فرونشست در شمال شهر اصفهان تشدید شده است

یک استاد دانشگاه گفت: فرونشست زمین یک پدیده برگشت ناپذیر است، اما می توان با برنامه ریزی صحیح و انجام اقدامات لازم از پیش روندگی آن جلوگیری کرد.

همایون صفایی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: متأسفانه به دلیل سیاست‌های غلط چند دهه اخیر و محور قرار گرفتن کشاورزی، برداشت از آب‌های زیر زمینی افزایش پیدا کرد و به همین جهت فرونشست زمین در اکثر نقاط کشور شدت گرفت.

وی با بیان اینکه فرونشست زمین در جنوب غرب تهران به میزان ۲۵ تا ۳۰ سانتی در سال پایش و نشان داده شده است، افزود: فرونشست زمین در سایر استان‌های کشور به جز استان‌هایی که در ارتفاعات زاگرس قرار دارد، هویدا شده است.

دانشیار سابق گروه زمین شناسی دانشگاه اصفهان ادامه داد: در استان اصفهان فرونشست زمین سابقه طولانی دارد به طوری که در دشت مهیار از چند دهه قبل مشاهده شده و مطالعاتی بر روی آن انجام شده که همه این اتفاقات به دلیل برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی است، زیرا میزان ورودی آب نسبت به میزان برداشت کمتر است و در نهایت فرونشست اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه در شهرهایی همچون دامنه، کاشان و گلپایگان فرونشست اتفاق افتاده است، تصریح کرد: این پدیده طی سال‌های اخیر در بخش‌های شمالی شهر اصفهان تشدید و حتی وارد بافت مسکونی شهر شده است.

صفایی ادامه داد: در ارتفاعات جنوب شهر اصفهان از سمت صفه که آبرفتی وجود ندارد، هر چه به سمت شمال شهر پیش برویم ضخامت آبرفت افزایش پیدا می‌کند به طوری که در قسمت‌های شمالی اصفهان بیش از ۲۰۰ تا ۲۵۰ متر آبرفت وجود دارد.

وی تاکید کرد: در مناطقی که آبرفت وجود دارد، بر اثر برداشت آب‌های زیرزمینی فاصله بین خلل و فرج از آب خالی و در نهایت زمین دچار نشست می‌شود؛ البته میزان فرونشست در برخی نقاط شهر توسط سازمان نقشه برداری پایش شده و در نهایت نشان داده که در مناطق شمالی فرونشست زیاد بوده و به تدریج وارد بخش‌های مرکزی شهر شده است.

این استاد دانشگاه با ابراز تأسف از اینکه در حال حاضر بنای مسجد امام واقع در میدان امام (ره) همچنین پل‌های سی و سه پل و خواجو از فرونشست زمین متأثر شده و این آثار از شمال شهر به سمت مرکز این مساله ظهور پیدا می‌کند، گفت: در برخی نقاط همچون عاشق آباد، خیابان‌های امام خمینی و رباط و حتی فرودگاه اصفهان فرونشست زمین تشدید شده و قابل مشاهده است.

وی تاکید کرد: فرونشست زمین یک پدیده برگشت ناپذیر است، حتی اگر سطح آب‌های زیرزمینی به شرایط قبل بازگردد فرونشست جبران ناپذیر است، اما می‌توان با برنامه ریزی صحیح و اقدامات لازم از پیش روندگی آن جلوگیری کرد.

کد خبر 521767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.