرگنمایی می‌شود. منظور این است که فعالیت در شهرداری سخت‌تر از گذشته است و شهردار جدید باید نسبت به شهرداران گذشته بیشتر تلاش و همت کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد بندرعباس اظهار می‌کند: ساده‌ترین مطالبه مردم، آسفالت خیابان‌ها و پیاده روهاست که پس از مدتی فرسایش پیدا کرده یا کنده کاری‌هایی می‌شود که متأسفانه جایگزینی و تعمیر آن دیر انجام می‌شود، باید بر فعالیت پیمانکاران بخش آسفالت معابر نظارت شود.

محمدی با اشاره به آب گرفتگی‌های پس از بارندگی، می‌گوید: معضل دیگر شهر بندرعباس بارندگی است، در شهرهای دیگر دو روز مداوم باران می‌بارد و اندکی هم آب گرفتگی به وجود نمی‌آید، اما در شهر بندرعباس با بارش چند قطره باران سیل به راه می‌افتد، این مسئله سبب بروز آسیب روانی در شهروندان می‌شود، شاید مسئله کوچکی به نظر برسد اما بسیاری از کودکان دچار آسیب روحی روانی می‌شوند و باید مدیریت شود.

وی تصریح می‌کند: فاضلابی که به دریا می‌ریزد فاجعه است که باید جلوی آن گرفته شود.

این کارشناس حوزه شهری با اشاره به فساد اداری در مجموعه شهرداری خاطرنشان می‌کند: در ابتدا باید بررسی شود چرا فساد اداری رخ می‌دهد، آیا کارمند حقوق کمی دارد یا مشکل جای دیگری است؟ باید برخورد قاطعانه با مفسدین صورت گیرد.

محمدی تاکید می‌کند: باید جلوی فامیل بازی گرفته شود یعنی اگر بخواهند با کسی برخورد کنند و بگویند فلانی فامیل است این نیز باید کنار گذاشته شود.

وی می‌گوید: مسئله‌ی مهم دیگر جلوگیری از تکدی‌گری و حمایت از کودکان کار است، چطور می‌شود که شهر تبریز هیچ گدایی ندارد؟ چطور در شهر بندرعباس این همه کودک کار در سر چهارراه‌ها آن هم در این هوای شرجی وجود دارد؟ بعضی اوقات از این کودکان سو استفاده می‌شود که باید آنها را جمع آوری و حمایت کرد، این یک سندروم است که باید به طور جدی پیگیری شود برای انجام این کار از جهادگران کمک بخواهند و اگر کمکی نشد اعلام کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد بندرعباس اظهار می‌کند: باید همیشه به خاطر داشت که این پست و مقام‌ها ماندگار نیست و آنچه که باقی می‌ماند رضایت خداوند و مردم از اقدامات انجام شده است.

استفاده از نیروی انسانی توانمند برای توسعه پایدار شهری

سیما رهگشا، یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری نیز به خبرنگار ایمنا می‌گوید: شهردار جدید بندرعباس باید در سه سطح شامل خدمات رسانی به مردم، حفظ و توسعه‌ی فضای سبز و ارتقا سطح فرهنگ جامعه فعالیت بیشتری داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: غیر از این سطوح سه مؤلفه را باید نیز مورد توجه قرار دهد که شامل مبارزه با فساد در سیستم شهرداری و همچنین در بافت مدیران شهری، ارتقا سطح علمی اداره شهر و همکاری با سایر دستگاه‌ها است.

این کارشناس برنامه ریزی شهری تصریح می‌کند: شهردار باید روح خدمت رسانی و اخلاص را از خود نشان دهد تا مردم ببینند و احساس کنند که شهردارشان با این روحیه وارد عمل شده است.

رهگشا در خصوص ضرورت توسعه فضای سبز شهری خاطرنشان می‌کند: گیاهان، بوستان، درختان و فضای سبز شهری آثار روحی و روانی مثبتی را در زندگی شهروندان ایجاد می‌کند از این رو شهردار جدید باید این موضوع را جدی بگیرد چرا که این مسئله در شرایط کرونای فعلی خیلی مهم است و باید حتماً به آن پرداخته شود. همچنین باید جلوی تعرض به مراتع و زمین‌های کشاورزی و تغییر کاربری آنها گرفته شود.

وی تاکید می‌کند: شهردار باید امانت دار رأی اعتماد مردم باشد و محیط زندگی مردم را با اخلاق حسنه، فرهنگ صحیح شهروندی و اسلامی همراه کند. در واقع شهرداران موظف هستند که در اداره شهر از علم و فکر و برنامه اشخاص عالم هم استفاده کنند، فرد عالم یعنی هر متخصصی در هر فنی که تخصص آن در اداره شهر مورد نیاز است.

این کارشناس شهری اظهار می‌کند: شهردار باید به مطالبات و نظرات اعضای شورای شهر توجه ویژه داشته باشد زیرا شورای شهر توسط مردم انتخاب شده‌اند. همچنین شهرداری باید با شورای دانش آموزی ارتباط داشته باشد چون این شوراها هم می‌توانند پل ارتباطی بین شهرداری و شورای شهر با شهروندان باشند تا پیام شهروندی از این طریق به خانواده‌ها منتقل شود.

رهگشا ادامه می‌دهد: شهرداری می‌تواند با مشارکت دادن شوراهای دانش آموزی در برنامه‌های شهری در ایجاد فضای سبز، درختکاری، زیباسازی محوطه، نصب مخازن ویژه تفکیک انواع زباله فرهنگ سازی کند، از این طریق خانواده‌ها توسط فرزندانشان با وظایفشان در جامعه شهری که در آن زندگی می‌کنند آشنا و در حفظ و نگهداری، سالم سازی و زیباسازی شهری مشارکت می‌کنند و به این ترتیب مردم کم کم به یک شهروند مسئولیت پذیر تبدیل می‌شوند و خود به خود در مدیریت شهری سهیم می‌شوند، به این طریق در واقع شهرداری وظایف فرهنگی خود را در قبال شهروندان به انجام خواهد داد.

وی با اشاره به نقش مؤثر محلات در افزایش مشارکت اجتماعی اظهار می‌کند: شهرداری باید در حوزه برنامه‌ریزی سلامت اجتماعی در سطح محلات از ظرفیت و توانایی مردم همان محل استفاده کند و در واقع باید یک رویه محله محوری را برای پیشبرد برنامه‌های فرهنگی در پیش بگیرد. برای این کار باید اقداماتی انجام شود مثل تشکیل خانه‌های سلامت، ساماندهی کانون‌های سالمندان، ساماندهی کانون‌های جوانان، کودکان، معلولان، ساماندهی کانون پزشکان، کانون پیشگیری از دیابت، کانون‌های ورزشی، ارائه آموزش‌های سلامت با توجه به نیاز هر گروه سنی که همه این‌ها می‌تواند توسط شهرداری و توسط مسئولیت‌هایی که شهردار به افراد در حوزه‌های مختلف می‌سپارد، به انجام برسد.

این کارشناس برنامه ریزی شهری با تاکید بر ضرورت تکریم ارباب رجوع در شهرداری می‌گوید: شهردار جدید کار مردم را تسریع کند، اعتمادسازی شاخصه مهمی است که باید مورد توجه جدی شهرداری‌ها و شوراهای شهر قرار بگیرد.

رهگشا تاکید می‌کند: باید جلوی سو استفاده افراد فرصت طلب و سودجو به نفع مردم گرفته شود، این کارها باعث می‌شود که زمینه بسیاری از فرصت طلبی‌ها از بین برود و بستر برای کارهایی که به نفع مردم است آماده و فراهم شود.

وی اظهار می‌کند: شهردار باید برای رسیدن به اهداف توسعه شهر از نیروی انسانی توانمند استفاده کند، در حال حاضر آموزش و تخصص دو فاکتور اصلی در توسعه پایدار به خصوص توسعه پایدار شهری هستند و شهرداران باید از نیروی انسانی ماهر و برجسته در مباحث اقتصادی و شهری، بهسازی و نوسازی شهری، آمایش شهری، محیط زیست شهری، عمران شهری، حقوق شهری و… استفاده کنند.

این کارشناس شهری می‌گوید: به نظر می‌رسد مهم‌ترین انتظار مردم ایجاد مدیریت واحد شهری است که ارائه روش‌ها و مکانیزم‌های آن در شورای شهر می‌تواند تحقق پیدا کند و این میسر نخواهد بود مگر اینکه همه سازمان‌های خدمات شهری مثل آب و فاضلاب، شرکت مخابرات، شرکت گاز و همه این موارد بتوانند تحت یک لوای مدیریتی واحد، خدمات خود را ارائه کنند و چه نهادی بهتر از شهرداری و چه کسی بهتر از شهردار که این موارد را بتواند تجمیع و با یک تصمیم واحد مؤثر بتواند آن‌ها را هدایت کند.

کد خبر 522227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.