توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه از دغدغه‌های مهم وزیر علوم

رحیمی گفت: توجه به نیازها و مشکلات فعلی در حوزه پژوهش و فناوری به خصوص ارتباط با صنعت باید مورد توجه باشد.

به گزارش ایمنا، غلامحسین رحیمی در نوزدهمین نشست مدیران ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با بیان اینکه موضوع ارتباط بین صنعت و دانشگاه از موضوعات پر اهمیت کشور است؛ اظهار کرد: دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور نیز باید در دولت جدید این مسئله را به صورت جدی دنبال کرده و به دنبال ارتقا و بهبود عملکرد خود در این حوزه باشند.

وی افزود: توجه به نیازها و مشکلات فعلی در حوزه پژوهش و فناوری به خصوص ارتباط با صنعت باید مورد توجه باشد، اما این مسئله کافی نبوده و به صورت همزمان باید در حوزه پژوهش و فناوری نظر به آینده داشت، لذا دفاتر ارتباط با صنعت و جامعه باید یک نقش‌پذیری مناسب و خوبی را در برگزاری هفته پژوهش و فناوری داشته باشند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در ادامه بیان کرد: بحث تمایز و تفاوت پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد واحدهای فناور با فعالیت‌های دفاتر ارتباط با صنعت و جامعه نیز از مسائلی است که دانشگاه‌ها و مسئولین باید به آن توجه کنند. پارک‌های علم و فناوری اصولاً ماهیتی جدای از دانشگاه دارند، هرچند منشأ آن‌ها دانشگاه است. پارک‌های علم و فناوری میزبان شرکت‌های فناور هستند در صورتیکه دانشگاه‌ها چنین مأموریتی ندارند و میزبانی از شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور جزو مأموریت ذاتی آن‌ها نخواهد بود. البته باید توجه داشت دانشگاه منشأ، مادر و مبدا پدید آمدن بسیاری از این واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان است. دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری باید نقش مکمل یکدیگر بوده و همواره باید سعی کنند با یکدیگر داد و ستدی دائمی داشته باشند.

رحیمی مطرح کرد: فعالیت دفاتر ارتباط با جامعه و صنعت در خصوص مراکز نوآوری و خلاقیت و یا مراکز تجاری‌سازی در دانشگاه‌ها بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال وقتی از مراکز نوآوری و تجاری‌سازی صحبت می‌کنیم، به این معنی است که این نوآوری معطوف به تجاری شدن است و تجاری شدن لاجرم ارتباط دانشگاه با بیرون از دانشگاه را لازم دارد. بنابراین برای تجاری شدن دستاوردهای تحقیقاتی و برنامه‌های نوآورانه دفاتر ارتباط با صنعت می‌توانند نقش بسیار مهمی را ایفا کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در پایان افزود: خوشبختانه برنامه‌های بسیار خوبی در حوزه ارتباط با صنعت از سوی ستاد وزارت پیگیری می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به ماموریت‌گرایی اشاره کرد که مستقیماً به دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها برمی‌گردد. یکی دیگر از فعالیت‌های مفید و مؤثر در حال انجام جهت بهبود فعالیت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، پایش عملکرد آن‌ها است که اطلاعات حاصل از آن می‌تواند به ارتقای جایگاه دانشگاه در این حوزه کمک‌های فراوانی کند. توجه به برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری و تبیین برنامه‌های جدید و مؤثر از دیگر مسائلی است که هم در دانشگاه‌ها و هم در ستاد وزارت علوم باید به صورت جدی دنبال شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کد خبر 522003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.