نور؛ روحی تازه در کالبد شهر

نورپردازی به عنوان یکی از اصول اساسی و ابزارهای مهم معماری شهری و زیباسازی قلمداد می شود که در شهرهای بزرگ دنیا مورد استفاده قرار گرفته است، اما به گفته کارشناسان و فعالان این حوزه، عمده ترین مشکل در طراحی این پروژه ها هزینه گزافی است که از عهده مدیریت شهری چون اراک خارج است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در زندگی شهری امروزی که فعالیت شهروندان تا شب ادامه دارد، ایجاد بستر مناسب برای فعالیت، ایجاد زندگی شبانه‌ی شهری مطلوب و ارتقای کیفیت بصری، امری بسیار مهم برای طراحان است، با توجه به این موارد باید به نورپردازی توجه ویژه‌ای شود.

نورپردازی شهری، در واقع ترکیبی از نورپردازی مسیرها، معابر، ساختمان‌ها، المان‌ها و عناصر شهری، مبلمان شهری و… است، که علاوه بر فراهم سازی شرایط مساعد جهت ادامه فعالیت‌ها و کارکردهای شهری در هنگام شب، در ایجاد محیط‌ها و فضاهای شهری مطلوب با جذابیت‌های زیاد می‌تواند نقش بسزایی را ایفا کند.

تاریک بودن کلانشهر اراک یکی از معضلات و نقص‌هایی است که همیشه مطرح بوده است، البته طی سال‌های گذشته شهرداران در دوره‌های مختلف اقداماتی برای نورپردازی و روشنایی شهر انجام داده‌اند، اما تا حد مطلوب فاصله دارد.

سرقت تجهیزات نورپردازی عمده مشکل شهرداری است

احمد حسنی، سرپرست سازمان زیباسازی و فضای سبز شهری شهرداری اراک به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در بیشتر طرح‌های زیباسازی شهری فاکتور نور در منظر شهری و ارتقای فضای بصری شهر مورد توجه قرار گرفته، چرا که نور و نورپردازی به پروژه روح تازه‌ای داده و باعث سرزندگی آن می‌شود، برای نمونه همواره از نورپردازی در المان‌ها در مناسبت‌های مختلف و همچنین به صورت دائم برای زیبایی منظر شهری استفاده می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: از پروژه‌هایی که در این زمینه در شهر اراک به انجام رسیده می‌توان به نورپردازی تقاطع غیر همسطح شهدای مدافع حرم، تقاطع غیر همسطح بیمارستان امام خمینی (ره)، تقاطع غیر همسطح شهید کاوه نبیری، نورپردازی تقاطع‌های غیر همسطح شهید فتحی، امام حسن (ع) و آزادگان، نورپردازی پیاده راه امیرکبیر، خیابان مخابرات و … اشاره کرد؛ افزایش ضریب ایمنی بوستان‌ها، بهسازی و بهبود روشنایی آنها نیز از دیگر اقدامات سازمان در این راستا است.

سرپرست سازمان زیباسازی و فضای سبز شهری شهرداری اراک با بیان اینکه روشنایی معابر که در راستای حفظ امنیت شهروندان انجام می‌شود نیز در حوزه وظایف اداره توزیع برق است، اضافه می‌کند: از عمده مشکلاتی که مدیریت شهری در پروژه‌های نورپردازی شهری با آن مواجه است می‌توان به سرقت و آسیب رساندن به تجهیزات نورپردازی در سطح شهر و کمبود بودجه برای ارتقا تجهیزات اشاره کرد.

حسنی خاطرنشان می‌کند: سال‌های گذشته بودجه ناچیزی برای روشنایی و نورپردازی سطح شهر اختصاص می‌یافت، اما در سال جاری مبلغ بودجه افزایش پیدا کرده با این حال متأسفانه با افزایش قیمت‌ها و گران شدن لوازم و وسایل نورپردازی این میزان اعتبار نیز برای انجام طرح‌ها کافی نبوده و انجام طرح‌ها با مشکلات اساسی روبرو شده است.

وی تاکید می‌کند: به طور حتم همکاری و تعامل در پیشبرد پروژه‌های شهری نقش اساسی و مهمی دارد به عنوان نمونه می‌توان با همکاری و تعامل بیشتر با اداره برق نسبت به نورپردازی بهتر سطح شهر اقدام کرد، هرچند اداره برق اراک تا کنون همکاری خوبی با این سازمان داشته است، اما با افزایش این همکاری‌ها می‌توان در پیشبرد پروژه‌ها اقدامات اساسی انجام داد.
 

سناریوی مشخصی برای نورپردازی کلانشهر اراک وجود ندارد

آرزو طالبی، کارشناس برق شهری نیز در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: هدف از نورپردازی فراهم کردن محیطی جذاب در مناطق مختلف شهر است، در واقع نورپردازی پیاده روها، نمای ساختمان‌ها، پل عابر پیاده، بوستان‌های طبیعی و خیابان‌ها در ایجاد فعالیت‌های شبانه و جذب جمعیت در فضاهای تجاری، تأمین امنیت در معابر شهری برای رفت و آمد در شب تأثیر بسزایی دارد.

وی با بین اینکه نورپردازی با اهداف زیبایی شناختی و نیز تبلیغاتی انجام می‌شود، ادامه می‌دهد: نور پردازی شهری روش‌های مختلفی دارد که بر اساس نیاز و تشخیص کارشناس و اهداف زیبایی شناسی در نظر گرفته شده در مناطق و فضاهای مختلف می‌توان از آنها بهره برد، برای مثال در شهرهای بزرگ دنیا به نورپردازی المان‌های شهری یا ساختمان‌های مرتفع و خاص توجه ویژه‌ای می‌شود.

این کارشناس برق شهری گفت: نورپردازی کوچه‌ها، بلوارها، پارک‌ها، میادین و ساختمان‌ها در اراک به نهادهای متفاوتی چون شهرداری، توزیع برق و بخش خصوصی وابسته است، در این بین ساختمان‌های بلندی چون ساختمان سیلو پتانسیل خوبی برای نورپردازی دارد و می‌توان با استفاده از نورپردازی خطی به نورپردازی این ساختمان‌ها پرداخت، علاوه بر آن از پل‌ها نیز می‌توان به عنوان مکان‌های مستعد برای نورپردازی شهری نام برد. ورودی بازار این شهر نیز به عنوان یک بنای تاریخی از جمله مکان‌هایی است که باید در نورپردازی‌های شهری به آن توجه ویژه‌ای کرد.

طالبی اظهار می‌کند: در نورپردازی تا جای ممکن باید سعی کرد تا منبع نور دیده نشده و خیرگی ایجاد نکند علاوه بر آن باید از ایجاد آلودگی نوری در فضا جلوگیری کرد، توجه به زاویه تابش نور در نورپردازی المان‌ها یک تکنیک است که با ایجاد سایه روشن‌ها هدف زیبایی شناسی مورد نظر را محقق می‌سازد؛ اما در شهر اراک بدان گونه که در شهرهای بزرگ دنیا نورپردازی به صورت یک علم دنبال می‌شود، ساختار و سناریوی مشخصی برای نورپردازی در نظر گرفته نشده است.

این کارشناس خاطرنشان می‌کند: پروژه‌های نورپردازی به هزینه گزافی احتیاج دارد از همین رو، در طراحی نور پردازی باید دقت کنیم که نور کافی با لامپ‌های کمتری ارائه شود تا از هزینه‌های اضافی برای خرید لامپ‌های بیشتر جلوگیری کرد، کیفیت چراغ‌ها نیز عامل مهمی است و باید چراغ‌های جدید و به روز را مورد استفاده قرار داد، در نمای برخی از ساختمان‌ها در شهر اراک چراغ‌های معیوبی وجود دارد که تعویض آنها بدون استفاده از داربست امکان پذیر نیست، تمامی این موارد در هزینه طراحی و نگهداری پروژه مؤثر بوده و باید به آن توجه کرد و حتی‌الامکان با نصب چراغ‌های کم مصرف، بادوام و پرنور از مصرف برق در ساعات اوج مصرف جلوگیری به عمل آورد.

کد خبر 521713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.