ضوابط سیما و منظر در زمان پیاده سازی پروژه‌ها مورد توجه باشد

یک دکترای طراحی شهری گفت: در صورتی که ضوابط مربوط به سیما و منظر یک شهر در روند انجام پروژه‌های شهری مدنظر قرار نگیرد، باید بعدا نسبت به حذف زوائد و آلاینده‌ها بصری و عناصری که در محیط‌های شهری موجب ایجاد اغتشاش می‌شود، اقدام کرد.

سولماز حسینیون در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه از جمله راهکارهای انتظام بخشی به منظر یک شهر توجه به پیرایش شهری در زمان انجام طرح‌های شهری است، اظهار کرد: طرح‌های شهری که به منظور توسعه شهر در ابعاد مختلف تهیه و تدوین می‌شود، در بسیاری موارد به دلیل نبود برنامه‌ای منسجم در عمل نمی‌تواند چهره مطلوبی از منظر یک شهر بسازد و ارائه دهد در حالی که طرح‌های انتظام بخشی منظر شهری بخشی از فرآیند توسعه برای هر شهر است.

وی افزود: بسیار مهم است که توجه به سیما و منظر شهر در همه پروژه‌های در حال اجرا در نقاط مختلف مدنظر قرار بگیرد تا در نهایت تصویری منسجمی از شهر در ذهن ساکنان و گردشگران نقش ببندد.

این دکترای طراحی شهری خاطرنشان کرد: به منظور داشتن سیما و منظری هماهنگ و زیبا در کشور ما، اصول مربوط به پیرایش شهری تنها نباید در طرح‌های معمول شهر مثل طرح تفصیلی به صورت محدود مورد توجه باشد بلکه نیاز است به صورت جداگانه بررسی دقیقی در این خصوص انجام بگیرد و نیاز است برنامه‌ای جامع تهیه شود.

حسینیون تاکید کرد: در صورتی که ضوابط مربوط به سیما و منظر یک شهر در روند انجام پروژه‌های شهری مدنظر قرار نگیرد، باید بعداً نسبت به حذف زوائد و آلاینده‌ها بصری و عناصری که در محیط‌های شهری موجب ایجاد اغتشاش می‌شود، اقدام کرد.

وی اضافه کرد: محیط شهری نامنظم و آشفته اثرات منفی و نامطلوبی بر شهروندان می‌گذارد لذا نیاز است در طراحی فضاهای شهری و ابنیه به تمامی مسائل و جزئیات توجه شود تا محیط شهری ارائه دهنده تصویری مطلوب از شهر باشد.

این دکترای طراحی شهری گفت: نبود آلودگی‌های بصری و طراحی منظم و منضبط محیط شهر موجب کاهش اغتشاش بصری می‌شود و حتی بر نوع رفتار شهروندان مؤثر است و میزان وقوع بسیاری جرایم را کاهش می‌دهد.

حسینیون افزود: زمانی نیاز به تهیه طرح‌های پیرایش شهری است که اصول و ضوابط مرتبط با سیما و منظر شهر به درستی مورد توجه قرار نگیرد و نیاز به انجام اصلاحاتی باشد لذا به منظور کاهش هزینه‌ها نیاز است این اصول در همان ابتدای پیاده سازی طرح‌ها و پروژه‌های شهری مدنظر باشد.

کد خبر 521776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.