تعمیق روابط ایران و عراق مهمترین دستور کار سفر الکاظمی به ایران بود

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: تعمیق روابط ایران و عراق مهمترین دستور کار این سفر بود، اما با توجه به سرمایه گذاری‌های جمهوری اسلامی ایران در عراق و همچنین مسائل مربوط به صادرات تهران به بغداد نیز از جمله مسائل محوری این گفت‌وگوها تلقی می‌شود.

سیدرضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا پیرامون سفر نخست وزیر عراق به تهران، اظهار کرد: مصطفی الکاظمی در رأس هیئتی متشکل از وزرا اقتصادی دولت عراق وارد تهران شد و به نظر می‌رسد این سفر از اهمیت زیادی برخوردار بوده باشد.

وی افزود: تعمیق روابط ایران و عراق مهمترین دستور کار این سفر بود، اما با توجه به سرمایه گذاری‌های جمهوری اسلامی ایران در عراق و همچنین مسائل مربوط به صادرات تهران به بغداد نیز از جمله مسائل محوری این گفت‌وگوها تلقی می‌شود؛ زیرا در سال ۹۸ بیش از ۱۰ میلیارد دلار ایران صادرات به عراق داشته که با توجه به شیوع بیماری کرونا، میزان صادرات ایران کاهش یافته بود، اما با توجه ظرفیت‌های موجود احتمال افزایش میزان صادرات ایران به عراق تا مرز ۲۰ میلیارد دلار نیز وجود دارد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: موضوع خط راه آهن شلمچه- بصره در این دیدار مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به نظر می‌رسد مصطفی الکاظمی به دنبال تحقق این موضوع در آینده‌ای نزدیک است.

صدرالحسینی ادامه داد: پس از گفت‌گوهای دو جانبه نخست وزیر عراق و ریاست جمهوری ایران اعلام شد که لغو روادید تهران و بغداد مطرح شده است. تا پیش از این سفر بارها این موضوع توسط ایران مطرح شده بود، اما طی گفت‌وگوهای انجام شده دولت عراق، لغو روادید بین دو کشور را پذیرفته است.

کد خبر 521991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.