بلینکن: چاره‌ای جز خروج از افغانستان نداشتیم

وزیر خارجه آمریکا ضمن دفاع از تصمیم بایدن درباره خروج از افغانستان تاکید کرد که واشنگتن به تعهدات طالبان اتکا نخواهد کرد.

به گزارش ایمنا، العربیه نوشت: آنتونی بلینکن روز دوشنبه -۲۳ شهریورماه- در برابر اعضا کمیسیون امور خارجی کنگره حاضر شد تا از سیاست دولت متبوعش در خصوص افغانستان دفاع کند.

وی ضمن دفاع از تصمیم خروج از افغانستان تأکید کرد که واشنگتن با کشته شدن اسامه بن لادن و تضعیف قابلیت‌های القاعده به اهداف خود در افغانستان رسیده است و دلیلی نداشت نیروهای ما در افغانستان مانده و از نیروهای دولت دیگری دفاع کنند.

وزیر خارجه آمریکا در این نشست که به صورت آنلاین برگزار شد، خاطرنشان کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا چاره‌ای جز پایان دادن به جنگ یا تشدید آن نداشت.

بلینکن توضیح داد تصمیم بایدن برای تخلیه فوری افراد از فرودگاه کابل به دلیل "فروپاشی نیروهای امنیتی و دولت افغانستان" بوده است و افزود که اگر بایدن نیروهای آمریکایی را فوراً از افغانستان خارج نمی‌کرد، طالبان حملاتش به ارتش آمریکا و متحدانش را از سر می‌گرفت.

وی درباره پیش‌بینی و برنامه‌ریزی خروج نیروهای آمریکا از افغانستان هم گفت: "ما طیف وسیعی از حوادث احتمالی را برای خودمان پیش‌بینی و مطرح کرده بودیم. ما توانستیم سفارت را تعطیل کرده و پرسنل باقی مانده خود را در مدت ۴۸ ساعت به فرودگاه منتقل کنیم. هیچ کس انتظار نداشت این فروپاشی (سقوط کابل) به این سرعت اتفاق بیفتد. حتی با بدبینانه‌ترین ارزیابی‌ها نمی‌شد پیش‌بینی کرد که نیروهای دولتی افغانستان در حالی که هنوز نیروهای آمریکایی در آنجا حضور دارند، شکست بخورند.

وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هم گفت که نه او و نه هیچ کس دیگری، هیچ چیزی ندیده بود که نشان‌دهنده سقوط ارتش و دولت افغانستان ظرف ۱۱ روز باشد.

بلینکن با این حال افزود: ارتش به دستور رئیس جمهور در حالت آماده‌باش قرار داشت و توانست با تأمین امنیت فرودگاه، کار انتقال افراد را در عرض ۷۲ ساعت آغاز کند.

وی یادآوری کرد که انتقال ۱۲۴ هزار نفر از فرودگاه کابل کاری بود که به واسطه "تلاش فوق‌العاده دیپلمات‌ها، نظامیان و کارشناسان اطلاعاتی آمریکا در سخت‌ترین شرایط قابل تصور" انجام شد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: دولت فعلی توافقنامه‌ای را از دولت ترامپ با طالبان به ارث برده است، که بر اساس آن متعهد شده بود از استفاده افغانستان به عنوان پایگاه عملیات تروریستی جلوگیری کند.

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه کشورش در تماس مستقیم با آمریکایی‌ها در افغانستان است، گفت: اکثریت آمریکایی‌ها تا ۳۱ اوت افغانستان را ترک کردند.

بلینکن تاکید کرد که واشنگتن به تعهدات طالبان تکیه نخواهد کرد و توانایی‌های خود را در مبارزه با تروریسم را حفظ می‌کند.

وی تاکید کرد که ایالات متحده امسال ۳۳۰ میلیون دلار به مردم افغانستان کمک کرده است.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: کمک‌ها به افغانستان نه از طریق دولت آن بلکه از طریق سازمان‌های مستقل و نهادهای سازمان ملل توزیع خواهد شد".

قابل ذکر است که ایالات متحده آمریکا پس از ۲۰ سال جنگی که به دنبال حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ آغاز شد، در نهایت نیروهای خود را از افغانستان خارج کرد.

منبع: ایسنا

کد خبر 522035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.