روزانه یک میلیون متر مکعب از آب سد زاینده‌رود کاسته می‌شود

کارشناس ارشد بهره برداری اتاق فرمان نیروگاه زاینده رود گفت: در حال حاضر با آزاد کردن ۲۵ متر مکعب در ثانیه آب، روزانه بین ۱۰ تا ۱۲ سانتی متر از ارتفاع آب در سد اصلی کم می‌شود.

علی دهقان زاده در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ورودی سد زاینده رود اکنون تقریباً پنج متر مکعب در ثانیه و خروجی سد تنظیمی، ۲۵ متر مکعب در ثانیه است، بنابراین با توجه به کمتر بودن ورودی نسبت به خروجی، ارتفاع پشت سد اصلی رو به کاهش بوده و اکنون با وجود گرما، تبخیر موجود و خروجی فعلی، در هر روز حدود ۱۲ سانتی متر از ارتفاع آب پشت سد اصلی کاهش می‌یابد.

وی افزود: با توجه به اینکه جداره سد به شکل قیف طراحی شده است شاید در ظاهر مشخص نباشد اما حجم زیادی از آب سد کاهش یافته است.

کارشناس ارشد بهره برداری اتاق فرمان نیروگاه زاینده رود گفت: ارتفاع مؤثر سد زاینده از سطح دریا دو هزار و ۶۳ متر بوده که اگر آب به این ارتفاع برسد، یک میلیارد و ۴۷۶ میلیون متر مکعب آب پشت سد ذخیره شده است اما در حال حاضر با آزاد کردن ۲۵ متر مکعب در ثانیه آب، روزانه بین ۱۰ تا ۱۲ سانتی متر از ارتفاع آب در سد اصلی کم می‌شود.

دهقان زاده با بیان اینکه سه واحد نیروگاهی در کنار سد زاینده رود احداث شده که ظرفیت تولید روزانه این سه واحد ۲۷ مگاوات در ساعت را دارد، اضافه کرد: علاوه بر اینکه این آب برای تصفیه خانه باباشیخعلی، صنایع و آب شرب اصفهان از سد تنظیمی خارج شده با توجه به کمبود برق موجود در کشور از این آب برای تولید برق نیز استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: اکنون واحد شماره دو نیروگاه زاینده رود در مدار بوده و هر واحد ۹ مگاوات در ساعت برق تولید می‌کند، اما اکنون در طول روز فقط ۲۵ ساعت برق در این نیروگاه تولید می‌شود و این در حالی است که این نیروگاه ظرفیت تولید ۷۲ ساعت برق را دارد اما با توجه به خروجی آب سد تنظیمی، تولید بیش از ۲۵ ساعت برق امکان پذیر نیست.

کارشناس ارشد بهره برداری اتاق فرمان نیروگاه زاینده رود گفت: اکنون در این فصل با این دمای هوا، ۲۵ متر مکعب آبی که از سد خارج می‌شود بیش از نیاز شرب اصفهان است، علاوه بر این هنوز از تونل سد تنظیمی تا روستای جاجا بهره برداری نشده و تا سد چم آسمان در نزدیکی باغ بهادران، آب دریاچه از رودخانه زاینده رود عبور می‌کند، در این فاصله که حدوداً ۵۰ کیلومتر است، مقداری از آب به صورت غیر مجاز توسط کشاورزان برداشت می‌شود که امکان جلوگیری از آن نیز وجود ندارد.

دهقان زاده اضافه کرد: علاوه بر این، بخش از آب تبخیر شده و بخشی از آن نیز ته نشین می‌شود و همچنین مقداری از این آب به کاشان فرستاده شده و بخشی از آن نیز برای صنایع اصفهان از جمله فولاد صبا استفاده می‌شود.

کد خبر 521963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.